Karma-blog: ‘F*ck diesel, we gaan’

Werner Toonk is IT-projectmanager en zeiler. Na een barre tocht door de Zuidelijke Oceaan meerde hij zijn stalen tweemaster in 2018 aan in Nieuw Zeeland. Terug in Nederland publiceerde hij het boek Karma van Staal over zijn 200 dagen durende reis met verschillende opstappers. Dit jaar pakt hij de draad weer op en zeilt verder naar Kaap Hoorn. Via z’n blog op karmavanstaal.nl houdt hij ons op de hoogte.

Foto van blog

Sat 09 Dec 2023 13:05 (CET)

F* diesel, we gaan

Beetje frustratie hier. Het ziet er aan de buitenkant vast allemaal heel gaaf uit. Drie kerels die het goed met elkaar kunnen vinden, op een bootje, naar Chili varen. Point Nemo opzoeken, het echte einde van de wereld, daar waar je het verst van land kunt zijn. 

De werkelijkheid is dat ik ondertussen veertig dagen aan het klussen ben om het mogelijk te maken en nog maar 150 mijl gezeild heb. Ik stink naar diesel, zelfs na een heerlijke douche, ik slaap in de diesellucht, ik wring theedoeken met diesel uit en ik zit in onmogelijke posities om de laatste druppel diesel met een keukenrol weg te halen. Thx Oscar, keukenrol werkt echt veel beter dan pleepapier. 

Dit blog is er niet voor de buitenkant, maar voor het echte verhaal. Rauw, ongefilterd. Sorry, maar zo is het. En ik ben er echt helemaal f* klaar mee. Sorry, maar het moet eruit en het mag gezegd. Ik heb er genoeg van. Diesel in de bilge, diesel in de boot, diesel in m’n neus, op m’n armen, onder m’n nagels en op nog veel meer plekken waar ik het maar niet over zal hebben. Ik ben echt he-le-maal f* klaar met diesel. 

Wat is er aan de hand? In januari heb ik in Russell m’n dieseltank schoon gemaakt. Dat was hard nodig, want er lag een hoop zooi in. Om dat te kunnen doen, moest ik het mangat openmaken. Een stalen plaat van zo’n 40 bij 40 centimeter, dat met 12 M8 bouten op de tank zit. 

Diesel, een motor, is een luxe. We zijn een zeilboot. Ik heb leren zeilen op open bootjes zonder motor. Ook deze boot kan ik onder zeil in een box veilig aanmeren, zelfs op stromend water. 

Toen ik dat deed, heb ik ook de oude, niet meer werkende en doorgeroeste sensor weggehaald die aangeeft hoe vol de tank is. Die gebruikte ik hoe dan ook nooit. Ik houd precies bij hoe lang de motor loopt, ik weet het verbruik en weet hoeveel liter er in de tank zit. Zo ingewikkeld is dat allemaal niet. En hey, als ik dat nu verkeerd doe, ernaast zit, … dan is er altijd nog 120 liter diesel op reserve in jerry cans. Dat komt echt allemaal goed. Diesel, een motor, is een luxe. We zijn een zeilboot. Ik heb leren zeilen op open bootjes zonder motor. Ook deze boot kan ik onder zeil in een box veilig aanmeren, zelfs op stromend water. 

Ik maakte twee fouten in Russell. Ik plakte een stuk hout op het gat van de sensor en ik checkte de pakking van het mangat niet. M’n focus lag op het schoonmaken van de tank. Daar baal ik van, want die twee fouten daar hebben we nu last van. We tankten vol in Marsden Cove en omdat de boot bij het zeilen helt, kwam er diesel in de bilge. Onder de motor. Eerst door het gat van de sensor. Dus gingen we terug naar Marsden om dat te fixen. Op de tocht naar Tauranga kwam de diesel door de oude, vergane pakking van het mangat. 

Enorm vervelend, stinken ook vooral. Dat kost ons een dag vertraging nu in Tauranga, maar ik wil niet zeilen met een penetrante diesellucht. Vandaag hebben we de tank goed gefixed. Er zit een op maat gemaakte pakking tussen van 3mm nitril, dieselbestendig rubber. We hebben er nieuwe bouten in gezet en nieuwe RVS ringen. Dat zit allemaal goed en het lekt niet meer. Denk ik. Maar het blijft een boot en zeker weten doe je het niet. 

Gaat het mis, dan halen we 50 liter uit de tank en hebben we geen enkel issue meer. Dan kunnen we schuin op een kant liggen en blijft de diesel gewoon in de tank. Dan hebben we nog steeds dik 400 liter. Genoeg om ons door de windstiltes te loodsen en om stroom te maken. Het komt goed met die diesel dus. Dat moet ook, we zijn een zeilboot. 

Als er ook maar enige twijfel is, bij mij, bij Oscar of bij Mitchel over de zeewaardigheid van KARMA, dan blijven we aan de kant en dan gaan we niet.

Ik snap trouwens goed dat berichten over problemen met het roer en diesel in de bilge voor het thuisfront van mezelf en van m’n crew, Mitchel en Oscar, reden tot ongerustheid is. Zou je dat nu wel doen? 

Laat ik daar helder over zijn. Als er ook maar enige twijfel is, bij mij, bij Oscar of bij Mitchel over de zeewaardigheid van KARMA, dan blijven we aan de kant en dan gaan we niet. Zo simpel is het. Daar is geen compromis over mogelijk. Ik ben de schipper en verantwoordelijk. Die verantwoordelijkheid voel ik en vul ik in. 

Ik ben de meest kritische als het gaat over m’n schip. Ik heb als een projectmanager m’n boot gemanaged, veertien jaar lang, en haar voorbereid om deze tocht te kunnen maken. Ik heb daarbij alles wat maar mis zou kunnen gaan en wat we konden voorzien van een oplossing voorzien en een backup aan boord. Geld of moeite speelden daarbij geen rol. Nu niet, nooit niet. Als je het niet kunt of niet wilt betalen, dan moet je het niet doen. 

KARMA is een overgedimensioneerd stalen schip, dat gebouwd is voor deze tochten. In de marina’s vallen we op omdat we zo degelijk en sterk gebouwd ziijn. Van wildvreemden krijgen we er complimenten over. Very strong and nice ship. 

Gisteren heb ik voor m’n verzekeringsmaatschappij een opsomming gemaakt van alles wat ik de afgelopen jaren gedaan heb om KARMA in een goede staat te houden. De optelsom komt boven de 30.000 euro. Het zal. Leven gaat niet over geld, maar over leven, over zijn, over mooie herinneringen maken. 

Terug naar de boot, naar de diesel en naar deze enorme kut dag. Karma is er klaar voor. Ik heb er 99,9% vertrouwen in dat er geen diesel meer in de bilge komt. Mocht het anders zijn, dan halen we er 50 liter uit en is het ook goed. We zijn een zeilboot. Diesel is een luxe en een probleem. 

De boot is er klaar voor, wij ook en we hebben een afspraak met customs om uit te klaren. Het weer ziet er goed uit voor de eerste vier dagen. We gaan mijlen maken, zeilen zetten, zout snuiven in plaats van diesel, albatrossen zien en tonijn vangen. We gaan de droom leven. 

Ouders, familie, vrienden, van Mitchel, van Oscar en van mij, als er ook maar enige onzekerheid is over de boot, over ons of deze onderneming, vraag wat je wilt weten en we zullen antwoorden. Dat mag nu en straks als we aan het zeilen zijn. We hebben Starlink, Iridium en als backup Single Side Band radio. 

Het test zeilen heeft één ding heel duidelijk gemaakt en dat is dat wij er klaar voor zijn en het kunnen handelen net als de boot. 
Genoeg nu, ik was m’n handen nog een keer en kruip in m’n slaapzak. 36 hours and we’re sailing again. To Chile this time.

Sun 10 Dec 2023 07:35 (CET)

Achttien uur voor vertrek

Achttien uur voor vertrek, hoor ik Oscar zeggen. We rekenen samen, en het klopt.

Op zee

Ik word er zenuwachtig van. Net dat moment dat die wagentjes van de achtbaan omhoog getrokken worden. Daarna gaat het los, hard naar beneden, met een draai of een looping. Woohow! Het gaat beginnen. Mocht je trouwens benieuwd zijn wat er allemaal achterop onze railing staat, kijk dan even in het menu, onder video’s. Ik heb er net een klein filmpje gepost.

Mon 11 Dec 2023 00:52 (CET)

Got clearance from customs. Ready to sail.

Foto van blog

Mon 11 Dec 2023 01:02 (CET)

Bye bye New Zealand. Thx for the wonderful time and the good memories.

Werner, Oscar en Mitchel

Werner Toonk

Reacties

Reacties