Wrap up Beurtveer: Veel records gesneuveld

Het Beurtveer 2023 kan in de boeken als de snelste ooit! De Eenvoud, gevaren door Wiecher Kocken, heeft de route afgelegd in een tijd van 20 uur en 27 minuten en dat is een record.

De start, foto: Skydrone Sloten

Het Beurtveer is ook op maandag gestart, na de Strontrace. Waar de Strontrace start op het moment dat de trossen los gaan en degene die als eerste weer terug is gewonnen heeft, gaat het in het Beurtveer om zo min mogelijk gezeilde tijd te maken. De zeiltijd gaat lopen als het schip een boeienlijn voor Workum is gepasseerd. De schepen melden zich dan bij de wedstrijdorganisatie. Zij geven vooraf aan welke van de 6 mogelijke routes zij gaan varen en mogen dat nog wijzigen tot 2 uur na het passeren van de startlijn. Zo zijn er al twee tactische keuzes te maken: Wacht je nog even met starten? Is de windrichting toch anders dan verwacht en ga je toch de andere kant op?

de Pallieter

De zes vaste routes gaan van Workum naar Amsterdam en terug en doen de verplichte havens Medemblik en Lemmer aan. Ook leidt de route langs de sluizen bij Enkhuizen en Lelystad. Schepen die de route hebben afgelegd zonder de motor te starten, kunnen finishen. Om te kijken wie er wint wordt gekeken naar wie de meeste facultatieve havens heeft aangedaan, in de praktijk doen de meeste schepen alle facultatieve havens aan. De facultatieve havens zijn Block van Kuffeler, Hoorn, Urk en Volendam. De schepen mogen zelf bepalen wanneer zij deze aandoen – allemaal zonder motor! Het schip wat de minste tijd over alle havens heeft gedaan, krijgt daar ook een prijs voor. Dit jaar was dat de Overwinning, het team van Bram.

Een derde tactisch element is het nemen van rustmomenten. Verplicht is dat er twee keer, minimaal 6 uur een rust moment genomen moet worden, waarvan één bij Amsterdam en één op een zelf te kiezen plek.

de Johanna Engelina

Tijdens het varen wordt aan boord van ieder schip een journaal bijgehouden. Hierin wordt nauwkeurig genoteerd welke manoeuvres er zijn uitgevoerd, wat de weerberichten zijn die zijn ontvangen, de zeilwissels, de tijden van in- en uitvaren, maar ook van ontmoetingen met andere schepen. De schrijver van het beste journaal wint de journaalprijs – dit jaar is die naar de Bontekoe gegaan.

Dan is er nog een keuze te maken: maak je gebruik van traditionele navigatie, of maak je gebruik van de moderne mogelijkheden? Voor het schip dat als snelst heeft gevaren én traditioneel heeft genavigeerd is er ook een speciale prijs. Dit jaar was de Nicolaas Mulerius het snelst.

Dan is er als laatste nog een creatieve opdracht. Dit jaar hebben we alle schepen gevraagd een set voor een kwartetspel te maken en er was goed te zien dat er veel tijd was om alle creativiteit los te laten! De Gulden Belofte had uiteindelijk het mooiste kwartet setje en won de creatieve opdracht.

Marije Overwater

Reacties

Reacties