Team LYD/Zeilhelden: De teamspirit zit erin, maar we kunnen beter!

Vrijdag 11 December/Training team zeilhelden/LYD

Het was vroeg, een gestaag windje over het nu nog redelijk kalme water. Gewoonweg een mooie dag om te trainen. Helaas heeft het weer onze trainingen de laatste maand aanzienlijk in de weg gezeten en hebben we alleen vandaag de mogelijkheid kunnen vrijmaken om onze vaardigheden op niveau te brengen voor de wedstrijd van morgen. Na het schoonmaken van de boot en het ongepland zoeken naar de sleutel van het trailerslot konden we om elf uur het water op. Eenmaal varende hebben we onze aandacht met de nadruk op de taakverdeling de gijp en overstag manoeuvre gericht. Helaas was de wind te heftig om de gennaker, zonder mogelijke problemen, onze boot te laten voortstuwen. Dit was een puntje om de volgende dag te oefenen voor dat de wedstrijd van start zou gaan. Onze indeling was als volgt; Dilara aan het roer, Jerno als grootschoottrimmer, Matthijs aan de fok en ik, Sander fok en gennaker. Wij waren er klaar voor en hadden zin in de wedstrijddag die komen zou. Boot in het water afgetuigd en achtergelaten, naar huis, slapen en de volgende dag om negen uur in Lelystad klaar staan voor het palaver.
Zaterdag 12 December/Wedstrijd Coldhanded Cup 3#
Zoals afgesproken de volgende ochtend op tijd op om eerst samen met ons eigen team de dag en de de komende wedstrijd door te bespreken. Vervolgens door naar het palaver. Er zou een up-down baan worden uitgelegd met voor de fully-crewed klasse een afstand van één mijl. Onze boot lag al gereed dus na het plaatsen van het grootzeil en het uitleggen van de gennaker schoten konden we ons bij de wedstrijdgroep voegen die zich inmiddels al had verzameld bij de startlijn. De eerste start ging erg goed! Zeker na het bewust zijn dat Dilara voor het eerst met deze boot een ‘echte’ start maakte. Heel netjes! Vervolgens hebben we een redelijk vlekkeloze koers gevaren richting de boven boei. Helaas zit het fenomeen ‘korte golven’ ons niet mee als je met een lichte boot vaart! Dit komt nu eenmaal voor op lagerwal en is bekend op het Markermeer. Deze koers mag dan een tijdrovend rak voor ons zijn, de terugweg met een ruimewindse koers, de gennaker op volle kracht en een gemotiveerd team ging lekker vlot. Na dit nogmaals herhaald te hebben en met een mooie positie de finishlijn te hebben over kruist waren we zeker niet ontevreden over onze eerste wedstrijd. De tweede wedstrijd ging, ondanks een mooie start iets minder maar de derde ronde hervatte wij onszelf weer en verbeterde we onze records. Met een voldaan gevoel finishte we dan ook de overal met een 11 plek. Niet slecht nadat je bedenkt dat we de vorige wedstrijd faliekant als laatste eindigde door ons gennaker probleem. We waren dan nog wel niet tevreden over onze eigen prestatie, dit kan immers altijd beter maar de teamspirit daarentegen zit er zeker in en we gaan er dan ook alles aan doen om onze prestaties te verbeteren! Op naar Coldhanded Cup 4# Wij hebben er zin in! Met dank aan het wedstrijdcomité en die gene die het mogelijk maken ons het water op te krijgen. #zeilhelden #LYD #Lelystad haven.