Tres Hombres-blog: De oceaan over naar de Azoren
Na de haven van Boca Chica, in de Dominicaanse Republiek, achter ons te hebben gelaten, komt de bemanning weer snel in het ritme van de zee. Op de Tres Hombres houden we het Zweedse wachtsysteem aan, in navolging van de traditie van de Nederlandse grote zeilschepen in de 19e eeuw. Dit wil zeggen dat twee wachten: stuurboords en bakboords wacht, om beurten het schip varen. Dit gebeurt in perioden van 6 uur op en 6 uur af overdag, om een maximum aan effectiviteit voor het onderhoud van het schip te garanderen. Gedurende de nacht houden we wachten van 4 uur aan, zodat de nachtwachten niet eindeloos duren. Dit ritme creëert een routine die elke 48 uur gelijk is. In het begin is dit wennen, maar uiteindelijk kan dit ritme als een soort van constante meditatie gaan aanvoelen.
De eerste dagen kruisen we tegen de stroom en passaat winden in, over de Caribische zee. Hierbij wordt al heel snel duidelijk dat de belading en trim van het schip optimaal is. Het vrachtruim is tot de luiken toe volgeladen. Bovendien hebben we extra lading in het vooronder, de bibliotheek en stuurmanshutten ingenomen, dit zorgt ervoor dat onze trim enigszins stuurlastig is. Dat wil zeggen de diepgang is achter groter dan voor. Op onze vorige reis, gedeeltelijk leeg, werden we soms nog afgestopt door de deining, nu echter gaan we prachtig door de deining heen. Door of ondanks het extra gewicht achter, rijst de boeg mooi en krijgen we, terwijl we toch tot onze merken geladen zijn, voor relatief weinig water aan dek.
Alle luiken zijn dichtgekneveld, om de aan dek; wild kolkende watervallen van groen water, buiten te houden
Via de Mona passage verlaten we de Caribische zee en zeilen de Atlantische oceaan op. De daar heersende winden geven ons de gelegenheid snel Noord te maken. Precies wat nodig is, immers op de hogere breedtegraden, pak hem beet, vanaf 30 graden Noorderbreedte, kunnen we de Westelijke winden verwachten. Deze winden komen voor aan de onderste helft van de richting Europa trekkende depressies. We hebben geluk, en weten een van deze depressies voor een groot deel van onze oversteek te volgen. Aan het eind van deze periode van gematigde Westelijke winden, krijgen we nog een staartje van een koufront mee. De kracht van de wind neemt toe tot windkracht 6 tot 7 en gedurende de buien windkracht 8. Het is een spectaculair gezicht om het schip, met dichtgereefd grootzeil, enkele stagzeilen, de mars en de onderbram, voor de wind door de golfdalen te zien stormen. Omringd door opwaaiend wit schuim, met sterk verminderd zicht, alle luiken dichtgekneveld, om de aan dek; wild kolkende watervallen van groen water, buiten te houden. Als de wind is gaan liggen, na 21 dagen op zee, komen de paradijselijke eilanden van de Azoren in zicht.
Dezelfde avond vieren we onze aankomst bij het beroemde Peter Sport cafe. De ochtend daarop is het meteen weer “alle hens”, om het schip gereed te maken, voor het lossen van een deel van de lading rum.
Ahoy,
Kapitein Jorne Langelaan
http://fairtransport.eu/
De vraag naar wijn uit Rioja en de Bordeaux regio stuurt het zeilende vrachtschip Tres Hombres op een onverwachtse reis in juni en juli van Amsterdam naar Royan, Douarnenez en terug deze zomer.
Als je een zeiltocht langs de kust op een square-rigger zonder motor wilt meemaken, stap dan aan boord, er zijn nog enkele plaatsen beschikbaar! contact booking@fairtransport.nl