Caledonian Canal: efficiënt van West naar Oost

Afgelopen zomer hebben we het zeilgebied van Scandinavië en Schotland gecombineerd. Na de oversteek naar Zuid-Noorwegen zijn we zwervend naar het Noorden gegaan en daarna overgestoken naar Shetland, Orkney en Schotland. Vergeleken met onze reizen in Scandinavië was dit vaargebied behoorlijk uitdagend. Een stevig getij, dus veel stroming en minder stabiel weer maakten planning lastiger, maar het is wel een enorm mooi gebied! Rustig, prachtige Lochs, veel eilandjes, hoge bergen en veel ankeren. Eigenlijk kun je bijna overal prachtig wandelen, variërend van heerlijk ontspannen tot pittig zwaar.

Fort Augustus (Caledonian Canal), foto Albert de Nijs

Terug vanuit Oban zijn er 3 opties, Noord om Schotland via de Pentland Firth, Zuid door de Ierse Zee en het Kanaal, of Oost via het Caledonian Canal en de Schotse en Engelse oostkust. 

De route via het Caledonian Canal is met 600nm de kortste en, door het omzeilen van een aantal weer, wind en tij bottlenecks, goed planbaar. Het kanaal kost ongeveer 3 dagen (drukte of personeel tekort). De zeesluizen van Corpach (Fort William) en Clachnaharry (Inverness) zijn tide-limited en draaien niet bij LW±2hr.

Het Caledonian Canal is 200 jaar geleden gebouwd als snelle en veilige doorsteek van de ene kust naar de andere. De Schotse engineer Thomas Telford was verantwoordelijk voor het ontwerp en bouw van het kanaal door de Great Glen. Drie Lochs zijn door kanalen verbonden en 29 sluizen overbruggen 32m hoogteverschil. Toen het kanaal eenmaal klaar was, waren de schepen inmiddels gemotoriseerd, te groot voor de sluizen, het project was ingehaald door voortschrijdende techniek. 

Deze Schot is ook door de Zweedse overheid ingehuurd om te adviseren bij de aanleg van het Göta Kanal door Zweden. Ook hier zijn de sluizen niet ‘op de groei’ gebouwd en nam het spoor al snel de vervoerfunctie van het kanaal over.

Op het kanaal kunnen motorboten gehuurd worden, helemaal vol gehangen met fenders. Ze adverteren met ‘no experience required’, en dat is goed te merken! Gelukkig gaat het bij de sluizen allemaal rustig en gemoedelijk!

Albert de Nijs

Reacties

Reacties