Angela’s Clipper Race: Keuzes, keuzes, keuzes..

Ik kan niet zeggen dat we niet gewaarschuwd waren, maar jeetje zeg, wat is het ongelofelijk heet!! Daarnaast hebben we vandaag de hele dag de indrukwekkend snelheid van 1,5 knoop gedaan en dat was meer dankzij stroming dan de wind. Ik denk dat we wel 100 putsen met water over onszelf en het dek gegooid hebben om een beetje af te koelen.

Maar we zijn gelukkig niet de enige. Boten om ons heen hadden het ook zwaar dus gedeelde smart. En inmiddels varen we weer. De Windseeker heeft plaatsgemaakt voor de Code 1 en op dit moment doen we rond de 10 knopen snelheid. Heerlijk!

Er komen een paar spannende dagen aan. In principe ligt de finish-lijn nog zo’n 1200nm van waar we nu zijn, maar wat de Clipper organisatie (slim) heeft gedaan is 5 ‘nood’-finish lijnen geinstalleerd (alles op basis van lat/long). Onderweg naar de echte finish-lijn moeten we door alle 5 nood-finishlijnen en dan kunnen ze op een gegeven moment dus zeggen: finishlijn 3 is of was, het einde van de wedstrijd.

Ze doen dit inmiddels al een aantal jaren op deze manier en dit zorgt ervoor dat ze controle hebben over onze aankomst in Panama en de timing om door het kanaal te gaan. De kust van Mexico, Guatemala etc staat bekend om de enorme windwakken en het veld komt daardoor enorm uit elkaar te liggen. Sinds de introductie van de extra finishlijnen is de wedstrijd overigens altijd gestopt rond de 2e of 3e lijn. Toch nog zo’n 800nm voor Panama.

Op dit moment hoop ik dat de eerste finishlijn onze finish wordt. We liggen in tweede positie en dat zou een super mooi resultaat zijn voor de totaal uitslag. Maargoed, vooralsnog gaan we ervan uit dat we nog een paar dagen extra door moeten zeilen.

Qua diesel is zo’n 800-1000nm naar Panama natuurlijk een uitdaging. Daarom gaan we waarschijnlijk tanken in Costa Rica, wat een standaard stop lijkt te zijn geworden de afgelopen jaren. Ik wacht het allemaal wel af want voorlopig zijn we nog vollop aan het racen. WTC met de Nederlandse Ineke van der Weijden aan boord als AQP ligt zo’n 20nm voor ons, dus als we daar nog iets aan kunnen doen. Derde ligt (denk ik) Punta del Este, maar zij zijn op het moment in ‘Stealth Mode’ dus over 10 uren weten we meer..

Voor nu zijn we vooral bezig met het bepalen waar we door de eerste finishlijn willen varen. Kiezen we voor de beste lijn vanaf waar we nu varen? Of moeten we verder vooruit kijken, zo’n 236nm, naar de volgende lijn? Op dat stuk staat namelijk enorme stroming tegen.

Keuzes, keuzes, keuzes….

Angela, Ha Long Bay Vietnam – CV26

Reacties

Reacties