Angela’s Clipper Race: Spannende matchrace

Pffff.. Even bijkomen hoor. Wat een race was dit! En nee, we gingen niet lekker. Aan het begin hebben we een keuze gemaakt die niet helemaal goed uitpakte waardoor we aan het vechten waren voor de laatste plaats. Dat was wel even slikken na de winst tijdens de laatste etappe.
De wind was letterlijk ‘all over the place’ en in dit gebied zijn er ‘rare’ magnetische invloeden waardoor het kompas niet betrouwbaar is. Daarnaast werd deze etappe gekenmerkt door (wederom) windwakken en dit gecombineerd met de stroming maakte ook dat onze GPS (COG) niet altijd de juiste informatie gaf. Heel verwarrend allemaal.

Heel langzaam begonnen we dichterbij te komen bij het middenveld en het leek er een tijdje op dat we rond de 6e plaats zouden gaan eindigen. En toen kwam de moeder van alle windwakken. Althans, dat bleek later. Het weer wat wij iedere 24 uur ontvangen van Simon Rowell (weerman van het Britse zeilteam) is sinds ons vertrek uit Subic Bay (Filippijnen) heel nauwkeurig geweest. Soms konden we bijna windwijzigingen of toename op de minuut aftellen! Maar niet deze race.

Het laatste windwak, zo’n 250nm voor de finish was ‘gepland’ en we hadden ons zo gepositioneerd dat we als bovenste schip als eerste de nieuwe wind zouden ontvangen. Dus we dobberden rond met een snelheid van 0.0 – 1.0 knopen en alle vertrouwen dat de wind zou komen. De wolken aan de horizon gaf ons goede hoop.

En toen ….. niks! We hebben, samen met Imagine Your Korea met Nederlandse schipper Patrick van der Zijden (die we inmiddels al 5 dagen om ons heen hadden) lagen we letterlijk geparkeerd. Een voor een zagen we de andere boten op de positie rapportage door de finish varen en wij hebben uiteindelijk 15nm in 24 uur gedaan. Onze papieren ‘poepzakken’ (met toiletpapier) die wij iedere wachtverandering overboord gooien, haalden ons op een gegeven moment zelfs in!

De enige boot in hetzelfde schuitje was Seattle en zij hebben maandag rond het middaguur de stekker eruit getrokken. Ze konden ons niet meer inhalen en hebben hun laatste plaats geaccepteerd. Motor aan en gaan. Wij mogen alleen tijdens daglicht de navigatie doen naar de haven en Seattle heeft om 1900u aangelegd. Van de AQP aan boord begreep ik dat de biertjes bitterzoet smaakten..

En toen waren er nog 2, Imagine Your Korea en wij. Er is veel overleg geweest en het werd al snel duidelijk dat wij 1900 niet gingen halen. Dus we moesten sowieso de nacht de door. Na veel wikken en wegen (we hebben zelfs kop of munt overwogen hebben we uiteindelijk besloten om door te racen tot 1800 en dan een foto te maken van onze locatie. Degene die het dichtste bij de finishlijn was (rechte lijn) kreeg de 8e plaats, de andere de 9e. Omdat wij 2e in het algemeen klassement staan wilden we er ook echt voor racen. Die ene punt kan aan het einde het verschil maken.

Het werd uiteindelijk een enorm spannende matchrace van 6 uren. Spinaker op, spinaker naar beneden en 3 uren voor onze ‘virtuele’ finish begon de wind te bouwen van 0-3 knopen naar 6 knopen. Oh wat voelde dat lekker!! Het ene moment lag Korea 0.2nm voor, het andere wij. Net voor de finish hadden wij een paar mooie golven mee en net een extra pufje wind en tijdens het aftellen naar 1800 uur werd het duidelijk dat wij ‘gewonnen’ hadden. Onvoorstelbaar hoe blij en opgelucht we waren! Wat was dat een heerlijk gevoel.

Op dit moment is het 0100u en zijn we onderweg naar de haveningang van Bermuda. Om 0500 mogen we er ‘door’ en dan is het nog een kleine 3 uren varen naar de eigenlijke haven. De planning is dat we om 0730 aanleggen en ik kan je nu al vertellen dat ongeacht de tijd, dat biertje enorm lekker zal smaken!!

Angela, Ha Long Bay Vietnam – CV26

PS 19 juni is de race start van Bermuda naar New York. Een echte sprint wedstrijd!

Reacties

Reacties