Angela’s Clipper Race: ‘hanging on for dear life’
Na een ietwat hectische Le Mans start waarbij wij bijna te laat waren zijn we nu een goede week onderweg. Het weer is erg wisselend maar de hitte van 35+ graden is gelukkig uit de lucht en het leven onderdeks is draaglijk geworden qua temperatuur. Vergis je niet, zodra het waait, de boot over helt en de golven beginnen te bouwen is het echt ‘hanging on for dear life’. Comfortabel zijn deze boten allerminst.
Inmiddels hebben we dan ook al 1 bemanningslid dat een aantal keren lelijk gevallen is waarbij hij de laatste keer op zijn rib terecht gekomen is. Hij is voor de komende 6 dagen uit het wachtsysteem gehaald en moet het rustig aan doen (benedendek).
De overige 10 bemanningsleden zijn verdeeld over 2 wachten, waarbij Josh (schipper) en ik allebei verantwoordelijk zijn voor een wacht. In iedere wacht is 1 navigator (volgen van de route, verkeer in de gaten houden, ieder uur (heel uur) log invullen), 1 engineer (engine/generator check, daytank vullen, bilges leeghalen (ja echt, ieder uur!) watertankniveau in de gaten houden), 1 ‘deckie’ (cockpit netjes houden, kleine reparaties uitvoeren, zeilverandering leiden), 1 housekeeper (bij wachtverandering zorgen dat het water gekookt heeft en de toiletten schoon zijn) en 1 ‘moeder’.
We varen nu recht op een windwak af maar gelukkig zitten we middenin de Chinese stroming dus we blijven bewegen in de juiste richting.
De moeders gaan vanaf 06.00 tot 06.00 uit beide wachtsystemen en zorgen voor ontbijt, lunch en avondeten. Iedere dag wordt er een brood gebakken en er wordt redelijk strak gestuurd op voedzame maaltijden. Als hun 24 uur erop zit veranderen zij van wacht en degene die bij Josh zat gaat naar mij en andersom. Alle anderen schuiven daardoor ook een positie op en op die manier zeilt iedereen dus zowel met Josh als met mijzelf.. ik denk dat dit een fantastisch manier is om een boot te runnen en ik ga dit zeker overnemen als ik tijdens de 2023 race zelf schipper ben.
We varen nu recht op een windwak af maar gelukkig zitten we middenin de chinese stroming dus we blijven bewegen in de juiste richting. Daarna liggen er 3 lagedruk gebieden op ons te wachten die zoals het nu lijkt samen gaan smelten tot 1 grote met wind boven de 50 knopen. Maar dat is nog een paar dagen weg, de focus ligt nu om ‘schadeloos’ door de windstilte te komen.
We liggen op dit moment 5de en op zich zijn we daar tevreden mee. Geen stress door het vooraan liggen en geen depressie door het achteraan liggen. Dit houdt de crew gemotiveerd terwijl we ook gewoon op een relatief rustige manier in ons ritme kunnen komen.
Je kunt ons volgen op de clipper website en ik beloof (ongeacht de windsterkte) snel weer een blog te schrijven.
Angela, Team Ha Long Bay Vietnam – CV26