Reilen en zeilen met Nynke #10

Inmiddels zit ik alweer een paar dagen in Nederland. Wat was dit een ongelofelijk gaaf avontuur! In mijn volgende (en ook laatste) nieuwsbrief zal ik een wat uitgebreider verhaal vertellen over mijn hele reis. Nu nog even een samenvatting van de allerlaatste week. Nu zit er geen maximum aantal woorden aan vast dus sorry alvast voor het lange verhaal ;))

Zaterdag 2 april

Vandaag was het lazyday, maar voor ons eigenlijk niet zo lazy want de shipstakeover ging beginnen! Dit betekent dat wij als trainees het schip draaiende moeten houden voor 3/4 dagen. Wel onder toezicht van de professionele bemanning natuurlijk. Ik ben bosun (bootsman die stuurt alle mensen op het dek aan) geworden. Samen met de kapiteins en stuurmannen gingen wij het wachtschema bedenken, welke groepjes en wat de regels waren. Na veel overleggen hadden we de uiteindelijke groepen en werden deze verteld aan de rest van de trainees. We gingen werken in een wachtschema van 4 uur op, 8 uur af. Ik zat in het wachtschema van 2:00 tot 6:00. Dit betekende dat ik van 2 tot 6 ‘s nachts en van 14 tot 18 wacht had. In de middag ging ik aan land bij Dominica met Jarno de engineer en nog 5 trainees om benzine te halen. Dit was een korte wandeltocht door het dorpje, maar trok aardig wat aandacht met onze grote rode jerrycans. Op de terugweg hadden we even pauze genomen door die zware dingen en toen kwamen er allemaal lokale mensen een gezellig praatje met ons houden. Eenmaal op de boot hadden we heerlijke pasta pesto en ook nog een toetje. Dit was gemaakt door de trainees. Ik had trouwens de hele dag al spierpijn van onze geweldig lange hike van de dag ervoor ;))

Zondag 3 april

Vandaag begon de shipstakeover eigenlijk pas echt voor mij want we gingen nu pas zeilen. In de ochtend gingen we samen met alle deckhands de tenders uit het water halen, alle netten ophangen en alles sea storen (dit betekent dat alles zeevast staat zodat het niet zomaar kan omvallen als we schuin gaan). Een hele klus maar met alle mensen bij elkaar duurde het ‘maar’ drie uurtjes. Toen konden we eindelijk beginnen met zeilen. Na de lunch had ik afwas en om 14:00 begon mijn wacht. Tijdens mijn wacht hadden we happy hour en gingen we dus het hele schip schoonmaken. Toen was het tijd voor wat actie en gingen de deckhands onder leiding van mij het main staysail hijsen. Dit ging echt super goed. Na het 16:00tje gingen ik en de deckhands maintenance (onderhoud) doen. We mochten de mast in om allemaal dingen te checken. Dit was zo’n mooie ervaring. Terwijl we zeilen, helemaal naar het hoogste puntje in de mast klimmen en een supermooie zonsondergang zien. We waren bijna vergeten dat we voor een klusje de mast in gingen. Helaas hadden we geen telefoon mee om een foto te maken, maar het was echt, echt heel mooi! Toen we naar beneden gingen zagen we ook nog een dolfijn. Toen was mijn wacht alweer voorbij en kon ik gaan slapen.

Maandag 4 april

Vandaag begon mijn dag om 2:00 ’s nachts. Eerste uurtje hebben we niks gedaan en alleen naar de mooie sterrenhemel gekeken. Ik zag maar liefst 2 vallende sterren! Toen gingen we tosti’s bakken want we hadden natuurlijk een beetje honger. Rond 4:00 waren we hier mee klaar en heb ik een uurtje aan het roer gestaan. Toen kwam de zon op. Dit was ook echt heel mooi. Ik ging om 6:00 weer vlug mijn bedje in om nog wat te slapen. Rond 10:00 stond ik op en stond er nog een ontbijtje klaar voor mij in de keuken. Ik heb daarna geholpen met zeilen hijsen. Voor de lunch ben ik nog even in het jibnet geweest. Om 14:00 begon mijn wacht weer. Ik heb eerst weer een uur aan het roer gestaan. Daarna konden we gaan beginnen met zeilen naar beneden halen. Omdat er zo veel zeilen tegelijk moesten liep het allemaal even niet zo soepel maar gelukkig was alles helemaal goed gekomen. Rond 18:00 kwamen we aan bij Tintamarre waar we voor anker gingen. In de avond gingen we hier aan land en maakte we een kampvuurtje.

Dinsdag 5 april

Vandaag gingen we voor het eerst overdag aan land bij Tintamarre. Ik zat in de ochtendgroep. We gingen eerst het eiland verkennen en vervolgens lekker zwemmen. Door het heldere water zag je allemaal vissen om je heen zwemmen. Op Tintamarre hebben we geluncht. Vervolgens gingen we aan boord een brief aan jezelf schrijven en toen zag ik ineens een supergrote zeeschilpad. Helaas was de rest net te laat. De shipstakeover was trouwens nog niet over. In de middag gingen we varen richting Gran Cas. Ik moest zorgen dat de zeilen werden gehesen en weer op tijd opgeruimd waren. Eenmaal aangekomen was de shipstakeover klaar! Wat was het leuk. Heel veel geleerd en gedaan.

Woensdag 6 april

Vandaag gingen we op tijd opstaan zodat we richting een vogeltuin konden gaan. Dit was echt heel leuk. Alle vogeltjes komen op je af en gaan gewoon op je hoofd zitten. Dit zorgde voor erg mooie foto’s ;). Na de vogeltuin gingen we richting Philipsburg om het stadje in te gaan. Eerst gingen we het hele marktje af en vervolgens op de boulevard wat gegeten in een strandtentje. Het is wel een stuk warmer aan land dan op de boot. Je voelde de zon echt veel meer doordat je niet dat fijne briesje had. Eenmaal terug aan boord begon het ‘Captains Dinner’. Een drie gangen diner verzorgd door een aantal trainees en de koks. Tijdens het toetje begon de bonte avond. Ik deed een quiz over allemaal leuke feitjes van onze reis. Iedereen was zo moe van de hele dag dat we het feestje een dag gingen verplaatsen.

Donderdag 7 april

De dag begon met onze tassen inpakken. Dit voelde zo raar. Je moet ineens al je spullen uit je kist halen en terug in je tas stoppen. De rest van de dag was Happyday. Dit betekent dat we de hele dag het hele schip gaan schoonmaken. Je maakte telkens 1,5 uur schoon in je groepje per onderdeel. Interior (binnen), deck (buiten), gally (keuken) of extra. Tijdens happyday waren we richting Marigot Bay gevaren. Hier is de reis ook begonnen. Na een lange dag konden we allemaal voor de laatste keer zwemmen en onze haren wassen op het dek. Toen gingen we richting land zodat we daar met elkaar konden avondeten bij een restaurant. Als afsluiter kregen we een heerlijk ijsje. In de avond hadden we een feestje en sliep ik samen met een aantal andere trainees op de banken in de pantry. Er werd hier ook nog druk geschreven in de vriendschapsboekjes.

Vrijdag 8 april

Ik werd om 6:00 wakker gemaakt voor mijn allerlaatste ankerwacht. Om 7:00 lekker ontbijtje gegeten met elkaar op het achterdek en vervolgens de laatste spullen ingepakt. Daarna hadden we ons laatste afscheidsmoment met de crew voordat we richting land gingen. Dit voelde heel erg raar want je ging je ‘huisje’ van de afgelopen 5 weken ineens achter je laten. Heel veel mensen konden het niet droog houden tijdens dit afscheid. Toen was de tijd daar en moesten we richting het land. Hier stond de bus op ons te wachten. Onze vlucht was via Trinidad en Tobago. Hier moesten we dan ook weer helemaal uit het vliegtuig en opnieuw door de security, om vervolgens weer hetzelfde vliegtuig in te gaan. Om 8:00 kwamen we weer aan in Nederland. Bij de bagageband hadden we het allerlaatste afscheidsmoment en gingen we door de deuren terug richting onze ouders.

Dat was alweer de allerlaatste week van dit avontuur!

Ik hoop dat jullie hebben genoten van mijn verhalen van de afgelopen weken!

Jullie horen nog van mij in de volgende nieuwsbrief!