Frans Maas 1937 – 2017

Frans Maas experimenteerde al vroeg (1971) met zijn Standfast ontwerpen in de sleeptank van Delft. Voor Frans Maas werd de Standfast 43 in 1971 gesleept en dat model werd het uitgangspunt van de systematische serie die de basis was voor het IMS VPP.

Frans Maas, foto Wilma Valk 2017
Foto Wilma Valk (2017)

Frans was een van de eerste leden van de werkgroep ‘Speurwerk aan Jachten’ en samen met studenten van de TU Delft rekende hij uit waarom en hoeveel gewicht in het midden van een jacht snelheidswinst en stabiliteit genereert. Wij denken het, Frans Maas rekende het uit. Zijn partner in crime aan de TU was professor Ir. Jelle Gerritsma. Die zegt nu over de proeven van Frans: “het onderzoek van Frans Maas heeft ook internationaal veel interesse opgewekt en de resultaten zijn sindsdien gemeengoed van ontwerpers van zeiljachten.”

Vader Jaap Maas begon als timmerman, jachtbouwer en ontwerper in Breskens. Zijn eerste zelf gebouwde boot was een BM, het eerste ontwerp de Sportlust. Pas met de ontwerpen van zijn zoon Frans Maas brak het ontwerpburo/jachtwerf goed door. De eerste Tonnere de Breskens, met diepe kiel met trimvlak, maakte Frans beroemd. Frans Maas is verder vooral bekend van zijn Standfast ontwerpen voor de werf Standfast Yachts uit Breskens en hij is huisontwerper van Zaadnoordijk Yachtbuilders (oa Compromis en C-Yacht). 

De lijst ontwerpen van Frans Maas telt meer dan 260 bouwnummers. Daarnaast heeft Frans Maas vele wedstrijden met Piet Vroon gezeild, als stuurman op de vele Tonnere’s en Formidable’s.

Maas kwam om het leven nadat zijn zeiljacht voor de kust van Oostende was gekapseisd, vermoedelijk door het plots afbreken van de kiel. De melding van het ongeval kwam pas zes uur nadat het schip was gekapseisd, toen drie van de zes opvarenden werden gevonden en gered; de lichamen van Maas en een medeopvarende werden vrij snel daarna gevonden en geborgen. Het lichaam van de zesde opvarende werd pas twee weken later door vissers gevonden.

In memoriam Frans Maas en zijn bemanning is hier te lezen.

Reacties

Reacties