Begin Fastnet avontuur

Terwijl ik in de bieb hard zat te studeren kreeg ik een telefoontje: of ik mee wilde met de Fastnet komende zomer. Ik vroeg me af waarom mij zo’n retorische vraag gesteld werd, zonder te twijfelen zei ik natuurlijk ja. Ik mocht met de Griel mee en zou met 7 anderen aan de start in Cowes verschijnen. Naast dat ik super enthousiast was dat ik de Fastnet ga varen, vind ik het ook heel gaaf dat wij met 3 dames aan boord zeilen waarvan er ook nog 2 onder 25 jaar zijn. Om te laten zien hoe het er aan toe gaat aan boord met mannen en om (jonge) dames te motiveren om (offshore) te gaan zeilen, neem ik jullie mee in mijn Rolex Fastnet Race 2019-avontuur!

Ik ben Catja Roggema en met mijn 22 jaar en 5 jaar ‘grote boten’-ervaring kom ik in vergelijking met namen als Carolijn Brouwer en Annemieke Bes net om de hoek kijken. Als jonkie en als dame moet je goed je mannetje kunnen staan in de zeilwereld maar mijn ambitie en droom zorgen er voor dat mijn rug rechtop kan blijven staan. Getraind door grote Nederlandse zeilers, onder leiding van zeillegend Roy Heiner, heb ik de afgelopen 4 jaar onderdeel uitgemaakt van de Team Heiner Talents. Tijdens het Talents-programma heb ik naast de algemene kennis over boothandelingen, trim en tactiek ook technische bootkennis, teammanagement en zelfkennis opgedaan. Ik geloof er in dat dit essentiëlele vaardigheden die nodig zijn om offshore-zeiler te worden.

Vorig zomer was het Offshore Sailing Worlds in Scheveningen. Ik werd gevraagd of ik mee wilde varen met de Griel, een Dehler 39 van Robert Jockin. Team Griel is een team dat, in grote lijnen, al 10 jaar met dezelfde crew vaart en daardoor de boot ook erg goed kent, genoeg van te leren dus! Het klikte goed met het team, ik heb veel geleerd van de mannen en dames aan boord en uiteindelijk zijn we als 8e en 2e corinthian geëindigd. Na de WK ben ik gedoopt tot ‘Team Griel”. 

Als onderdeel van ‘Team Griel’ kon ik dus ook niet ontbreken bij het ‘Griel goes Fastnet-avontuur’. De Fastnet is de grootste offshore zeilwedstrijd ter wereld en was voor deze editie binnen een record tijd van 4 minuten en 37 seconden volledig vol. De Fastnet zeilen vergt de nodige voorbereiding. Daarom heeft het 2019-zeilseizoen voornamelijk in het teken gestaan van voorbereiding. Al vanaf de IJspegel-serie in Scheveningen werd er voornamelijk met de Fastnet-crew gevaren. Hier en daar moest wat geschoven worden met de opstelling, essentieel om tijdens de Fastnet zo goed mogelijk te kunnen varen. Om je als team te kwalificeren voor de Fastnet moet je met minimaal 50% van de crew 300 mijlen offshore varen. Om hieraan te voldoen hebben wij de Vuurschepen Race en North Sea Race van Scheveningen naar Harwich en terug gevaren. 

Ter voorbereiding heeft Wim, onze navigator, twee presentaties gegeven over alle aspecten van de Fastnet. Over de route, weersomstandigheden, tactiek, strategie en vele andere onderdelen is het team op de hoogte gesteld. Een goede voorbereiding is namelijk het halve werk. Een andere voorbereiding hebben we op kortere termijn naar de start getroffen. Samen met Wim heb ik de delivery van de boot gedaan. In de hittegolf van 2 weken geleden vertrokken we vanuit Scheveningen naar de overkant.

Na 1,5 dag varen, kwamen we aan in Dover en een nacht hier bijgeslapen te hebben, vertrokken we richting Weymouth om op strategisch onderzoek uit te gaan. Net iets na Weymouth ligt namelijk Portland Bill. Een klifpartij met daar bovenop een prachtige vuurtoren kenmerkt dit punt dat bekent staat om een van de sterkste stromingen ter wereld en diepte vlak langs de kust. Fastnet-gerelateerd duiken de doorgewinterde Franse zeilers hier vaak dicht onder de kust en blijven de Nederlanders en minder ervaren zeilers op de open zee varen. De Fransen komen hier vaak goed uit en dus was er genoeg reden om eens op onderzoek uit te gaan.

Op de foto lijkt de klif nog ver weg, maar in werkelijkheid voeren we zo’n 25 meter uit de kust.
We voeren zo dicht langs de kust dat onze navigatieapparatuur dacht dat we over het land waren gevaren.  

Eenmaal bij Portland Bill werd ons snel duidelijk waarom dit zo’n cruciaal punt was en waarom de Fransen graag vlak langs de kust gingen hier. Wij konden namelijk op nog geen 30 meter van de kust varen met nog genoeg diepte onder de kiel. Dit betekende dus dat, mochten we stroom tegen krijgen rond dit punt, we een groot voordeel zouden hebben als we onder de kust zouden gaan varen gezien daar veel minder stroom staat dan op de diepe open zee. 

Na het onderzoek bij Portland Bill zijn we doorgevaren naar Cowes waar de rest van het team op ons wachtte om de laatste voorbereidingen voor de start te treffen. In Scheveningen waren gelukkig de meeste delivery-spullen al van boord gehaald om gewicht te besparen, maar de laatste delivery-gear werd van boord gehaald. Slaapzakken, persoonlijke spullen en kleding en het eten werd op tactisch wijze aan boord gebracht en zo is de boot klaar voor de start. Het ‘laatste avondmaal’ gisteravond is genuttigd en alle geliefden aan de overkant zijn nog even gebeld. 

Over een paar uur is het zo ver! DE START! Vanaf de Royal Yacht Squadron zal om 13.15 het kanon ons van start laten gaan in de 605 mijl (1.120 km) durende Rolex Fastnet Race 2019. Kijkend naar de weersvoorspellingen verwachten wij tussen dinsdagnacht en woensdag in de loop van de dag te finishen in Plymouth. Als ik gefinisht ben en een beetje heb bijgeslapen heb, zal ik al mijn ervaringen met jullie delen! Ik heb er zin in een ‘see you on the other side’!

Nederlandse vrouwen in de Rolex Fastnet Race 2019:

Catja Roggema, 22 – Griel

Nienke Jorna, 24 – Griel

Mariette Koekoek – Griel

Rosalie Paardekooper, 23 – Njord

Astrid de Vin – Il Corvo

Christa ten Brinke – Team Brunel

Esther Hillebrand, 21 – Boudragon

Charmaine Overkleeft – Boudragon

Saar van Bemmel, 19 – Flyer

Arianne van de Loosdrecht, 25 – Baraka GP

Laura van Veen, 24 – Van Uden

Mocht er nou een dame zijn die ik gemist heb, laat het mij of Zeilhelden weten!!

Reacties

Reacties