Angela’s Clipper race: Baywatch

Het is hier nu 03.20u en mijn wacht (Baywatch) is boven op dek (de andere wacht heet Crimewatch). Het is eindelijk een beetje rustiger wat mij de kans geeft om even wat mails te checken en berichtjes te versturen. Vooral de laatste 24 uur waren heftig met heel veel buien en zoals ik eerder al vertelde kost iedere handeling zoveel tijd en energie. De kou helpt daar ook niet bij. Onze 1800 – 2200 wacht bijvoorbeeld: wij kwamen aan dek met een zonnetje, lopend windje en een kalme zee, maar ik zag al snel de buien om ons heen. ‘Succes’ zei schipper Josh. Ik besloot direct een rif te zetten: neerhouder open, kraanlijn op een lier en giek omhoog lieren terwijl de grootschoot gevierd wordt. Daarna grootzeil laten zakken tot een merk op de val, 2 personen bij de mast (1 klimt ca 1m omhoog, de ander ondersteunt die persoon) om de ‘handy-billy’ aan het oog op het grootzeil te haken. Vervolgens 2 mensen aan de ‘koffie-grinder’ om het grootzeil weer omhoog te hijsen. Deze 2 switchen de grinder naar de andere (primary) lier en beginnen dan aan het op het spanning zetten van het rif. Iemand anders zorgt ervoor dat rif 2 en 3 niet te los of strak zitten. Als laatste moet de kraanlijn weer gevierd worden, het grootzeil aangetrokken worden (op de andere koffie-grinder) en de neerhouder moet weer op spanning. En dit is een gemakkelijke handeling.

Helaas was de wind in de bui iets sterker dan ik dacht dus besloot ik om de staysail naar beneden te doen. Wat dan overblijft (in dit geval) is de Y2. We hebben 3 maten voorzeilen: Yankee 1, 2 en 3 waarbij de 1 de grootste is. Deze voorzeilen zien er een beetje ‘gek’ uit omdat de voet niet horizontaal over dek loopt. Ze zijn zo gesneden dat de voet diagonaal omhoog gaat naar de schoothoek waardoor er dus enorm veel ruimte ontstaat tussen het dek en de voet van het zeil. Ideaal als de wind opeens aantrekt en je de staysail laat zakken. Voor de staysail naar beneden hebben we minimaal drie mensen aan dek nodig. Liefst vier bemannigsleden voor de Y3, vijf voor de Y2 en zes voor de Y1. Het zijn echt enorme lappen. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de Code 1, 2 en 3. Op dit moment gebruiken we de Codes niet, zelfs niet als het kan. Dit komt doordat we nu 5 mensen in de ene wacht en 4 in de andere wacht hebben, wat dus zou betekenen dat het continu een all-hands on deck situatie is. Dat kunnen we de crew (en onszelf!) echt niet aandoen.

Dus ja, het is een wedstrijd, maar we moeten er ook voor zorgen dat de crew er een goede herinnering aan over houdt: ‘The Race of Your Life’. Het gaat om de ervaring, mensen heelhuids aan de overkant krijgen en ondertussen tactisch zo slim mogelijk zeilen zonder de crew helemaal af te matten. Het is ook nog zo’n eind! Nog 3.026nm to go. We zijn nog niet eens op de helft!

Op dit moment liggen we vijfde. Mensen die ons via Clipper.com volgen hebben vast al gezien dat Punta del Este een interessante klap heeft gemaakt helemaal naar de ijslimiet. Ik denk dat dat gaat uitbetalen en dat wij hen niet weer terug zien. Nou ja, in Seattle natuurlijk. Dan hebben zij al warm gedouched, luxe ontbeten, heerlijk gelunched en uitgebreid gedineerd.

Die klap is iets om in mijn achterhoofd te houden voor als ik de volgende race voor de schipper positie ga …..

Wordt vervolgd.

Angela, Team Ha Long Bay Vietnam – CV26

Reacties

Reacties