finishing touch star

Het is weliswaar geen Flyer maar wel een bijzonder project. De Star van Olympische zeiler Bob Maas renoveren -of eigenlijk totaal herbouwen- want tot op de spanten was het schip verwaarloosd. Harm heeft dat tot zijn missie gemaakt, maar advies en hulp is altijd welkom. Het in oude staat herstellen van een schip van meer dan een halve eeuw oud, confronteert je met problemen die je niet van te voren bedenkt. Lees mee met Harm. (Zie ook de oudere berichten onder ‘Star Bob Maas’) Met advies mail naar info(at)zeilhelden.nl.

DSC_4745
Nadat de essentiële beslagen gemonteerd zijn zoals voorstag beslag, bakstag beslag, en alles wat van belang is om de mast te kunnen zetten. Hebben we zaterdag 9 juni de mast geplaatst. Na het zetten van de mast hebben we de exacte plaats bepaald van de fokke rail, en de trimlijnen onderdeks op maat gemaakt en gesplitst. De boot is af kan ik nu wel zeggen. Er moeten nog enkele kleine dingen gebeuren en zonodig word het dek nog een keer vernist.

Komende weken wordt gewerkt aan de finishing touch.

star zeilenHet is inmiddels 5 ½ jaar geleden dat ik s’ochtends bij een kop koffie het blad zeilen open sloeg en mijn blik viel op een advertentie van botensloperij “het Harpje” Dat was de start van deze restauratie.
Het lag op dat moment helemaal niet in mijn plannen om een boot te gaan restaureren  maar op een of andere manier ben ik geobsedeerd geraakt door deze bijzondere boot een boot van een bijzondere konings klasse de “STAR” Een moeilijk te zeilen boot. Veel grote zeilers hebben in deze boot naam gemaakt op de olympische spelen of andere grote toernooien. De klasse trekt ondanks haar oude ontwerp veel topzeilers aan die terug te vinden zijn in de America’s cup, Volvo ocean race en andere spraakmakende wedstrijden.

De restauratie heeft veel struikelmomenten gehad, momenten dat de werkzaamheden op een laag pitje moesten worden gezet door allerlei omstandigheden. Andere werkzaamheden, maar ook dat ik even de tijd nodig had om over vervolgwerkzaamheden te kunnen denken. Ik heb er echter altijd vertrouwen in gehad dat de boot eens af komt.

De kosten en uren die in de boot zijn gaan zitten heb ik voor het gemak maar niet bijgehouden.

De restauratie heeft bestaan uit heel veel afzonderlijk van elkaar losstaande kleine projectjes die allemaal haar eigen problemen cq uitdagingen hebben gekend.  Iedere keer weer neem je beslissingen die onomkeerbaar zijn en het uiteindelijke resultaat mede bepaald. Vaak de geduldige langdurige werkzaamheden als schuren plamuren, en nog eens schuren geven de ruimte om te denken.  Er zijn momenten geweest dat ik geen schuurpapiertje meer kon zien.

De kosten en uren die in de boot zijn gaan zitten heb ik voor het gemak maar niet bijgehouden. Ik wil dit helemaal niet weten, als je de kosten uitstrijkt over de ruim 5 jaar dat ik er mee bezig ben geweest zal het op maand basis wel meevallen dit geldt hetzelfde voor de gemaakte uren.

Ach als de boot straks het water ingaat en er gaat weer mee gezeild worden dan is het het allemaal meer dan waard geweest. Ik ben er oprecht  trots op dat ik deze boot heb kunnen aanpakken zodat deze behouden is gebleven.

De boot is dan wel geen museum stuk, het heeft en houd haar unieke zeilnummer “1294” een van de oudere nog varende stars wereld wijd ! Met ook nog eens een olympisch verleden. (deelname 1936 in Kiel en 1952 in Helsinki).

Harm Adriaans

Reacties

Reacties