Nautische titels weg bij Gottmer
Uitgeverij Gottmer meldt aan de relaties van de uitgeverij en de relaties van het maanblad Zeilen dat de watersporttitels en -fondsen per 1 maart verhuizen. De redactie van Zeepost geeft commentaar.

Tot het einde van de vorige eeuw was Uitgeverij Hollandia, met onder andere ‘De Boer Maritiem’, de beeldbepalende zelfstandige uitgeverij op nautisch gebied; reisverhalen, vaargidsen en instructie. Bij veel van onze lezers staan bijvoorbeeld ‘Varen met platbodems’ en ‘Het vlakke land en het zeil’ van Jan Kooijman in de boekenkast.
Hollandia werd verkocht aan Gottmer Uitgevers Groep in Haarlem, bekend van kinderboeken, reisgidsen en kookboeken. Daarmee verloor Hollandia de status van gewaardeerd en deskundig watersportfonds.
In een grote algemene uitgeverij gelden nu eenmaal de wetten van het boekenvak boven de lezersbelangen in de watersportwereld. En nu woont Hollandia in bij een nog grotere en ook nog internationaal werkende algemene uitgeverij. Het is maar de vraag of dat goed gaat.
Een schrijnend voorbeeld is de gang van zaken bij het blad Zeilen. Het destijds zelfstandige blad werd overgenomen door Sanoma, het mekka van de bladenwereld. Hoewel ze bij Sanoma alles weten en kunnen om tijdschriften op de been te houden, was er niets merkbaar van de chemie die nodig is om zakelijk en redactioneel succesvol te blijven. De bladencultuur van Sanoma, zowel op de redactie als in de bedrijfsvoering, was anders dan we in ‘de bootjeswereld’ gewend waren. Strubbelingen rond de toename van advertorial-achtige artikelen, die zakelijk wellicht wel, maar redactioneel veel minder interessant waren, benamen veel redactieleden werkvreugde, wat onder meer leidde tot de oprichting van het succesvolle online magazine Zilt.
Na weer twee overnames kwam ook Zeilen bij Gottmer onder dak. Hoewel de combinatie van Hollandia en Zeilen logisch leek, wordt die link nu opnieuw doorgesneden.
We moeten schoorvoetend toegeven dat bladen en boeken over varen niet meer zijn dan een ‘niche in een niche in een niche’. Er is een kans dat de nieuwe plannen lukken, maar alleen met liefde voor het varen en ook met de passie om die te delen. En liefst ook met een goedgevulde portemonnee, zodat de zakelijke en redactionele belangen in balans kunnen blijven. Iedereen in onze niche weet: “je wordt er niet rijk van, maar je hebt wel een leuk leven’. Dus wellicht moet het blad op zoek naar een echte zeilliefhebber, met diepe zakken.
De redactie van Zeepost en Scheepspost wenst de media-collega’s een goede verhuizing toe.
Redactie Zeepost, verwoord door Klaas Jan Hoeve