Vuurschepen- en North Sea-race met HOR
Al snel konden wij een gennaker hijsen, waarmee onze snelheid iets toenam. Door de lichte wind was het erg moeilijk voor ons om veel diepte te kunnen pakken, ook een wisseling van de gennaker hielp hier helaas niet bij.
Afgelopen weken stonden in het teken van de voorbereidingen voor de Vuurschepen race & North Sea race. Er werd extra tijd gestoken in de laatste onderhoudsklussen, de navigatie werd voorbereid en ook alle safety werd gecontroleerd. Nieuwe reddingsvlotten kwamen aan boord en ook alle boodschappen voor wel 17 man werden gedaan. Daarnaast vond de eerste nachttraining van het jaar plaatst en ook nog meer trainingen overdag. Wij varen momenteel met een relatief nieuw team, dus alle extra trainingsuren waren van harte welkom.
Dinsdagavond 7 mei 19.00 uur was het dan zover, de start van de Vuurschepen race. Met 15 boten op de lijn vanuit ORC1 & IRC1 was het erg druk. Tijdens de startprocedure was het goed merkbaar dat ons team nog nieuw is en manoeuvres meer tijd kostten dan in het verleden, desondanks hadden wij een prima start. De wind was erg licht waardoor we moeite moesten doen om voorin het veld terecht te komen. De trim ging heel goed tijdens dit eerste upwind rak, wat de foto’s na de race ook bevestigden. De wind bleef erg licht en langzaam zeilden wij in een hoge modus naar North Shipwash, het waypoint bij de Engelse kust. Onze tactiek was om erg hoog aan de wind te blijven varen om zo ondanks de harde stroming North Shipwash te ronden en dankzij onze doordachte navigatie slaagde ons plan en rondden wij als eersten dit waypoint! Tot die tijd lag Van Uden constant voor ons, maar Van Uden haalde de boeironding niet en toen lagen wij aan kop in de race. In eerste instantie bouwde onze voorsprong zich uit, maar helaas bleef de wind erg licht. Al snel konden wij een gennaker hijsen, waarmee onze snelheid iets toenam. Door de lichte wind was het erg moeilijk voor ons om veel diepte te kunnen pakken, ook een wisseling van de gennaker hielp hier helaas niet bij. Tot onze spijt zagen wij Van Uden snel dichterbij komen met meer snelheid en diepte dan wij voor elkaar kregen. Op de finish kwamen wij dan ook net 3 minuten te kort en moesten wij genoegen nemen met de 2de plaats Line Honours.
In Harwich konden wij 1,5 dag bijkomen en de Boudragon weer volledig gereed te maken voor de race terug. Ook hebben wij genoten van de goed georganiseerde barbecue en de prijsuitreiking bij de Royal Harwich Yacht Club.
Vrijdagochtend 10 mei een uurtje later dan origineel gepland vanwege de lichte weersvoorspellingen begonnen wij aan de North Sea Race. De voorspellingen waren opnieuw weinig wind met voornamelijk upwindse rakken. Aangezien onze klasse als laatste startte begon de race met het aandewinds inhalen van alle boten die voor ons gestart waren. Dit geeft altijd een mooi gezicht, maar ook een extra uitdaging om constant de juiste snelheid te behouden. Tijdens deze race maakte wij weer gebruik van een wachtsysteem met 2 wachten, waarbij voor grote manoeuvres altijd de regel geldt ‘alle hens aan dek’. Midden in de nacht kwam er ontzettend dichte mist opzetten, waarbij de navigators nog meer dan anders de AIS en marifoon in de gaten hielden. Ook tijdens het sturen was er extra concentratie nodig om een constante koers te houden in de mist. Toen de wind wat aantrok richting 13 knopen, nam gelukkig ook de mist weer af. Tot de laatste mijlen voor de finish bleven wij in upwind modus. Het laatste deel konden wij gelukkig weer de gennaker zetten. Hierbij begonnen wij met de A5 fractional, die wij later in een prachtige wissel omzette naar onze A3. Uiteindelijk finishten wij deze North Sea Race als 3de Line Honours & 3de in de IRC0.
Dit was de vuurdoop van het offshore racen voor velen in ons team. Tijdens de race zag je de ontwikkeling binnen het team en gingen wij ook steeds meer als een hechter team functioneren. Voor komende maand staan er nog meerdere activiteiten op het programma om deze opgaande lijn door te zetten. Volg ons via Instagram @hollandoceanracing om op de hoogte te blijven!
If you can dream it, you can do it!
Geschreven door: Marleen Zondervan, Sterre Brouwer, Henrieke Nentjes & Ray Rooijakkers