Talenten HOR terug naar Breskens

De Fastnet Race was voor veel van ons een hoogtepunt, zoals jullie hebben kunnen lezen in de vorige blog van Nienke van Holland Ocean Racing (HOR). Gelukkig hoefden we niet lang te wachten tot het volgende hoogtepunt: de delivery terug naar Breskens.

Iedereen had een duidelijk doel voor ogen: in 24 uur van Cherbourg naar Breskens zeilen. Als ons dat zou lukken zou Holland Ocean Racing betalen voor de pizza’s in Breskens. De hele delivery zou downwind zijn en het zou steeds harder gaan waaien, tot wel 40 knopen. Finishen in 24 uur was dus zeker niet onmogelijk. We voeren uit met lichte wind, we begonnen met full main en onze delivery gennaker, een masthead A5 . Met het lichte weer schoot het nog niet erg op, tot de wind begon te bouwen tot zo’n 20 knopen. Toen de wind verder doorbouwde was het tijd voor de peel naar een fractional A5. De wind bleef bouwen zoals voorspeld en met een hoog tempo voeren we tussen de zandbanken en geankerde schepen door. De hoogste gemeten snelheid was 26.8 knopen, helaas was dat geen topsnelheid voor de boot, maar wel voor het team!  

Delivery van Cherbourg naar Breskens, foto HOR

Een ander bijzonder moment voor het team was het trainingsweekend onder leiding van Michiel Goegebeur, pitman bij Austrian Ocean Racing in de afgelopen Ocean Race Sprint Cup. Naast het geven van trainingen voer hij ook met ons mee tijdens de Antwerp Race. Michiel kent de boot natuurlijk goed en gaf ons direct goede suggesties om de boot te verbeteren. Daarnaast is het in mijn optiek ook heel erg waardevol om training te krijgen van verschillende schippers. Iedereen heeft natuurlijk net een andere visie op het zeilen. Wij, als trainees, kunnen juist weer van al deze verschillende visies leren en alle goede eigenschappen van schippers combineren en voor ons zelf toepassen. Naast het feit dat Michiel ons veel kon leren, was het ook erg inspirerend om iemand te leren kennen die op zo’n jonge leeftijd al zo’n succesvolle zeilcarrière heeft. 

De Mumbou, een Farr 30, foto HOR

We zijn inmiddels weer een tijd verder en het is nu tijd voor een korte winterstop, om even op adem te komen van het drukke zeilseizoen. Tegelijkertijd wordt er hard doorgewerkt om de klussenlijst van de Boudragon kleiner te maken. Daarnaast wordt er ook hard gewerkt om de Mumbou, een Farr 30, vaarklaar te maken. Binnen het team was er namelijk vraag naar een tweede boot, die geschikter is voor het varen van inshore races. Begin januari zullen de trainingen op de Mumbou van start gaan, met als hoofddoel: de NSR inshores. Hopelijk zullen wij veel van jullie daar treffen!

Berend van der Hijden

Delivery Cherbourg – Breskens

Reacties

Reacties