ROST 3 op het droge, Van Uden in onderhoud

Samen met Floris mag ik mezelf boat captain noemen en storten wij ons op het onderhoud van de Van Uden. Dit begint vaak bij een planning met Gerd-Jan die in dit scenario altijd nog het contact met derden doet en daardoor ook goed met ons kan afstemmen wat we willen gaan doen. Als vervolgens deze planning is gemaakt kunnen we aan de slag. 

Dit seizoen hebben we het onderhoud van de boot goed bij kunnen houden en hebben we voornamelijk routineklussen. Denk hierbij aan het echt goed schoonmaken van de lieren, de karren van de fok, blokken, enzovoort. Dit zijn van die taakjes die stiekem toch wel veel tijd kosten en je het hele jaar wilt doen, maar niet aan toekomt. Dit is dan ook de periode waar we een beetje extra liefde in de Van Uden kunnen steken, zonder daar een mega hoge tijdsdruk op te hebben. Natuurlijk is de planning nog altijd strak, maar het is niet net als bij Cowes Week dat we met knikkende knieën voor de start staan te wachten op een lier die nog open ligt. 

Dit zorgt er ook helaas voor dat vaak dingen anders zijn dan we verwachten. Denk hierbij aan lagers bijvoorbeeld, ondanks dat we deze eigenlijk tussen praktisch elk event even wat aandacht geven, wil het toch nog wel eens voorkomen dat er een paar balletjes breken of een ringetje waar je pas achter komt als je het hele blok rustig uit elkaar haalt. Daardoor kan de planning wel eens afwijken, maar door het goede onderhoud afgelopen seizoen valt het voor nu nog allemaal heel erg mee. 

Ook voor nieuwe ontwikkelingen is nu tijd. We zijn systemen aan het bedenken waardoor we het komende seizoen nog sneller rond de baan komen en die laatste paar seconden kunnen winnen die we nu nog net mistten het afgelopen jaar. Bijvoorbeeld nieuwe downwind schoten voor de fok. Floris heeft een 2:1 schoot-systeem bedacht, waarbij we de schoothoek van de fok verder naar buiten kunnen trekken op de hand tijdens de zeilwissel naar de Gennaker. Ook op het voordek ben ik nu bezig met een paar dingen 3D-printen voor het waterdicht maken van de boot, maar ook handelingen sneller maken op het voordek. Cedric is bezig met de elektra in de boot en het herdenken van de bilgepompen om zo veel mogelijk water uit de boot te halen, mochten mijn 3S-printjes niet werken. Zo heeft iedereen zijn prestige en is iedereen nu ook alles aan het doen om zijn functie op het water nu op de kant te verbeteren. 

Helaas voor ons adrenaline junkies op een boot als dit gaat dit allemaal op een wat lager tempo en we kunnen niet wachten op het komende seizoen. Nog even de laatste puntjes op de i en dan is ook de Van Uden weer klaar voor het geweldige seizoen wat er aan zit te komen.

Finn Kribbe – voordekker

Reacties

Reacties