Team Heiner Talents #29
Het weekend voor de Vuurschepen Race stond in teken van de boot offshore klaar maken en halve windse rakken en offshore drops oefenen. Om de boot offshore klaar te maken is de boot helemaal leeggehaald en bleven alleen de wedstrijdzeilen en veiligheidsspullen in de boot. Zondag hadden wij de veiligheidsinspectie. Na goedkeuring mochten we aan de start van de Vuurschepen Race verschijnen. Ook zijn we bezig geweest met teambonding door met zijn allen gezellig te gaan boulderen, een keer iets anders dan zeilen, zodat we met een goede teamspirit aan de start kunnen verschijnen.
16 mei om half acht was de start van de Vuurschepen Race en gingen we richting Engeland. De route bestond uit een stuk richting IJmuiden, waarna we linksaf sloegen richting Engeland. Het eerste stuk was aan de wind en bij het windmolenpark viel de wind weg. De golven bleven wel staan, waardoor het lastig was om de gang in de boot te houden. Bij het windmolenpark aangekomen konden we halve wind richting Engeland. Hier konden we echt gas geven en hebben we de groep boten voor ons kunnen inhalen.
Uiteindelijk nam de wind zoals voorspeld af en draaide deze naar rechts. We kozen ervoor om de A5 te zetten. De Moana lag eerst op 4 mijl voor ons, maar terwijl de wind weg viel hebben we met de A5 het gat kunnen dichten tot 0.7 mijl. Vervolgens trok de wind aan en draaide deze verder naar rechts. Een aantal peels later voeren we onder de spinaker voor de wind richting Harwich. Uiteindelijk zijn we 3e geworden in de ORC 1 en hebben we ons doel voor deze race gehaald om bij de top 25% te eindigen.
Na één dag rust startte de RORC North Sea Race terug naar Nederland. Deze race is langer, omdat we eerst een stuk naar het noorden moeten varen om een boei te ronden. Met een noordoosten wind was het eerst 10 uur opkruisen. Hierbij hadden we moeite om hoog genoeg te varen en de gang in de boot te houden. Ons plan was om een rechter shift op te pakken die later kwam dan wij dachten. Hier hebben we helaas 2 mijl verloren ten opzichte van onze concurrentie. Na de bovenboei konden we met een kleine knik in de schoot richting Nederland. Met minder gewicht in de railing hadden we moeite om onze targets te halen. Gelukkig mochten we het laatste stuk onder spinaker. Hiermee konden we in de laatste 2,5 uur wat tijd goedmaken. Het was net genoeg om de Hans Horrevoets Memorial Trophy te winnen. Dit is een aanmoedigingsprijs voor jong talent ter nagedachtenis van Hans Horrevoets en wordt uitgereikt aan het best presterende jeugdteam op basis van de gemiddelde leeftijd en de score van zowel de Vuurschepen Race en de North Sea Race. Dit is de 2e keer dat onze lichting Team Heiner Talents de prijs in ontvangst heeft mogen nemen.
De offshores werden de week erop gevolgd door de NSR inshores dat werd gezeild tijdens het pinksterweekend. We wilden dit evenement graag in de top 25% eindigen en een paaltje varen. We zaten er meteen goed bij met een eerste plek in race 1, dat was in ieder geval een deel van ons doel behaald. De races die daarop volgden vielen een beetje tegen, waarbij we moeite hadden met de toenemende wind om er net zo lekker in te zitten als race 1. De eerste race op zondag lieten we zien dat het paaltje geen toeval was met een 2e plek, maar helaas was het geluk van korte duur. In race 2 maakten we een opeenstapeling van fouten tijdens een spinaker drop die ons duur kwam te staan.
Hierbij raakte de hekstoel beschadigd en nadat we er beter naar hadden gekeken hebben we als team de beslissing gemaakt dat het veiliger was om ook niet deel te nemen aan de laatste dag. Het was zuur, maar dit was even de realiteit. Dat betekende dus ook het einde van ons piek evenement.
We trekken hier lering uit om het de volgende keer goed te doen. Op de maandag hebben we de boot naar Lelystad gevaren, zodat we de boot weer goed kunnen repareren voor de aankomende wedstrijden.
In juni gaan we de boot repareren en ons verder voorbereiden op het WK wat in augustus op de planning staat. We kijken ernaar uit om in Kiel recht te zetten wat we hier hebben laten liggen. Wij gaan er hard tegenaan om in Kiel goed voor de dag te kunnen verschijnen.
Thomas Roggenkamp, Thijs Veltman en Christopher Bol