Team Heiner Talents #28

April begon voor ons met een speed training in Scheveningen om voor te bereiden op de Van Uden Reco in Stellendam later in april, en een nachttraining ter voorbereiding op de Vuurschepen en North Sea race in mei. We hebben een mooie baan uitgestippeld voor de kust van Scheveningen en daar vanaf half 8 de nacht doorgebracht. De voorspelling van de wind was helaas niet al te best. We wisten dat ergens gedurende de nacht de wind van 12 knopen helemaal zou wegvallen naar 2 knopen, we wisten alleen niet wanneer dit zou gebeuren. Uiteindelijk hebben we bijna de hele nacht goede wind gehad en veel mijlen kunnen varen, en viel de wind pas weg rond een uur of 7 ‘s ochtends. De focus lag toen volledig erop om elk zuchtje wind op te vangen dat er was. Totdat we plots werden afgeleid door een schip dat met een noodvaart onze kant op kwam.

Het was de KNRM[1]  die op zoek waren naar een schip voor hun oefening. Wij wilden ze graag helpen dus we stemden in. Ze hebben eerst twee man bij ons aan boord gezet, vervolgens een sleeplijn aangelegd, en tot slot hebben ze ons nog een stukje richting Scheveningen gesleept aangezien er helemaal geen wind meer was.

Het doel van deze nachttraining was om onze energie gelijk te houden over de gehele training en dit is ons uiteindelijk goed gelukt. Het enige dat ons opviel was dat we allemaal niet genoeg gegeten hadden. Dit kwam door meerdere factoren, een deel kwam door een nieuw wachtschema wat we wilden testen, waarin we een standby uur hadden voor slapen. Met het idee dat je in dat uur wat eet. Maar omdat we maar met 6 voeren kon je tijd vaak niet gebruiken om te eten en mensen gaven aan liever te eten als ze wakker werden.

Het weekend dat daarop volgde, stond volledig in het teken van de voorbereidingen voor de Stellendam Regatta. De boot moest naar het zuiden gebracht worden op zaterdag en op zondag hebben we nog een rondje kunnen trainen samen met een paar andere schepen die ook deel zouden gaan nemen aan de race.

De Stellendam Regatta was de start van het wedstrijdseizoen. We keken er enorm naar uit om te zien wat de winter ons gebracht had en waar we nu stonden in het klassement. Ons doel was om top 3 te varen en minimaal één paaltje binnen te halen. De eerste dag begon met heel erg weinig wind en een aantal buien. Hierdoor hebben we veel uitstel gehad. Daarin was de uitdaging om ook daar de focus goed te houden zodat we weer geconcentreerd klaar stonden om te racen, zodra de uitstelvlag eruit ging. We hebben die dag uiteindelijk twee wedstrijden gevaren waarvan de eerste erg goed ging. 

Dag twee stond er gelukkig meer wind en hebben we 3 wedstrijden kunnen varen. In de tweede wedstrijd zijn we helaas te vroeg gestart en moesten we terug. Het was de hele dag een grote uitdaging om de eerste upwind goed mee te varen. Hier kunnen we nog veel verbeteren en gaan we aan werken. 

Uiteindelijk zijn we 5e geworden met onze nieuwe meetbrief en mogen we tevreden zijn met de vooruitgang tov vorig jaar.

Thijs en Jelle wilden het weekend erop graag de 50 mijl varen en hebben aangeboden de delivery te doen zodat ze de boot konden gebruiken. Ze zijn 4e in ORC1 geworden. Ivar deed ook mee op de Narwal, zij zijn 3e geworden in ORC2.

De weekenden erna zijn we druk bezig geweest met voorbereidingen voor de Vuurschepen en de NSR. We trainden specifiek op lange baan  met veel peals en positiewissels en we hebben de boot klaargemaakt.

Dinsdag 16 mei vertrekken we voor de Vuurschepen race naar Engeland. Jullie kunnen ons volgen via de YB Races tracker en via onze Instagram @teamheinertalents.

We hebben er zin in en vertellen in de volgende Talents Monthly hoe het is gegaan.

Christiane Walta en Lies de Rouw


Reacties

Reacties