Nynke en Agnès: Cariben

Land in zicht! Na vier weken komen we aan op Dominica. We mogen meteen zwemmen in het supermooie water met een geweldig uitzicht! We hebben veel buiten geslapen in onze hangmatten omdat het zo warm is in de kamers.

Tijdens de vrije tijd zijn we meteen op zoek gegaan naar tentje met WiFi om iedereen thuis te bellen. Ook was er weer hut wissel, Agnès slaapt nu in de prive waar Nynke eerst in sliep. Dit is de hut in de punt waar je met vier anderen slaapt. De gezelligste hut! Nynke slaapt in hut 10, met twee andere. Op 24 december hadden we kerstdiner en had iedereen zich netjes aangekleed, het was heel gezellig en we hebben lekker gegeten! We kregen toen natuurlijk ook onze kerstdoos, super leuk!

Ook hebben we op Dominica gehiked naar de Boiling Lakes, dit was best een lange tocht. Het was super vet om met z’n allen te doen en we hadden echt een geweldig uitzicht! We hebben hier gezwommen in een riviertje dat verwarmd werd door de aarde, dit was heel gaaf! Ook kregen we van de gidsen een kleimaskertje op. We zijn hier ook naar de Rastafari’s gegaan met busjes en hebben hier twee nachten geslapen, we vonden het indrukwekkend om te zien hoe ze daar leefden! Hier zijn we ook naar Victoria Falls geweest, het leek net een film! We gingen ook weer met de busjes terug en dit was heel gezellig! Na de Rasta’s hebben we vooral aan school gewerkt en gezwommen.

We hadden hier natuurlijk ook nog oud en nieuw! We kregen overdag vrije tijd en wij gingen met een groepje naar de Indian River, dit was heel mooi. Door het tijdsverschil konden we met onze ouders aftellen terwijl het hier zeven uur was. Er was heerlijk gekookt door een groepje vrijwilligers en we hadden er een feestje van gemaakt met oliebollen! Natuurlijk telden we met z’n allen af en sprongen we daarna meteen met onze kleren aan het water in!

We begonnen het nieuwe jaar op Dominica. We gingen met ploeg één de boot klaarmaken voor vertrek. We vertrokken richting Curaçao. Er heeft ook weer een wachtwissel plaatsgevonden. We zitten in de 12 tot 4 en 8 tot 12 wacht. Op een gegeven moment rond vijf uur kwamen we aan in Curaçao. We voeren langs de kust en vergeleken met Dominica was dit niet zo groen en nogal plat. Het was heel speciaal want de pontjesbrug ging voor ons open, we moesten achter een Pilot erdoorheen varen. Toen we aankwamen kregen we een paspoort controle ik het was best een shock dat die mensen Nederlands kunnen praten weer.

De dag nadat we aankwamen moesten we aan school, eerst was de planning de hele dag aan school. Maar uiteindelijk gingen we na de lunch naar het Slavenmuseum. Dit was nogal indrukwekkend en best heftig, we moesten hierover ook een SaS-PO maken met grote groepen. Hierna kregen we ook kort vrije tijd zonder onze telefoon. We hebben hier frietjes gegeten met pinda saus! Bijna alle jongens hadden een plastic Hawaï blouse gekocht. Ook gingen er een aantal mensen naar de tandarts.
De dag daarna kregen we uitleg over het SaS-PO en kregen we de hele dag vrije tijd!

De volgende dag vertrokken we richting Panama. We hebben veel vissen aan de lijn gehad, maar helaas hebben we ze allemaal niet binnen kunnen halen. Ook hadden we een hele grote zwaardvis (die wel vijf meter zou kunnen worden) aan de lijn, maar hij was heel zwaar en we voeren negen en een halve knoop en we waren te laat met zeil weghalen en achteruit varen. Dus de vislijn brak en waren we de zwaardvis kwijt.

Op een gegeven moment kwamen we `s ochtends aan bij de San Blas eilanden. Het was leuk om her en der een paar palmbomen uit het water te zien steken. We gingen eerst naar een ander eiland om de paspoorten te regelen en toen kwamen er mensen in een uitgeholde boomstam naar ons toe gepedeld en kwamen dingen aan ons verkopen. Later zijn we ook de kant opgegaan en er waren allemaal rieten hutjes waar ze dingen verkochten. Daarna gingen we naar de baai waar we zouden ankeren. In de baai hebben we heerlijk gezwommen. Verder hadden we op de San Blas de survival, hier keek iedereen heel erg naar uit! We zouden eerst naar een ander eiland gaan, maar die was voor de helft verkocht en er waren allemaal toeristen. Dus we gingen naar een ander eiland. De eigenaar van het eiland heet Lalo en hij kwam in zo‘n uitgeholde boomstam met een zeiltje steeds aan land, echt leuk! We moesten zelf kijken waar we gingen slapen, koken en nog veel meer.

Het was best moeilijk om een goeie slaapplek uit te kiezen want je mocht niet onder een boom liggen waar kokosnoten in hingen, want als die naar beneden vielen zou je dood zijn (dit is bij ons twee keer bijna gebeurt, hihi). Onze hut was echt heel goed geworden, we hadden een deel waar we sliepen en een eigen kampvuurplek gemaakt met een paar mensen, dus dit was heel gezellig! We aten vooral rijst en broodjes. Ook kregen we allemaal een kokosnoot, dit was heel lekker!

Ook hebben we tijdens de survival plastic geraapt, want het hele eiland lag helemaal vol met plastic. Samen hebben we acht hele vuilniszakken vol geraapt en de andere vier personen ook iets van drie zakken.

Ook hebben we gevolleybald en dit was erg leuk!
We hebben een aantal pogingen gedaan om te vissen met een groot visnet, maar dat werkte echt niet. Ook hebben we super gaaf gesnorkeld, we hebben een haai en een super grote rog gezien. Aan het einde van de survival moesten we alle kampen weer afbreken en staken we alle takken in de fik.
Na de survival zijn we doorgevaren naar het vaste land, we ankeren in de baai van Portobelo, waar we best een tijdje liggen. Nynke heeft de boot hier naar binnen gevaren. We hebben hier ook een excursie gedaan, we gingen kajakken, hiken en snorkelen. Hier hebben we ook apen gezien!

Natuurlijk hebben we ook op Panama eigen reis gehad. Dit was super leuk en voelde echt als een soort vakantie. We zaten allebei in een ander groepje maar hebben wel ongeveer hetzelfde rondje gedaan. Surfen in San Carlos, paardgereden in El Valle en toen door naar Panama City. Het was zo bijzonder en we hebben veel geleerd over het reizen zelf en over elkaar. Na de eigen reis was ik wel blij om weer terug op de boot te zijn! Alles was schoon dus het was heel fijn om weer terug te komen! In Portobelo hebben we nog even vrije tijd gekregen om spullen te kopen en nu zijn we onderweg naar Cuba!