Albert Goudriaan 1912 -1982

In het herdenkingsboek ’50 jaar Noordzee Club’ (1996) wordt een bijeenkomst bij Albert Goudriaan als startsein gezien voor het oprichten van een speciale club voor zeezeilers. Albert Goudriaan was nog tot in de zestiger jaren een markante figuur op de wedstrijdbanen.

Goudriaan nam namelijk in 1939 deel aan de Fastnet Race en was daarmee het tweede Nederlandse schip in deze klassieke wedstrijd. Kees Bruynzeel (Zeearend) verdedigde uiteraard zijn overwinning van 1937. Albert Goudriaan nam deel met zijn door de Vries Lentsch ontworpen en gebouwde Olivier van Noort. Hij werd 6de overall.

Het jaar daarop organiseerde Goudriaan, bij hem thuis in Kralingen, een reunie voor de bemanningsleden van de twee schepen (Zeearend, Olivier van Noort) die deelgenomen hadden aan de Fastnet. Daar zou toen voor het eerst het idee geopperd zijn om een club van zeezeilers op te richten. Uiteindelijk werd de Noordzee Club in 1946 opgericht en werd Kees Bruynzeel de eerste voorzitter.    

Minder bekend is dat Albert Goudriaan zoon was van de bekende Rotterdamse reder Albert Johan Marie Goudriaan, de man achter de rederij Van Nievelt Goudriaan. Zijn vader was ook een van de kunstmecenassen in Rotterdam en daarnaast ook president van de Zuid Hollandse Reddingsmaatschappij (de reddingboot van Hoek van Holland is naar hem vernoemd). In het park Kralingen liet Albert Goudriaan sr. een schitterend huis bouwen dat na zijn overlijden bewoond werd door Albert jr., maar ook door vele bevriende families en later buitenlandse leden van het Rotterdamse Philharmonisch Orkest.            

Olivier van Noort werd ontworpen door de jonge Gerard de Vries Lentsch nadat op de werf van zijn vader de Zeearend voor Kees Bruynzeel was gebouwd. Het verhaal gaat dat hij na een seizoen het interieur en de motor eruit haalde om harder te kunnen.           

Albert Goudriaan was nog tot in de zestiger jaren een markante figuur op de wedstrijdbanen. En de Olivier van Noort bleek nog lang een goed wedstrijd schip. In 1959 werd zij 3de in de Channel Race en 2de in de Fastnet Race. Volgens Gerrit van de Pluijm (zijn opa voer mee op de Olivier van Noort) is dat mede te danken aan het feit, dat toen voor het eerst met dacron zeilen en een grote genua werd gevaren. Hierdoor ging schip wel meer water maken omdat de romp hier niet op was berekend.

Zijn laatste jaren bracht hij in Breskens door. Daar heeft hij onder andere gevaren met de Gazela (Carter ontwerp) en de Nymphea (Standfast 43), op dat laatste schip onder andere met Aedgard Koekebakker en Tjerk Romke de Vries. Het schip heeft nog lang gevaren op het IJsselmeer. Overigens heette het motorjacht van zijn vader ook Nymphea (1916). Een bijzonder schip op basis van het model van een torpedoboot uit die tijd.

Wekelijks verschijnt er een mini-biografie op Zeilhelden over een Nederlandse of Vlaamse zeiler m/v die iets bijzonders heeft gepresteerd. Als je denkt dat je naam hebt die in deze galerij niet mag ontbreken stuur dan een mailtje naar redactie@zeilhelden.nl

Reacties

Reacties