Team Heiner Talents #20
We hebben veel meegemaakt in de afgelopen maand. Het hoogtepunt was natuurlijk onze deelname aan de Ramsgate Week. We zijn als team redelijk onbekend met het gebied de Goodwin Sands. De Goodwin Sands is een snel veranderlijk gebied met veel zandbanken tussen Dover en Ramsgate. Het interessante van dit gebied is dat de kaarten niet altijd te vertrouwen zijn, doordat de zandbanken continue bewegen. Het bewegen komt door het enorme verval in waterstand, soms wel een verval van 4 meter! Een volle bak stroom dus ….. Om onszelf zo goed mogelijk voor te bereiden zijn we een week van tevoren naar Ramsgate gevaren, om een aantal dagen op het wedstrijdwater te kunnen trainen.
De delivery van Lelystad naar IJmuiden verliep voorspoedig. We waren op 9 juli in de morgen vertrokken vanuit Lelystad. De verwachting was dat we met een afzwakkende noordelijke wind konden afzakken naar het zuiden. Dit hebben we dan ook zo gedaan. Tot nu toe zit het ons niet tegen met de planning van de deliveries, daardoor verliep de eerste paar uur voorspoedig. Met de wind in de rug bereikten we al snel de wateren voor de Zeeuwse kust. Bij het windmolenpark viel de wind weg, waardoor we het overgrote deel van het vervolg op de motor hebben moeten doen. Halverwege zondagmiddag zagen we de witte krijtrotsen in de verte langzaam vorm krijgen. Er was weinig wind, maar gelukkig genoeg om zeilend aan te komen rond het einde van de middag.
Die hierop volgende dagen hebben we een aantal trainingssessie gehad. Het voornaamste doel was om het gebied te verkennen en het tweede doel was toewerken naar de coastal wedstrijden. Het plan was om de trainingsdagen steeds op een langere baan te richten. Eerst het trainen van starten op stroom en korte baan om de puntjes op de i te kunnen zetten. Hierna hebben we van trainingen steeds meer een lange baan hebben gemaakt, waarbij we een deel van het gebied hebben verkend. Ik heb onze navigator en tacticus nog niet snel zenuwachtig zien worden. Toen we over een zandbank heen voeren, waar het water rap van 20 naar 4 meter ging, hoorde ik achteraf dat toen de bank nog moest komen. Op andere dagen hebben we een coastal gedaan langs de rand van een andere bank. We kwamen er achter dat de zandbanken helemaal niet op de aangegeven plekken lagen. Hieruit bleek nogmaals dat het gebied dus echt zo veranderlijk is, als gezegd wordt.
De trainingen zijn natuurlijk niet alleen om het gebied te verkennen. Dit zou in theorie ook op de motor kunnen. We hebben ook veel boothandelinen zoals peels en drops herhaald. De snelheid stond ook centraal, want tijdens het kruisen zouden we meer uit de boot kunnen halen.
Zondag 17 juli was het tijd voor de eerste race. Dit was een race met de klok mee rond de Goodwin Sands. Achteraf bleek het een race tegen de klok te zijn, waarbij wij en een paar andere boten door het oog van de naald waren gekropen. De stroming zou namelijk bij de meest zuidelijke boei keren. Sommige boten hadden het niet getroffen en hadden een uur op 20 meter van deze boei tegen de wind in proberen te zeilen. Anderen waaronder wij hadden geluk en kregen de stroming op het juiste moment nog een keer mee. Zeker omdat de wind een uur voor de kentering bijna helemaal weg was, was het lastig te voorspellen of we op tijd bij de zuid kardinaal zouden aankomen. Daarna was het met een knik in de schoot gas geven richting Ramsgate.
Maandag was de eerste wedstrijddag van de week. Gedurende de week hebben we vijf coastal banen en één up-down baan gevaren. De wedstrijdweek was opgedeeld in verschillende klassementen. Eén race kon voor wel drie klassementen tegelijk meetellen. Elke dag hadden we een andere baan gevaren. Het leuke van de Ramsgate week was dat de baan pas kort voor de race bekend werd gemaakt. Het was dan aan de navigator om binnen 10 minuten de strategie te bepalen voor de race. Flink schakelen dus!
Overall zijn we vierde geworden van de vijf deelnemers. Qua punten was tot de laatste dag close met de nummers twee en drie, maar dit resultaat viel ons erg tegen. Met een reeks waarbij we een (4e), 2e, 3e, 4e, 3e en een 4e plaats hebben behaald zijn we uiteindelijk 4e geworden in het klassement van de Series week. Gelukkig hebben we nog een paar trainingsweekenden in Nederland om een verbetering te laten zien op het volgende evenement.
Het was onze eerste keer dat we in dit soort condities voeren met veel stroming op water dat we niet kenden. Dit was een goede voorbereiding voor het EK IRC, dat eind Augustus in Breskens gehouden zal worden. Tot die tijd hebben we nog een paar trainingen te gaan, voordat we naar Breskens afreizen. Tot volgende maand!
Thomas Roggekamp