Droom groots

Al zolang ik me kan herinneren wilde ik in de (Volvo) Ocean Race zeilen. Maar toen ik nog in het bedrijfsleven werkte, had ik geen idee hoe ik ‘een voet tussen de deur’ moest krijgen. Komende van de Friese meren was de wereld van de grote boten voor mij een beetje een raadsel.

Toen begon ik mijn Plan B te leven. Ik zei mijn baan op, verkocht mijn huis en ging als onbetaald bemanningslid op een catamaran over de Atlantische Oceaan. Dit is precies 3 jaar geleden.

Sindsdien ben ik 6 keer de Atlantische Oceaan overgestoken, heb ik ongeveer 30.000 nm afgelegd (waarvan 80% als schipper), heb ik mijn Yachtmaster Ocean (Sail and Power) gehaald en ben ik Cruising Instructor geworden. Ergens tussenin besloot ik deel te nemen aan het Vaurien Wereldkampioenschap en samen met mijn Spaanse bemanning wonnen we de (vrouwelijke) titel. Mijn tweede keer.

De droom om deel te nemen aan de (Volvo) Ocean Race werd tastbaarder. Ik leerde mensen kennen, sommigen stonden voor mij in en mijn cv deed de ronde. Maar… helaas is er nog geen deur opengegaan.

Ook ben ik bij Clipper begonnen met het trainen van mensen voor de ‘race van hun leven’. En langzaam werd ik enthousiast over deze race. Een plan B in mijn plan B.

Maar is dit het? Nu ik me mentaal en fysiek aan het voorbereiden ben op de 20.000 nm die voor ons ligt bij temperaturen tot 0 graden en verwachte wind van 30+ knopen, weet ik niet zeker of deze race op een of andere manier minder een race is.

One Design Clipper Race Yacht – 70ft – dubbel roer – Architect Tony Castro – Ontdaan van alle luxe

Om te vergelijken: De (Volvo) Ocean Race wordt gevaren met 8 professionele zeilers op een 65ft racejacht. De Clipper Race heeft 2 professionals aan boord – een schipper en een first mate. De rest van de bemanning – ongeveer 20 op een 70ft racejacht – zijn mensen zoals jij en je buurman. Mensen met een droom, een doel, een missie. Van een 18-jarige met een tussenjaar tot een 70-jarige op zoek naar spanning en elke andere persoon daartussenin. Ieder met zijn eigen reden. Er zijn een handvol ‘round the world-ers’ en die zijn gelijk verdeeld over de 11 boten, maar de meeste mensen doen 1 of 2 legs. We hebben dus elke etappe te maken met bemanningswisselingen.

Elk bemanningslid moet 4 x een week trainen in Gosport (Solent, UK). Tijdens de training leren ze niet per se zeilen, maar leren ze veilig te zijn op specifiek de Clipper schepen. Om alle zeilhandelingen te doen zoals zeilen, reven, overstag, gijpen, enz. zonder vingers te verliezen of overboord te gaan.

En vergeet niet: de oceaan maakt geen onderscheid tussen de Ocean Race of Clipper Race.

Alle zeilen omhoog

Dus dat brengt me weer bij de vraag of de Clipper Race een plan B is in mijn plan B..

Dat is het is niet.

Ik ben trots, opgewonden en enorm enthousiast om aan boord van een van de jachten te gaan zeilen (ik heb nog geen team toegewezen gekregen). Ik heb een racehart en begin nooit aan een regatta zonder de ambitie om te winnen. Met dat in gedachten is mijn belangrijkste focus ervoor te zorgen dat de bemanning veilig is en plezier heeft. Wie weet hoe ver dat ons brengt..  

Een ding weet ik zeker: volgend jaar vaar ik etappe 6, 7 en 8 van de Clipper Race!

Angela Brandsma

Etappe 6 THE MIGHTY PACIFIC 8.000nm 0 – 15 graden Celsius
Etappe 7 VS KUST-TO-KUST 7.200nm 15 – 35 graden Celsius
Etappe 8 ATLANTIC HOMECOMING 4.400nm 15 – 25 graden Celsius

https://www.clipperroundtheworld.com/race/route-map

Reacties

Reacties