Zeilreizen op EcoClipper schepen

De scheepvaart was altijd al, is nog steeds en zal nog lang de levensader van de wereldhandel blijven. De traditionele vrachtvaart is echter ook een grote luchtvervuiler omdat er zware olie (HFO-  afvalproducten van de olie-industrie) als brandstof wordt gebruikt, waardoor bv. de CO2 uitstoot groter is dan de totale emissie van een land als Duitsland.

De nieuwe Nederlandse rederij EcoClipper is opgericht in 2018 om vrachtvervoer en reizen per zeilschip op grotere schaal mogelijk te maken door middel van een serie wereldwijde lijndiensten met clipperschepen. Hiermee wordt koers gezet richting de volgende fase van de zeilende handelsvaart omdat met name de transoceanische zeilschepen een grotere laadcapaciteit vereisen.

Jorne Langelaan is oprichter en directeur van EcoClipper. Onregelmatig geeft hij ons een inkijkje in deze vorm van uitstootvrij varen.

Foto Bark EUROPA

Stel je voor dat je inscheept op een groot, dwarsgetuigd zeilschip dat naar een haven aan de andere kant van een oceaan gaat. Je hebt geboekt om daar heen te gaan en ook voor de terugreis. Je hebt nog nooit gezeild en weet niet wat je moet verwachten. Misschien maak je een lange reis of is het een vakantietrip. Wat je wel weet is dat vliegen geen optie is. Je wilt reizen zonder uitstoot. Zeilen is de beste manier om dat te doen.

Na een week als passagier voel je je thuis op het schip. Met een ervaren bemanningslid klim je het want in, je ligt in het net onder de boegspriet naar speelse dolfijnen te kijken die voor de boeg uit zwemmen, soms waait het hard en regent het en dan blijf je benedendeks, waar je het schip voelt bewegen en terug aan dek adem je de frisse, zilte lucht in en kijkt naar de golven. Je zit aan dek te lezen en kijkt naar zonsondergangen of zonsopgangen als je dan al op bent. Andere passagiers lezen ook, doen spelletjes, slapen, praten… Omgeven door de uitgestrektheid van de oceaan op een schip dat voortbeweegt op louter windkracht, bereik je een staat van kalmte terwijl je onderweg bent.

 “Voor het doel van dit rapport hebben we de de term ‘zeilreizen’ gebruikt in relatie tot commercieel vervoer van passagiers op zeilschepen” – Sail Cargo and Sail Travel Market Overview 2020

Vaarreizen waren altijd een vorm van vrijetijdsbesteding zoals een cruise maken, een jacht charteren, spelevaren… Maar omdat de behoefte aan milieuvriendelijk reizen aan het toenemen is, zou zeilen gezien dienen te worden als een vorm van vervoer, net als elke andere. “Van A naar B gaan waarbij de precieze reistijd bij voorkeur bij A begint en niet bij B” volgens de grondlegger van Sailink, Andrew Simons.

Daar waar de meeste zeilende vrachtschepen met trainees varen die zich een volwaardig bemanningslid kunnen voelen, zullen EcoClipper schepen voorzien in commercieel passagiersvervoer op lange-afstand. De schepen zullen accommodatie bieden aan 12 passagiers en 36 trainees (voor degenen die een meer actieve en praktische ervaring willen). Dit zal, samen met andere organisaties die de zogenoemde zeilreis industrie willen ontwikkelen, alternatief vervoer bieden aan hen die duurzamer en schoner willen reizen.

 Hannah Hurford

In dit blog wordt geciteerd uit en verwezen naar het Sail Cargo and Sail Travel Market Overview, mei 2020.

Reacties

Reacties