Passie en frustratie spatte van het scherm!

Vanmiddag was de EY Live Hang Out sessie met Gerd-Jan Poortman en de laatste 10 minuten ook met Bouwe Bekking. De gedrevenheid, passie en toch ook frustratie spatte van het beeldscherm.


Dit blijkt al direct uit het antwoord van Gerd-Jan naar aanleiding van de eerste vraag of ze onderhand weer in oorlogsmodus komen zo vlak voor de start van komende zondag: wij hoeven niet meer in oorlogsmodus te komen. We zijn het al. Continu. Het enige is dat we nu ook pissig zijn, zegt Gerd-Jan.


Resultaat telt
Het mooie van deze LEG 5 was natuurlijk wel dat het Gerd-Jan eindelijk gelukt is Kaap Hoorn te ronden! Een aantal mensen bij ons aan boord zijn bezig met hun eerste Volvo Ocean Race en hebben ook direct de Kaap gerond. Dat terwijl ik er een paar races over heb gedaan. De Hoorn was daarom voor mij speciaal, het was een bekroning op 10 jaar ocean racing – aldus Gerd-Jan
Maar dat was ook vooral symbolisch. Het uiteindelijke resultaat van de race telt. En daar gaat het niet goed.
Natuurlijk zijn wij blij als we de finish over komen. Ondanks het resultaat. En dan helemaal na een Etappe zoals deze. We zijn veilig binnen gekomen, geen grote schades, geen blessures en klaar om de volgende etappe weer te starten. Dat kan niet iedereen zeggen.


Fantastische vervanger
Op de vraag wat de impact is van het wegvallen van Laurent Páges. Gerd-Jan: Het is gewoon jammer dat hij uitgevallen is. Hij was een super speler in het team, maar met Dirk de Ridder hadden we wel een fantastische vervanger. Hij had een verse blik, is lekker recht toe recht aan en een geweldige trimmer. Het was jammer dat wij hem nu net in LEG 5 aan boord hadden want in deze etappe was het trimmen/fine tunen van de zeilen niet cruciaal. Ik hoop dat hij nog een keertje terug komt, want hij kan zeker helpen met de boot nog sneller laten gaan. De komende etappe hebben we Javier aan boord. Persoonlijk ken ik hem niet, maar wat Dirk de Ridder met het grootzeil heeft, heeft Javier met de genua en ik hoop dat hij die kennis naar ons kan overdragen.


Teamspirit
Wij gaan er uiteraard voor zorgen dat hij zich welkom voelt in het team. Ook al zijn wij al meer dan 1,5 samen aan het trainen. Als hij zich thuis voelt zal zijn kennis en ervaring ook beter tot uiting komen..
Op de vraag of Bouwe en hij nog door 1 deur kunnen (sinds Bouwe er toch nog niet bij was J) straalt de saamhorigheid en teamspirit van het beeldscherm. Iedereen aan boord heeft 1 doel. En dat is winnen. Het slechtste wat je dan bij tegenvallende resultaten kunt doen is zo’n team uit elkaar trekken. Het gaat goed komen met ons, zegt Gerd-Jan.
Net op dat moment loopt ook Bouwe binnen. heeey Bouwe! zegt Anton van de Koppel van On Air Media. Leuk dat we jou ook nog even zien! Kan je al iets zeggen over wat je aanvalsplan wordt komende leg?
Dat wordt hetzelfde als de vorige etappes alleen moet het resultaat beter. lacht Bouwe. We verwachten minder wind en we weten dat wij met een koers van 90-110 graden een tandje harder gaan dan de rest van de teams. Daar hebben wij ook steeds onze koppositie gepakt. Javier stapt bij ons aan boord en die is ook super goed. Ik denk dat we met frisse input ons resultaat moeten kunnen verbeteren.

Trouwens, zegt Bouwe Uiteraard kunnen wij niet zonder onze sponsoren, fans en andere aanhang. Complimenten aan EY voor het budgettair bewaken van deze campagne. Dat geeft enorm veel rust en zorgt ervoor dat wij ons kunnen focussen op de race.


Uit gaan van eigen kracht
Wat mijn nieuwe geheim gaat worden? We willen gewoon winnen, maar we moeten van etappe naar etappe en vooral resultaten gaan boeken. Abu Dhabi staat redelijk stevig bovenaan, maar ook met hen kan iets gebeuren zoals bij Dong Feng. Daar kunnen wij alleen geen rekening mee houden. Wij moeten uitgaan van onze eigen kracht en dan ligt de 2e plaats nog binnen bereik.
Wat dus veranderd is ten opzichte van het begin van de race is dat wij toen geen echte focus hadden op de in-port race, maar sinds Auckland is deze er wel. Wij staan gedeeld 1e en willen die plek vasthouden. Als we dan aan het einde van de etappes in Götenburg gelijke punten hebben met een ander team dan is het opgetelde resultaat van de in-port race doorslaggevend.


Lessons learned
Op mijn vraag (jaaaa! Ik mocht ook een vraag stellen!) wat de grootste lesson learned tot nu toe is? Geeft Bouwe aan dat je zoveel mogelijk het gas op het pedaal moet houden, maar dat alles heel houden ook belangrijk is. Die balans hebben wij gevonden. En dat is cruciaal voor de rest van de wedstrijd.

Wij zijn een team. En niet alleen wij op de boot, maar ook alle mensen erom heen, familie, fans en andere support. Ik ben daar trots op. Samen kunnen wij het doen. Tot in Newport!


Vertrouwen
En voorbij was het. Een half uur praten met dé Nederlandse mannen in de Volvo Ocean Race. En ik blijf achter met nog heel veel vragen. Maar ook met een gevoel van vertrouwen. Dit team wil zó graag. Hun passie is zó groot. Vanaf de bank kan ik daar alleen maar respect voor hebben.


Succes in LEG 6! Samen met heel veel andere mensen ga ik iedere nm van de etappe weer volgen. En uiteraard ga ik erover bloggen. En ook dat is passie. Passie voor de mooiste sport ter wereld die éindelijk de huiskamer bereikt.
Angela Brandsma

Reacties

Reacties

Geef een reactie