Storm en hoge druk in Route du Rhum

Het is een zware stormweek geweest in de Route du Rhum.
Drie zware depressies hebben de 123 deelnemende schepen getest en geteisterd.
In de Ultim multihull maxi klasse was na 1 dag varen de Sodebo er al uit met scheuren in de voorbeam.

En de Gitana verloor 1 van zijn buiten rompen, gewoon afgebroken.

Deze 2 maxi trimarans wisten nog op eigen kracht La Coruna te bereiken maar op dinsdag sloeg het noodlot toe voor de Banque Populaire, in 35-45 knopen wind met 5-6 meter hoge golven brak de lijromp af en sloeg de tri om. Armel le Cleach activeerde zijn noodbaken en werd opgepikt door een spaans vissersschip. Het was al de tweede keer dat hij omsloeg dit jaar. Zijn shoreteam doet er nu alles aan om het schip met een sleper te bereiken en te bergen.

Francois Gabart met Macif en Francis Joyon met Idec maken er  een heuse matchrace van en varen sinds donderdag in de passaatwinden. Macif is de snelste, Francois Gabart vaart foutloos en zal waarschijlijk aanstaande zondag 11 november aankomen in Guadeloupe. Buiten de line honours is de inzet het koersrecord van Loik Peyron in 2014 van 7 dagen en 15 uur.

De Ultims varen hun eigen wedstrijd en wisten aan het aller slechtste weer te ontsnappen.

Voor de IMOCA Open 60’s was het andere koek. Net als als de 50 voet trimarans waren er eigenlijk 2 keuzes, de westelijke korte route (380NM korter volgens de Adrena software) of de oostelijke route (van de directe koers). Op de bijgevoegde kaart heeft Yves Le Blevec de 2 routes vergeleken. Alex Thomson ging extreem ver om de west en dit pakte goed uit. Hij had als  nadeel dat hij dichter bij de Atlantische depressies in de buurt kwam en moest 50 knopen wind incasseren. Hij vaart meesterlijk aan de leiding en had een topsnelheid van maar liefst 38 knopen maar wordt permanent uitgedaagd door de oostelijk en meest zuidelijke groep met SMA, PRB en UCAR. Deze 4 gaan het waarschijnlijk uitmaken wie er gaat winnen in de IMOCA 60 klasse. Zij varen nu in een rug van hoge druk ten westen van Madeira en wie als eerste de passaatwind oppikt ten zuiden van de rug van hoge druk heeft een groot voordeel in windsnelheid en is vertrokken.

Door de zware Atlantische depressies is het Azorenhoog zeer oostelijk en zuidelijk weggeduwd. De kunst is om ten zuiden van dat Azorenhoog te komen en dan pas zijn er de passaatwinden. Boris Hermann aus Deutschland met de Malizia Open 60 foiler (ex Gitana) vaart heel west en heeft 2 navigatie opties, of dwars door het Azorenhoog varen of erboven langs gaan. Bovenlangs is kort maar dan moet je wel tegen de Westelijke depressies opboksen. De volgende depressie, de derde van deze week komt deze vrijdag aan in de Open 60/ Trimaran 50 en Open 40 vloot en duurt tot en met zondag.

De helft van de 20 schepen in de Open 60 vloot is gedecimeerd met te repareren pech maar ook met onherstelbare problemen zoals de mast gebroken op de Monin van Isabelle Joschke, de engelse outsider Samatha Davis had ernstige delaminatie in haar kajuitvloer, zij zag de bodem 20 centimeter op en neer bewegen en moest met delaminatie opgeven. Net als de nieuwe Charal met roersysteem schade. De foils blijven tot zover heel bij de Open 60’s, alleen de Marne Vallee (ex Vendee Globe winner Banque Populaire) had een gescheurde foilkast waardoor er te veel water binnenkwam. De Foiling boten liggen in de top van het klassement op de SMA van de jonge Paul Meilhat na. Hij heeft nog 2 conventionele rechte zwaarden maar doet het geweldig.

Grofweg de helft van de Open 60’s, Trimaran 50’s, Open 40’s en Rhum Multis en Monos hebben veilige havens opgezocht in Frankrijk, Spanje of Portugal. Hoe verder je achter ligt hoe zwaarder je het krijgt te verduren met de derde storm depressie.

De regionale held uit Guadeloupe gaat aan de leiding in het bergklassement want hij beklom 1 van de Sept Iles eilanden bij Perros Guirec in nacht 1. Gelukkig kon hij zonder grote schade van de rotsen worden getrokken door de franse KNRM (SNSM).

Van de Open 40’s zijn van de 53 schepen er 27 op zee. Sam Goodchild (GBR) brak zijn mast in goede positie. Zijn landgenoot Paul Sharp vecht het nu uit met de leider Yoann Richomme. Deze vaart ter hoogte van Lisabon terwijl de laatste Open 40 nog midden in de Golf van Biskaje vaart.

Wat een zware wedstrijd. De Rhum wordt duur betaald.

Wordt vervolgt.

Hans Bouscholte

Malizia, Sail No: MON 10, Class: IMOCA 60 , Owner: Boris Herrmann, Type: IMOCA 60

Reacties

Reacties