VOR Analyse: Veel wind tot aan de finishlijn

Leg 10, from Cardiff to Gothenburg, day 03 on board Brunel. Louis Balcaen and Bouwe Bekking on deck. 12 June, 2018.
Louis Balcaen and Bouwe Bekking aan boord bij Team Brunel (Foto: Sam Greenfield/Volvo Ocean Race)

Op dit moment (woensdagmiddag) racen de boten langs het noorden van Schotland. De vloot is zo’n 14 nm achter elkaar verspreid met MAPFRE voorop en de rest er vlak achter.

De start een paar dagen geleden in Cardiff was een dobberfestijn door het gebrek aan wind. De start werd niet alleen uitgesteld, maar ook ingekort. Team Sun Hung Kai/Scallywag maakte een overtreding bij de start en moest een strafrondje draaien. Dit brak ze later flink op omdat ze uiteindelijk het getijdevenster misten en uiteindelijk bijna 4 uur moesten gaan ankeren. Met stromingen tot 4 knopen tegen in het Bristol Channel konden ze niet op met weinig wind. Hier onder de video van het ankeren, wat bijna nooit gebeurd (op ongeveer 2 minuten gaat de bemanning ankeren).

Bij het zuidwesten van Ierland stond er ook weinig wind. Dongfeng Race Team verspeelde hier haar voorsprong door te dicht onder de kust te gaan. De vloot bleef relatief dicht bij elkaar, zoals gebruikelijk is bij deze One Design oceaanrace.

Na een rustige transitie gisteren door een hoge drukgebied ten westen van Ierland is de vloot nu onder invloed van een lagedrukgebied ten noordwesten van hen. Dit lagedrukgebied schuift naar het noorden om tussen IJsland en Schotland te blijven hangen. Later voegt zich hier een tweede lagedrukgebied aan toe. Hiermee wordt het weerbeeld voor de rest van de race bepaald; veel wind tot aan de finish lijn. Gemiddeld zo’n 24 knopen wind met uitschieters naar 40 knopen. Zie het NOAA synoptische beeld hier onder.

A_sfc_full_ocean_color

 

Op basis van het GFS wind model, het BSH stromingenmodel van de Noordzee en het FNMOC WW3 MEDIT stromingenmodel en de posities om 11:30 vanochtend komt er dan het volgende routing plaatje uit OpenCPN rollen. De rode stukken in de routings geven de pittige stukken qua wind weer. De VO65 polars zijn gebaseerd op data uit de vorige editie plus aanpassingen mijnerzijds.

Routing

Bij het ronden van het volgende waypoint, Northern Ronaldsay, krijgen de boten zo’n 30 knopen wind tegen en windgolven. Het wordt een pittige maar snelle tocht over de Noordzee. Er worden golven verwacht van 2 tot 4 meter.

Waves

Het goede nieuws voor de crews is dat er bijna niet overstag gegaan hoeft te worden. Dus stacking, het verschuiven van de zeilen en alles wat zo’n beetje los en vast zit naar de goede kant, blijft vrijwel achterwege wat ook maar beter is met deze wind en golven. Het grotendeels voor de wind varen levert ook flinke gemiddelde verwachte bootsnelheden op, rond de 15 – 17 knopen boatspeed.

In het Kattegat lijken er wat minder golven te staan dan de Noordzee, zie het volgende plaatje.

BSH waves

Alle boten worden rond dezelfde tijd, vrijdagmorgen rond 07:00 UTC, verwacht in deze projecties bij het laatste waypoint voor de finish, de vuurtoren Trubaduren. Hier vandaan is het nog zo’n 11 nm varen voor de wind naar de finish lijn.

Volgens de laatste informatie van de Volvo Ocean Race wordt de vloot met 45% kans op donderdag 14 juni verwacht en met 55% kans op vrijdag. Het zal blijken of de pittige tocht over de Noordzee inderdaad zo voorspoedig gaat als door VOR nu verwacht. Of dat er toch zeil geminderd moet worden vanwege de bemanning of om de boot in één stuk te houden. Het uithoudingsvermogen van de bemanning in de laatste dagen kan cruciaal blijken voor de etappewinst.

Herman Caron

Reacties

Reacties