Hondenwacht 28 – Porren bij meer dan 20 knopen wind
Wachtinstructie: de schipper porren bij meer dan 20 knopen wind, bij hoge golven en als de koers sterk verandert. De kust is ver weg en we varen ruim langs alle kapen en gaten. Koude vingers heb ik en mijn broek voelt klam onder het zeilpak. Dit bootleven kan ik jaren volhouden, maar de vraag is of me dat iets brengt. Zee, een haven, slapen, boodschappen doen, vertrek, zee, en zo door. De verveling gecamoufleerd door een strakke dagelijkse routine, 4 uur op en 4 uur af, door slaapgebrek steeds vaker een slecht humeur, een groeiende klussenlijst. Een boot laat geen nietsdoen toe. Maar of niet-nietsdoen nou een zinvol doel is in een leven?
De zee klinkt sponzig en ik wil zien hoe het water eruit ziet waar we nu op varen. Met een lamp schijn ik het donker in. Het licht verdwijnt in het grote zwarte gat van de nacht. Alleen vlak naast de boot kan ik iets onderscheiden, warrig water, met een kroon van schuim, koffie met uitgelopen room. Ik leg de lamp weer terug in het vakje naast de kaartentafel en pak mijn mobiel om de weersverwachting van 02.00 binnen te halen. We zijn buiten bereik, alleen noodoproepen staat er op het scherm.
De Cape York laat zich zien, een vrachtschip van tweehonderd meter lang. Volgens de AIS komt hij vlak langs ons. Ik zie zijn groene boordlicht op onze rode kant. Aanvaringsgevaar. Een flinke windvlaag is voldoende om ons in zijn flank te boren. Hij moet wijken, ruimte geven, maar hij houdt stug zijn koers. Even flauwt de wind, dan een woeste vlaag en de punt van de boot richt zich als een torpedo midscheeps op het vrachtschip.
‘Een witbiertje als je hem nog weet te raken,’ lacht de schipper die ik voor de zekerheid gepord heb. Hij duikt zijn bed weer in voor een laatste uurtje slaap. De lichten van het vrachtschip verdwijnen langzaam uit zicht. Een half uur later, ruikt het nog steeds naar diesel.
(Wakker blijven tijdens de Hondenwacht is soms lastig. Schrijven heeft me geholpen, het resultaat ervan lees je hier iedere week. Op welk schip ik was en waar? Check de intro voor meer informatie.)