Koffie, koek en liggeld lijkt struikelblok voor gemeente: Verlaat 24 uurs Medemblik?

Medemblik dreigt opnieuw een groot watersportevenement kwijt te raken. De stad verloor eerder al de jaarlijkse Regatta en nu is ook de toekomst van de Kustzeilers 24 Uurs Zeilrace in de waterstad onzeker geworden. De organisatie en de gemeente zitten niet op één lijn als het gaat om gemaakte kosten en dus is het nog maar zeer de vraag of de 60e editie van volgend jaar in Medemblik finisht.

Finish van de 24 uurs – Foto Laurens Morel

De zeilrace van 24 uur is één van de grootste races in Nederland. Meer dan 400 boten starten vanaf verschillende startpunten, om een dag later met z’n allen te finishen in Medemblik. Aan de ’24 Uurs’ doen enkele duizenden wedstrijd- en toertochtzeilers mee. Het evenement trekt jaarlijks veel bezoekers naar Medemblik.

Punt van discussie is een bedrag van 4.000 euro aan liggeld voor de schepen. Dat bedrag wordt belast omdat de honderden boten gebruik maken van de haven in Medemblik. Voorheen werd dit door de gemeente beschikbaar gesteld, maar nu de havendienst is geprivatiseerd, komt dat voor rekening van de organisatie. Daarnaast bestaat er nog onenigheid over een factuur van 2.000 euro voor koffie en koeken. 

“Wij zijn een vrijwilligersorganisatie”, zegt voorzitter Klaas Jan Kroon. “Dit bedrag slokt een kwart van onze begroting op. Doorbelasten aan de deelnemers? Deelname is de laatste jaren al duurder geworden, omdat de veiligheidseisen hoger zijn geworden. Als je nog eens 10 procent gaat verhogen, komt je deelnemersaantal in gevaar. Het beeld dat zeilen alleen maar voor de elite is, is achterhaald.”

Klaas Jan Kroon – voorzitter 24 Uurs Zeilrace – Foto Zeilhelden

Kroon erkent dat de gesprekken met de gemeente stroef verlopen. Afgelopen woensdag nog zat hij aan tafel met wethouder Gerben Gringhuis. “Een mistig gesprek”, noemt hij het.

Eerdere jaren ontving de organisatie subsidie, die nu opnieuw moet worden aangevraagd. “Maar of we die krijgen, dat weten we niet”, zegt Kroon. “Dat maakt het voor ons lastig, want wij kunnen financieel geen risico nemen én hebben sterk de behoefte aan duidelijkheid. Ook voor de komende jaren.”

Het steekt hem dat het bestuur er niet in slaagt tot duidelijke afspraken te komen met Medemblik. “We brengen al 59 jaar een extra Koningsdag naar Medemblik. Er komen duizenden mensen naar de stad, er is geen tafeltje meer te krijgen en het is één groot feest. Maar de instelling ‘het moet en het zal in Medemblik blijven’, heb ik niet geproefd bij de wethouder.”

Het ‘dwingt’ Kroon om verder te denken. “Als wij ons niet langer welkom voelen in Medemblik, dan gaan we wellicht in op een uitnodiging van een andere gemeente, om daar te finishen. Die gedachte speelt eerlijk gezegd wel binnen het bestuur.”

Het is een scenario waar café-eigenaar Jack Brakeboer niet aan moet denken. 59 jaar geleden schreven de deelnemers zich al in bij zijn ouders. Hij schudt zijn hoofd als hij hoort om welke bedragen het gaat. “Moet je zien wat voor publiciteit dit voor de stad brengt. Dat is niet in waarde uit te drukken. Wat wil je nog meer als promotie voor je eigen stad?”

Bij de finish van de 24 Uurs 2019 voor cafe Brakeboer – Foto Zeilhelden

Als eigenaar van het café aan de Oosterhaven, weet hij als geen ander de impact die het evenement op de stad heeft. “Kijk”, zegt hij. “We hebben in Medemblik de Harddraverij, de kermis en de ’24 Uurs’. Dat zijn grote evenementen die Medemblik op de kaart zetten. Net zoals de Sneekweek bij Sneek hoort, hoort de 24 Uurs Zeilrace bij Medemblik. Dat moet je koesteren als gemeente, ook al kost het dan een paar duizend euro.”

In 2021 verloor Medemblik de Regatta al, die de watersportstad na 35 jaar inruilde voor Almere. Verliest de stad nu opnieuw een gerenommeerd evenement? Kroon haalt op zeer korte termijn zijn bestuur bij elkaar. “Medemblik staat als finishplaats echt wel op losse schroeven, ja. We hopen dat er snel duidelijkheid komt en dat we kunnen opstarten met de organisatie voor het nieuwe jaar. We moeten beslissen wat we gaan doen. Nemen we de kosten voor eigen rekening, of gaan we op zoek naar een andere haven?”

En dus is het nog allerminst zeker dat de diamanten editie traditiegetrouw voor de deur bij Brakeboer eindigt. “Een ’24 Uurs’ die eindigt in pakweg Lelystad? Alsjeblieft niet zeg!”

De gemeente Medemblik laat in een reactie weten, dat zij ervan uitgaan dat de jubileumeditie van 2025 ook in Medemblik eindigt.

Een woordvoerder verklaart: “De 24 Uurs Zeilrace is een mooi evenement dat wij, inmiddels 59 jaar, een warm hart toedragen. Het heeft op economisch, sociaal en sportief vlak een positieve impact op Medemblik en de stad Medemblik in het bijzonder.” 

Medemblik ondersteunt het evenement ‘waar mogelijk met subsidie’. Het klopt dat er – in tegenstelling tot in het verleden – liggeld is geheven. “De havens zijn nu verzelfstandigd en zoals afgesproken met de organisatie van de 24 Uurs Zeilrace, was er vanaf 2024 geen verplichting meer voor Stadshavens Medemblik B.V. om de liggelden kwijt te schelden.”

Ondanks de strubbelingen verwacht Medemblik dat de finish van de 60e editie ‘gewoon’ in de West-Friese stad plaatsvindt. “Uiteraard willen wij dit mooie evenement graag voor de gemeente behouden en we blijven met de organisatie in gesprek om de mogelijkheden daartoe te onderzoeken.”

Dit artikel is eerder verschenen bij NHNieuws.nl en is geschreven door Michiel Baas en Gerie Smit.

Mark Slats bij de finish van de 24 Uurs in Medemblik, 2019 – Foto Gerie Smit
Tijdens het live verslag van de finish van de 24 uurs in 2019 – Foto Zeilhelden

Reacties

Reacties