overleven op zee

Daar sta ik dan. Stikonzeker in mijn duikpak. Ik ga ervaren wat het is om in verschillende omstandigheden te water te raken

bliksem

Ik geef cursussen op het gebied van EHBO en BHV op en rond het water.

Als schippersdochter ken ik de gevaren en de risico’s maar ik heb het nooit aan den lijve ervaren.
Dat vond ik een gemis, want ik vertel graag vanuit mijn tenen… En werkt de theorie ook in de praktijk? Dat ga ik ervaren. Dus heb ik me opgegeven voor ‘Get Wet Maritiem’. Dit evenement vind ongeveer 8 keer per jaar plaats bij Falck in Rotterdam op de 2e Maasvlakte. Bekend terrein voor mij, want hier ligt mijn man geregeld met zijn containerschip.

Ik heb mijn grenzen leren kennen, grenzen verlegd en ik heb ontdekt dat ik meer kon en durfde dan dat ik van mezelf dacht. Ik was bekaf, bont en blauw

Ik heb me opgegeven met een groep zeilers waar ik eerder dit jaar les aan heb gegeven. We krijgen eerst een briefing met de belangrijkste richtlijnen en een korte uitleg over de stations. Er zijn namelijk 6 stations. Iedere groep krijgt een eigen instructeur welke je bij ieder station begeleidt.

In het kort:

  • Station 1 ; speelt zich af bij een reddingsvlot. Je gaat met z’n 2-en op het vlot, trekt deze om, klimt er weer op en trekt het vlot weer in de juiste positie.
    Je komt dus ONDER het vlot te zitten en je trekt je er via de touwen weer onderuit.
  • Station 2 ; een oefening met zwemvesten, je maakt een menselijk vlot, je zwemt als een slang met je mededrenkelingen naar een bepaalde richting en leert de aandacht te trekken van de helikopter door samen te werken.
  • Station 3 ; auto te water. Oké, hier zie ik dus het meeste tegenop. En vond ik uiteindelijk ook echt heel eng.
  • Station 4 ; drenkeling horizontaal aan boord halen van een rubberboot. Maar ook hoe je deze rubberboot weer in de juiste positie krijgt wanneer deze omgeslagen is.
  • Station 5 ; een drenkeling aan boord halen van een reddingsvlot.
  • Station 6 ; springplateau (springtechniek van 3 meter hoog), afdaaltouw, klimnet, en helikopterhijsinstallatie.

helikopter reddenDeze stations leg je met je groep af in de meest gunstige omstandigheden. Het is zwembad water van 24 graden. Stel je deze omstandigheden eens voor op zee met een temperatuur van 10 graden…

Na het doorlopen van de stations doe je een finale-oefening. Dat houdt in dat het licht uitgaat, de bliksem en regen aan, windkracht 8 en golven van 2 meter hoog!
In deze omstandigheden ben je echt op elkaar aangewezen en doorloop je nogmaals de stations. Met uitzondering van auto te water.

Ik kan je vertellen, ik heb mijn grenzen leren kennen, grenzen verlegd en ik heb ontdekt dat ik meer kon en durfde dan dat ik van mezelf dacht. Ik was bekaf, bont en blauw.
Maar wat een ervaring!

Wat ik heb geleerd….
1. Zorg als de nondeju dat je aan boord van dat schip blijft. En draag je zwemvest.
2. Ik heb ook geleerd dat je het beste met je licht aan kunt rijden, omdat als je te water raakt, de accu het nog even blijft doen. Dus ook het opendoen van de ramen lukt dus nog…
3. En als je het “hamertje” gebruikt, doe dit dan in de hoek van je raam, in het midden geeft het raam namelijk teveel mee.

Tessa Zijstra

Reacties

Reacties