LYD-blog: Het avontuur gaat beginnen!

Suzanna blogt voor de Live Your Dream campagne om chronisch zieke jongeren mee te laten varen in de volgende Volvo Ocean Race. Deze week zijn ze in Lorient, de volgende stopoverplaats van de VOR (foto’s Natasja Kalsbeek).

6 juni 2015 / Om kwart voor 6 gaat de wekker en na even moeite te hebben met wakker worden realiseer ik me dat vandaag mijn zeilavontuur begint. Meteen ga ik in gedachten nog een keer na of ik niks vergeten ben. Van te voren krijg je altijd van allemaal lieve mensen om je heen het advies om vooral vroeg te gaan slapen… Niet dus. Om kwart voor een nog een keer opgestaan om de laatste dingetjes te gaan checken en een onrustige nacht gehad. Want het is allemaal toch best spannend. Om half 7 vertrekken we richting Weesp om daar op de Live your Dream bus te stappen. Na nog even een groepsfoto gemaakt te hebben vertrekken we dan toch echt. De trip ging uiteindelijk heel snel en werd vooral gebruikt om kennis met elkaar te maken. We hebben meerdere stops gehad en een geweldig gezellige picknick georganiseerd door Petra. Iedereen was gevraagd iets mee te nemen en het resultaat was super. Aangezien de mannen als echte heren in eerste instantie achterin waren gaan zitten hebben we halverwege maar even gewisseld. Rond een uur of 6 hebben we een korte boodschappenstop. Petra ging naar binnen voor eieren vervolgens besloot de halve bus om ook gezellig mee te gaan en dan weet je wat er gebeurd. Bij de kassa hadden we een kar vol boodschappen.

Rond half 9 s avonds kwamen we aan bij het huisje met uitzicht op de baai bij Lorient. Om er te komen was een hele klus en iedereen was heel blij met Rico die een knap staaltje rijkunst liet zien om de bus in het smalle straatje te krijgen. Alsof het van te voren was afgesproken hebben we als een goed geolied team de bus uitgepakt en werden de kamers verdeeld. Chef Sjors dook ondertussen de keuken in samen met Rogier en wisten daar een heerlijk maal in elkaar te draaien. Een tortilla met spekjes en zongedroogde tomaten en daarnaast een frisse salade. En daar zaten we dan om 10 uur, helemaal in mediterrane stijl te geniet van ons aankomstmaal. Uiteraard een lekker glas wijn erbij om het af te maken. Natasja die mee is als fotografe was mijn kamergenote en wij hebben heerlijk geslapen in ons bed.

7 juni / En dan wordt je wakker door door het geruis van de zee en het geluid van een zeemeeuw. Wat is er meer voor nodig om een vakantie gevoel te krijgen? Een heerlijk ontbijt (alweer met dank aan chef Sjors dit keer met assistentie van Maren het schattige dochtertje van Petra) met een prachtig uitzicht over de baai. Toen iedereen er was kregen we Petra de plannen voor de week te horen. Olaf en zijn bemanning zullen vermoedelijk vanavond laat pas aankomen en onze zeilinstructeur is ook onderweg. Morgen zullen wij uit het huisje vetrekken en met de bemanningen de Live Your Dream wisselen. Dan gaat ons avontuur echt beginnen en krijgen we zeiltraining op deze prachtige locatie. Voor de rest van de dag kunnen we alles eigenlijk gewoon indelen zoals we willen. Eerst maar eens boodschappen doen. Aangezien ik zelf ook wel van koken hou heb ik aangeboden om Pasta Carbonara te maken, zo krijgt Sjors een avondje rust. Het vinden van een supermarkt die open is op zondag was trouwens nog een hele klus maar ondertussen hebben wel een leuke tour door Lorient gemaakt. In de supermarkt kwam ik ook nog een interessante frambozen cider tegen die mee moest en ondertussen al lekker koud staat. Ja, Frankrijk is een wijnland maar dit kon ik toch niet aan me voorbij laten gaan. Na het boodschappen doen gingen we opzoek naar het onderzeeër museum en kwamen we geheel onverwachts een hippie kunst tentoonstelling tegen. In alle eerlijkheid trok het me eerst niet zo aan maar het grootste gedeelte van de groep wilde wel en Sjors trakteerde dus gingen we naar binnen. Gelukkig maar want het was uiteindelijk hartstikke bijzonder. Uiteraard veel foto’s gemaakt en overal geneusd. Vervolgens trakteerde Petra ons op een lekker drankje. ‘S middags ben ik samen met Tom en Natasja even de omgeving gaan verkennen en hebben we een heerlijke wandeling gemaakt. Onze zeilinstructeur voor de week zou om 7 uur aankomen en dus ben ik samen met assistent Maren de keuken in gedoken om Pasta Carbonera te koken. Dit is een gerecht wat ik vaker gekookt heb maar nog nooit voor een groep van 10 man dus was het even goochelen met de hoeveelheden. Gelukkig smaakte het prima en heeft hebben we gezamenlijk bijna anderhalve kilo soldaat gemaakt. Robert komt me ontzettend aardig en capabel over en ik heb erg zin in de zeiltraining.

Aangezien Olaf vanavond laat met de Live Your Dream in de haven van Lorient zal arriveren besluiten we allemaal wakker te blijven. Aangezien we uitzicht op de baai hebben kunnen we ze mooi binnen zwaaien. Om de tijd te doden spelen we een ontzettend grappig spel en voor iedereen het weet arriveert de Live Your Dream rond kwart voor een. Helaas is het dan al pikkedonker en zien we alleen een paar lichtjes voorbij komen maar toch was het leuk om te zien.

8 juni / Vandaag is het dan zo ver en gaat ons zeilavontuur echt beginnen. Na een uitgebreid ontbijt worden we van ons strandhuis naar de Live Your Dream gebracht om daar met de bemanning te wisselen. Olaf en bemanning zal naar het huisje vertrekken en Tom, Rogier, Sjors en ik zullen zeiltraining van Robert krijgen tot aankomende vrijdag. Aangekomen bij het schip en na met iedereen kennisgemaakt te hebben mogen we meteen helpen om het schip op te ruimen. Aangezien de mannen gisterenavond laat aangekomen zijn en dus meteen zijn gaan slapen moet er nog wat werk verricht worden om de boel tip tip te maken. Daarnaast moet het grootzeil gerepareerd worden en helpen we met zijn alle het grootzeil los van de giek samen te binden. Verder hebben we gezamenlijk geholpen met het opruimen van een aantal zeilen, code zero en een kotterfok. Zo leren we meteen een aantal namen. Wat eigenlijk erg prettig was is dat iedereen overal druk mee was zodat je niet echt het idee hebt dat je erg in de gaten gehouden wordt. Vooral met het oprollen van schoten was dit erg fijn. Dit is iets wat ik al vaker gedaan had, aangezien ik vaak met ouders op zeilvakantie mee geweest ben als kind maar toch was het weer even kijken hoe ik het vast moest knopen. Olaf heeft dit erg duidelijk en rustig uitgelegd en het kwam allemaal al snel wel boven. Het ging zelfs zo goed dat me gevraagd werd het ook aan Rogier uit te leggen. Ik snap goed waarom veel van die zeilers zulke spierballen hebben want na een paar schoten voelde ik mijn armen duidelijk.

Toen de boot uiteindelijk netjes was, het grootzeil weggebracht was voor reparatie en we na een uitleg over alles het schip voor onszelf hadden voelde de boot al een stuk meer eigen. En daar zitten we dan ineens, aan het begin van een prachtig zeilavontuur, de wind die door de haven blaast, klapperende verstaging, een prachtige blauwe lucht en schitterend weer. Wat een ongelofelijke kans krijgen we hier om op deze locatie te leren zeilen op een prachtig schip want dat is de Live Your Dream in een baai aan de Atlantische Ocean. Aangezien het hard waait en al vrij laat is gaan we vandaag niet het water op maar blijven in de haven. Na een late lunch maar eens aan de gang met de basis en het verkennen van het schip. Voor we het weten zitten we aan lieren te draaien, schoten aan te trekken en word ons een aantal handige knopen geleerd. Zeker met de knopen is het grappig dat als je het iemand ziet doen het zo simpel lijkt maar op het moment dat je het touw in je handen krijgt en het moet gaan doen het toch wel even lastig is. Twee seconden later heb je het door en leg je die acht knoop en stopknoop alsof je nooit anders gedaan hebt. Vervolgens vond Robert het wel een verstandig idee om ons allemaal onze zwemvesten aan te laten doen en de lifeline’s uit te proberen. Na wat geprutst met de reddingsvesten kregen we de gelegenheid om de lifeline’s uit te proberen. Dit is de eerste keer dat ik zo’n ding gebruikt hebt en in het begin voelde het vrij beperk en liep ik een beetje te prutsen met het losklikken.
Even zie ik beelden van de Volvo Ocean race voor me waarbij er enorme golven over het dek stromen en snap ik prima waarom je er een nodig hebt. Uiteindelijk hebben we de grootste lol en klikken we het schip rond in file achter elkaar aan. Om een beetje het gevoel van het hijssen van zeilen te krijgen besluit Robert dat het we maar eens met de Genuafok aan de gang mogen gaan. Dit hele proces van het schip klaar maken voelt al een stuk meer als het echte werk zeker in combinatie van de windvlagen die door haven blazen. We verplaatsen vallen die aan de voorsteven vastgemaakt zijn naar de mast zodat de genua rolfok vrij. Vervolgens is rollen we ons eerste zeil uit met een lier, niet te ver in verband met de wind. Die lier aandraaien voelt meteen echt een stuk zwaarder aan nu er een zeil aan zit en we krijgen een stuk beter begrip van wat de bedoeling is. Morgen gaan we dan echt het water op, het grootzeil is gemaakt en word er vanavond weer opgezet. Vandaag heb ik alvast veel geleerd, zowel dingen die ik al kende maar die een beetje weg gezakt waren maar vooral ook veel nieuwe zaken. Ik heb in ieder geval erg veel zin om morgen het water op te gaan maar vannacht hebben we alvast de eerste nacht aan boord.