Zeilhelden SSR-blog: We gaan het regelen!

Gaan we het regelen? Ja, we gaan het regelen. Nog geen twee maanden voor de start besluiten we mee te doen met de Small Ships Race, een regatta van IJmuiden naar Lowestoft voor boten tot 7,5 meter. Maar we hebben geen boot, geen reddingsvlot, geen vuurpijlen, geen kaarten, alleen twee enthousiaste jonge honden die dolgraag de Noordzee over willen, ondersteund door Zeilhelden. Waar begin je dan? Uiteraard met een boot.

Na wat over en weer mailen komen we bij Peter terecht. Peter deed vorig jaar mee met zijn Victoire 22, maar heeft die nu te koop staan. Heel voorzichtig vragen we Peter of we met zijn boot mee mogen doen. Het mag, maar hij staat wel te koop. Blijkbaar gaat het goed met de botenmarkt, want minder dan een maand voor de start is er een serieuze geinteresseerde. Peter ziet zich genoodzaakt terug te trekken. Weer geen boot.

Wanneer ik hoor dat de Chapeau, een Kolibri 560, niet meegaat, besluit ik Pim te bellen. Pim is eigenaar van Kolibri Jachtbouw in Stompwijk en de Chapeau is zijn trots. Hoe gaaf zou het zijn om met zo’n klein ding over te steken? Met Pim,  klinkt het door de telefoon. Hi Pim, met Riemer Witteveen. Het blijft even stil. Ha Riemer, dat is lang geleden, is gelukkig het antwoord. Mooi, hij kent me nog van eerdere zeilevenementen. Pim, ik hoor dat de Chapeau niet meedoet aan de Small Ships Race. Stilte. “Ja, en? Nou ik zou dolgraag meedoen met de Small Ships Race. We willen er een mooi project van maken met sponsoren en veel media-aandacht via Zeilhelden. Pim heeft al lang door waar dit gesprek naartoe gaat. Dus je wilt met de Chapeau? Ik geef hem wat tijd om na te denken en na een paar dagen bel ik hem terug. Het is OK. We hebben een boot!

Maar met alleen een boot ben je er nog niet. Er komt nogal wat bij kijken om met een kleine boot naar Engeland te varen. Tijdens de vorige editie hebben de deelnemers 7, soms 8 Beaufort te verduren gehad, en daarom zijn dit jaar de veiligheidseisen behoorlijk aangescherpt. Een handheldmarifoon is niet meer voldoende, er moet een vaste marifoon met antenne op de mast geinstalleerd zijn, een reddingsvlot, vuurpijlen, de hele mikmak. Niets wordt aan toeval overgelaten. Een hele klus om dat voor elkaar te krijgen.

Inmiddels hebben we al een vlot. De marifoon en vuurpijlen hebben we in bruikleen van Spirit Yachting. Om ervoor te zorgen dat we midden op zee bereikbaar zijn krijgen we van SatComm een iridiumtelefoon met tracker mee. We zijn dus ook live te volgen via de website.

Donderdagavond, tijdens de algemene voorbereidingsavond in Eemnes, zijn alle details met de deelnemers besproken. Welke navigatiekeuzes zijn er, waar moeten we allemaal op letten, hoe is de startprocedure, gaan we wel of niet over de bank bij Lowestoft over, welke marifoonkanalen gebruiken we etc. Gelukkig steunt L.J. Harri uit Amsterdam ons met de nodige nieuwe kaarten en zijn we wat papieren navigatie betreft volledig up to date.

Na de voorbereidingsavond begint het nu toch wel te kriebelen. Mitchell en ik hebben er zin in, maar voordat het zover is moet er ook nog hard gestudeerd worden en daarnaast moeten we ook nog van alles regelen. Zaterdag reizen Jules en ik af naar Stompwijk om op de Kolibriwerf Met Pim het een en ander te bespreken, de veiligheidslijst te checken en de boot te bewonderen. Meer daarover in de volgende blog!
Riemer
(NB: Marina Seaport IJmuiden heeft ondertussen toegezegd dat ze zonder kosten de Chapeau te water willen kranen en zorgt BS Reklame voor een mooie vlag.)

Reacties

Reacties

Geef een antwoord