VOR-blog: Hoe slordig zeilen van Mapfre Brunel 8000 euro kost

Hoe kan het dat Team Brunel een rekening krijgt van 8k euro die is veroorzaakt door een andere boot. Dit wordt een beetje een technisch verhaal, maar ik denk dat de lezers van zeilhelden.nl een kijkje van achter de schermen van de Volvo Ocean Race kunnen waarderen.
Het gaat om de torsie in de A3-kabel. De torsie kun je opheffen door te pre-winden. Maar getordeerd kan de kabel eigenlijk niet worden belast.
OK, wat is een A3-kabel? Alle voorzeilen van een VOR65 zitten op een roller, alleen de Jib2 heeft leuvers. De A3 is het meest bolle voorzeil. In de rol van de A3 zit een kabel van PBO. Als het zeil wordt ingerold, dan draait de kabel. En torsie? De kabels in de rollers zijn zo opgebouwd dat ze weinig torsie hebben, dat wil zeggen dat als je onder gaat draaien, dat de lijn boven ook meedraait. Een schoot of een landvast heeft heel veel torsie, je kunt er eindeloos draaien voordat het andere eind van de lijn gaat meedraaien. Meestal gebeurt er eerst wat anders, de lijn gaat kinken. Voel je hem al?

Mapfre
De furling-kabel van de A3 heeft relatief veel torsie. Bij een gijp rollen de zeilers voorzeil op, in plaats van het rond de voorstag te trekken. De zeilen moeten de hele race mee, dus er een beetje voorzichtig mee omgaan kan geen kwaad. Bij het gijpen met de A3 zijn de grinders eerst lang aan het draaien voordat het zeil daadwerkelijk oprolt. Vervelend maar niet onoverkomelijk. Er is wel een oplossing voor maar daar kleven risico’s aan. Je kunt de kabel alvast zo ver indraaien dat het voorlijk bij de volgende manoeuvre zich direct gaat inrollen. Pre-winden heet dit. De kabels kunnen stuk gaan van het prewinden, en dat is gebeurt aan boord van Mapfre. Arjen van Gent, technisch manager van Team Brunel: ”Waarschijnlijk is er bij Mapfre een kink in de kabel gekomen. Het is goed mogelijk dat zo’n lusje in de kern van de buitenkant niet eens te zien was. Maar de kabel verliest al z’n kracht en is dus gebroken.” Mapfre kon de A3 niet meer gebruiken en kwam als laatste aan in Kaapstad.

Wijziging
Alle boten zijn hetzelfde. Wie als team een wijziging wil aanbrengen aan de boot moet daarvoor een aanvraag indienen. Dat heet een Q&A. Als er drie teams akkoord gaan met de wijziging neemt Volvo die in behandeling. Er zijn al 130 Q&A’s geweest en de boten zijn op vele punten verbeterd. Het is niet zo vreemd dat Mapfre na de eerste etappe heeft gevraagd om een ander soort A3 kabel. De kabels van de CodeZero’s hebben minder torsie, zo’n kabel willen ze ook in de A3. De aanvraag is goedgekeurd. Alle boten krijgen een nieuwe A3-kabel, plus een rekening van 8.000 euro. Zo kan het dat Brunel een rekening krijgt voor een onderdeel dat alleen aan boord van Mapfre kapot is gegaan, en nog wegens slordig gedrag ook. Voordeel is wel dat onze jongens nu minder hoeven te grinden bij een gijp met de A3.

Tekst en foto’s: Klaas Wiersma vanuit Kaapstad

In de boatyard wordt de A3 van Dong Feng gecontroleerd. De kabel is nog heel.

Reacties

Reacties

Geef een reactie