Heiner Talents #13

Wat een Jaar! En wat is het voorbijgevlogen. Het was een jaar vol onzekerheden en veranderingen. In het voorjaar zijn er wedstrijden en trainingen afgelast en verplaatst door de aanhoudende coronacrisis. Dit heeft het hele jaar door effect gehad voor de Team Heiner en de Talents. Toch hebben we een heel goed jaar gehad waar we veel wedstrijden hebben gezeild en stappen gezet als team.

In januari en februari zijn we niet het water op geweest door de lockdown en het slechte weer. Dit betekende dat we de nodige online teambesprekingen in hebben gepland. hadden. Tot we eind februari het goede nieuws kregen dat vanaf begin maart weer in groepsverband getraind mag worden. Dit betekende dat we snel de SB20’s hebben afgestoft en weer voor het eerst het water op zijn gegaan. Het laatste weekend van maart zag er iets anders uit dan een normaal trainingsweekend. We hebben namelijk ons eerste trainingsweekend gedraaid op een J109 om wat gevoel voor het “grote boot zeilen” op te bouwen.

April, mei en juni waren drie intensieve trainingsmaanden om de verloren tijd in de winter goed te maken. Samenwerking, communicatie en mindset stonden centraal in deze trainingen, om zo naar de volgende stap in ons leertraject te gaan. Ook hebben we in mei kennis gemaakt met de Maxfun 35 tijdens trainingen van Jorden van Rooijen en Roy Heiner. Hier is de basis van de Maxfun 35 uitgelegd en zijn we begonnen met de boothandeling. In juni zijn we weer terug gestapt naar de SB20 om ons voor te bereiden op het open Belgisch kampioenschap begin juli.

Het ONK in oktober was voor ons het piekevenement. Tijdens deze wedstrijd moest alles wat we hadden getraind sinds de start van de zeilacademie samenkomen en was het resultaat het belangrijkst. Om hier zo goed mogelijk te presteren hebben we meerdere voorbereidingswedstrijden gevaren, zoals het OBK en de Van Uden Reco. Tijdens deze wedstrijden hebben we goede stappen gezet in professioneel omgaan met een wedstrijdweekend.

Door een beetje pech met een coronageval en lastige omstandigheden tijdens het open Nederlands kampioenschap viel de prestatie helaas wat tegen.

Toch hebben we daar veel geleerd als team, waardoor we met een goed gevoel in kunnen stappen op de Maxfun 35.

Om over te kunnen stappen op de Maxfun moest er een hoop gebeuren aan de boot. Dit begon al in juli met het schuren van het onderwaterschip en een nieuwe anti-fouling laag aanbrengen. Dit betekende voor het team vooral schuren, schuren en nog eens schuren. Doordat de coronacijfers weer stegen, is we besloten om het schuren in tweetallen te doen om verspreiding te voorkomen. Na het aanbrengen van een nieuwe anti-fouling laag kon de boot weer het water in. Hierna is de elektra aan boord vervangen en is de boot wedstrijd klaar gemaakt. In augustus stonden namelijk de eerste wedstrijden voor de deur.

Augustus was voor de Talents een bomvolle maand. De 24-uurs race stond namelijk op de planning. Bij deze wedstrijd moet je proberen in 24 uur zo veel mogelijk afstand af te leggen. Het kan dus gezien worden als een offshore wedstrijd. Dit was voor veel Talents de eerste keer dat er in de nacht gezeild zou worden. Er moesten dus de nodige voorbereidingen gedaan worden om dit zo goed mogelijk te laten verlopen. De week voor de wedstrijd zijn we samen met Roy om 21:00 het water op gegaan en hebben we de hele nacht door gezeild, om zo weer rond 08:00 aan te komen in Lelystad. Verder hebben we 3 dagen aan de boot geklust om deze helemaal wedstrijd klaar te maken naar de eisen van de kustzeilers. Vrijdagochtend werd de boot naar Stavoren overgevaren. Om 18:40 vond de start plaats. De doelstelling was om veilig onze eerste wedstrijd uit te varen met het team. Met een noorderwind met een windkracht van 20 knopen werden we op de proef gesteld om veilig maar zo snel mogelijk op het IJsselmeer te varen. Met als hoogtepunt: samenwerken in de nacht met slaaptekort, terwijl een Spinnaker omhoog staat met een onstabiele (hoge) golfslag en tientallen (kruisende) jachten om je heen. Uiteindelijk mogen we met trots zeggen dat we onze eerste wedstrijd zonder grote problemen uitgevaren hebben met een afstand van 175,85 zeemijl. Wat ons betreft smaakt het naar meer en danken wij de organisatie voor dit mooie evenement. Vergeet natuurlijk ook niet Team Heiner en onze sponsor Management Drives!

De 24 uurs race was niet de enige wedstrijd die we hebben gevaren dit jaar. In september hadden we ook onze eerste inshore wedstrijd op de Maxfun. Tijdens deze wedstrijd waren we zeer onderbezet aan boord. Met maar 6 personen aan boord hebben we toch goed kennis kunnen maken met inshore wedstrijden op grote boten. We kijken terug op een leuk weekend waar de prestatie nog niet belangrijk was. 

Komend jaar staan er veel wedstrijden op het programma. Zowel in Nederland als in het buitenland. Om hier zo goed mogelijk te presteren hebben we in november en december veel uren gemaakt op de Maxfun. Tijdens deze trainingsweekenden hebben we veel tijd besteed aan de boothandeling. Om het teamniveau zo hoog mogelijk te krijgen hebben we het systeem toegepast dat we ook hebben gebruikt aan het begin van de SB20 trainingen. Bij dit systeem werd er veel door gerouleerd, zodat iedereen een basiskennis kon opbouwen bij alle posities aan boord.

We hopen dat we in het voorjaar van 2022 weer zo veel mogelijk uren te maken op het water en als team nog grotere stappen te zetten. De Team Heiner Talents wensen iedereen fijne feestdagen en een prachtig en gezond 2022!

Christopher Bol

Reacties

Reacties