Karma-blog: Offline, maar op de juiste track
Internet vergt weer inbellen en is beperkt tot e-mailen met hele kleine attachments. Surfen doen we alleen als we de golf afgaan.
Even googelen. Er was een tijd dat dat werkwoord nog niet bestond. Toen internet er nog niet was. Toen je nog zelf naar de boekenkast van je ouders moest lopen. Zoeken in de lange rij naar het juiste deel, terwijl je focust op de afkortingen op de rug. En als je die er dan tussenuit gewrikt had, dan kon je daar vervolgens uren in blijven bladeren en wegdromen. Offline surfen zouden we dat nu noemen. Wie doet dat nog? Wie heeft er uberhaupt nog een encyclopedie staan? En is er onder de vijftig? Toen de spellingschecker er net ook nog over struikelde, dacht ik even dat het hele woord wellicht niet meer zou bestaan, maar het bleek een typefout.
Ik vind het geweldig dat ik vanaf het midden vanaf de oceaan posities kan delen, emails de wereld in kan slingeren en zelfs verwilderde selfies op de website kan zetten.
Aan boord van Karma zijn we wat dat betreft weer terug in de early nineties. Internet vergt weer inbellen en is beperkt tot e-mailen met hele kleine attachments. Surfen doen we alleen als we de golf afgaan. Ik vind het geweldig dat ik vanaf het midden vanaf de oceaan posities kan delen, emails de wereld in kan slingeren en zelfs verwilderde selfies op de website kan zetten. Dat was in de tijd van de gedrukte encyclopedie ondenkbaar en daar zou menig zeiler toen zielsgelukkig van worden. En dat ben ik.
Toch is het af en toe even behelpen zonder het googelen. Het vergt een rigoreuze omschakeling als dat ineens niet meer kan. Waar haal je je informatie vandaan? Wie helpt je verder als je ergens even niet meer uitkomt? De afgelopen dagen waren we druk bezig met het omrekenen van de Schijnbare Wind (de wind die je voelt, bijvoorbeeld als in je de auto onderweg bent naar het strand en je hand uit het raam steekt), naar de Werkelijke Wind (Hoe hard waait het nu echt als je op het strand staat en waar komt de wind precies vandaan?). We loggen de Schijnbare Wind (meten is weten) en we hebben de Werkelijke Wind nodig als input voor geavanceerde software die we gebruiken om tussen de depressies de optimale route te vinden.
Het uitdenken van formules en het omzetten naar goed te onderhouden software is geen sinecure als je offline bent en er geen wiskundebijbel op de plank staat.
Daar waar de software nog niet goed genoeg is, improve ik het een beetje of schrijf er wat bij. Geen taal is daarbij te gek en geen truc te ingewikkeld. We gaan het voor elkaar krijgen, ook al gaat het langzaam. Niet zo gek, want het is best even geleden dat we leerden hoe cos, sin, tan en atan met elkaar samenhangen en hoe je dat succesvol toepast. In het kwadraat, met een wortel en PI * 180 onder de streep. Het uitdenken van die formules en het omzetten naar goed te onderhouden software is geen sinecure als je offline bent en er geen wiskundebijbel op de plank staat. We zijn er bijna, maar het blijft mensenwerk en er gaat weleens wat mis.
Dat leek de afgelopen dagen op deze site ook het geval bij de route. We moesten ineens meer mijlen varen naar Kaapstad en de boot leek de andere kant op te gaan. Ik heb het van horen zeggen natuurlijk, want offline kan ik dat niet valideren. Hoe kan dat, kreeg ik van meerdere kanten te horen.
We mogen dan offline zijn, we blijven wel op de juiste track. Kaapstad, here we come!
De route op de website is geen directe lijn, maar gaat via waypoints die ik voor vertrek heb ingesteld op basis van de heersende winden. De werkelijkheid is natuurlijk altijd anders. We varen bijvoorbeeld veel oostelijker en minder zuid dan gepland vanwege het enorme lagedrukgebied in het zuidwesten. Zolang we nog niet voorbij een ingesteld waypoint zijn, kan de website je het idee geven dat we de verkeerde kant op varen. De punt van het bootje en de stippellijn wijzen dan de andere kant op. Het waypoint is dan nog net wat dichter bij Kaapstad dan wij zijn. Dat zie je niet direct op de platte wereldkaart die Googlemaps ons laat zien, maar de wereld is natuurlijk rond. Laat je er niet door van de wijs brengen. Het duurt wellicht even, maar die stippellijn wordt vanzelf vervangen door een doorgetrokken lijn naar Kaapstad en die loopt vooralsnog veel noordelijker dan gepland. We mogen dan offline zijn, we blijven wel op de juiste track. Kaapstad, here we come!