‘Het belooft een snelle eerste 48 uur voor ons te worden: veel downwind en reaching’
De Sydney-Hobart is een van de grotere offshore wedstrijden wereldwijd en trekt zeilers vanaf elke hoek van de wereld, zo dus ook ons, die de gave kans krijgen om dit jaar mee te varen tijdens de race. Bouwe van der Weiden, Stan Schouten en Finn Kribbe nemen je mee in hun voorbereiding richting dit bijzondere event. Vandaag kijkt Stan Schouten naar de Meteo-situatie.
Op het moment van schrijven – ruim 2 dagen voor de start – lijken het prachtige omstandigheden te worden. Zeker voor onze Class40 Yeah Baby!
Na een upwind start in Sydney Harbour zullen we een korte leg naar een offset mark zeilen, met volledig grootzeil, JT en GS. Na deze laatste boei van de racecourse gerond te hebben, varen we gelijk downwind de westkust af met de A4. In het begin verwachten we zo’n 20-25 knopen NNE, bouwend naar 30-35 N. Dit zal blijven staan totdat we bij Bass Strait aankomen en we met 20-30 knopen WZW wind close reaching zullen oversteken.
Als alles goed gaat zullen we binnen 2 dagen al bij Tasmanië zijn. Maar vooralsnog lijkt de situatie hier nog instabiel, we zouden weleens met weinig wind te maken kunnen krijgen. De derde dag naar Hobart wordt dus nog tricky. We zouden namelijk ook nog weleens te maken kunnen krijgen met een sterke westenwind aan de zuidkant van het eiland, net zoals vorig jaar.
Het belooft in ieder geval een snelle eerste 48 uur voor ons te worden: veel downwind en reaching, precies waar de Class40 voor is gebouwd!
Stan Schouten