Karma-blog: ‘Bootgemaakte pizza’
Werner Toonk is IT-projectmanager en zeiler. Na een barre tocht door de Zuidelijke Oceaan meerde hij zijn stalen tweemaster in 2018 aan in Nieuw Zeeland. Terug in Nederland publiceerde hij het boek Karma van Staal over zijn 200 dagen durende reis met verschillende opstappers. Dit jaar pakt hij de draad weer op en zeilt verder naar Kaap Hoorn. Via zijn blog op karmavanstaal.nl houdt hij ons op de hoogte.
Mon 25 Dec 2023 18:53 (CET)
Bootgemaakte pizza
Kerstavond aten we bootgemaakte pizza! Lekker. Best even wat werk om zo’n bodem goed te krijgen met windkracht zes, vlagen 8. Maar als die bodem goed is … is die hele pizza lekkerder.
Vandaag weer net zo’n onstuimige dag als gisteren. Rond de 25 knopen, vlagen die af en toe de 40 aantikken. Klinkt heftig, omstandigheden waarin niet veel mensen in Nederland het water op gaan om even te zeilen. Gelukkig maar.
Op zo’n oceaanoversteek hoort het erbij. Het land is duizenden kilometers weg en dat geeft ons alle ruimte om voor de wind weg te lopen als het nodig is. De onstuimigheid zelf went ondertussen. We kijken er niet meer zo vanop als er weer veertig knopen op de meter staat. Veertig is het nieuwe dertig of zo.
Tweede kerstdag lijkt een rustige dag te worden. Dat is fijn, kunnen we even bij komen. Daarna trekt de wind weer aan.
Tue 26 Dec 2023 07:16 (CET)
Rots in de branding
Daar staat ‘ie. Fier overeind op de railing. 30, 40 of 50 knopen? Voor deze antenne maakt het allemaal niet uit.
Als een rots in de branding. Duur, langzaam, weinig flexibel, maar … dat iridium werkt wel vrijwel altijd en dat kan ik althans van Starlink helaas nog lang niet zeggen. Tot die tijd blijft iridium lekker als backup stand-by staan.
Wed 27 Dec 2023 06:39 (CET)
In het net gevangen
De nieuwe accu’s en zonnepanelen doen het goed. Zonder koelkast, zonder Starlink of met de schroefasdynamo erbij zouden we helemaal geen stroom hoeven draaien. Nu hielden we het 6 dagen vol. De koelkast staat nog 24×7 aan, Starlink staat langer aan dan gewend omdat het soms 10 uur duurt om verbinding te maken en de schroefasdynamo is nog niet aangesloten.
Gisteren moesten we na 6 dagen dus even de motor starten om stroom te draaien. Starten ging super, maar toen we van neutraal naar vooruit schakelden sloeg de motor meteen af. Schakelen naar neutraal of naar achteruit ging niet. Niet kunnen schakelen, vastlopen … dat lijkt op de keerkoppeling. De (simpele) versnellingsbak van een boot.
Vanmorgen een nieuwe poging gedaan. Eerst alle snelheid uit de boot, toen proberen te starten en achteruit draaien. Helaas, meteen weer afgeslagen. Daar lig je dan, zo’n 1.700 nm van het dichtstbijzijnde land (Tahiti?) en een serieus issue met de motor. Doom scenario’s ging er door me heen natuurlijk. De motor is altijd erg betrouwbaar geweest, heeft nog geen 2.750 uur gelopen en is altijd tijdig en professioneel onderhouden. Hoe dan?
Zonder motor hebben we in eventuele windstiltes geen enkele voortgang en vooral bij de kust en in Patagonië naar Puerto Montt wordt het serieus opletten zonder motor.
Zonder motor hebben we in eventuele windstiltes geen enkele voortgang en vooral bij de kust en in Patagonië naar Puerto Montt wordt het serieus opletten zonder motor. Maar geen motor betekent ook vrijwel geen stroom. Als gezegd, de nieuwe accu’s en de zonnepanelen doen het goed maar als de accu’s helemaal leeg zijn – en zaten onder de 12 volt – dan duurt het echt heel lang om ze alleen met zonnepanelen weer op te laden. Zeker omdat we hier niet in de tropen zijn, de zon niet al te hoog staat en het vaak ook redelijk bewolkt is.
Geen stroom betekent geen verlichting, geen marifoon, geen AIS, geen` instrumenten, geen bilgepompen en geen … ga maar door. Daar zijn allemaal noodmaatregelen voor in place, maar met nog dik 3.000 nm te gaan is dat een heel onaantrekkelijk idee. Doomscenario’s. Onnodig, weten we nu. Gelukkig,
Ik had al een lange post klaar staan voor een specialistische Facebook groep, maar we hebben eerst de GoPro gepakt om even onder de boot te kijken. Dat was schrikken. We hebben al een week het idee dat de boot niet lekker loopt, en nu snappen we ineens waarom. We slepen een enorm visnet met ons mee. Vastgehaakt achter de voorste anodes, over de hele lengte van de lange kiel, en natuurlijk ook stevig om de schroef en de schroefas gewikkeld. Wat een ellende, maar ook weer fijn, want dit laat zich oplossen, een defecte keerkoppeling niet.
Zo’n net wegsnijden – zagen eigenlijk – terwijl de boot ligt te stampen op de golven en zeker een meter op en neer beweegt … dat is geen pretje.
Mitchel en ik zijn het water in gesprongen, Oscar assisteerde vanaf het dek en met vereende krachten hebben we het net los weten te krijgen. De temperatuur viel met een dik wetsuit aan redelijk mee, maar man man man. Zo’n net wegsnijden – zagen eigenlijk – terwijl de boot ligt te stampen op de golven en zeker een meter op en neer beweegt … dat is geen pretje. Mitchel was de held van de dag en heeft 95% van het werk gedaan. Ik twijfel sterk of ik dit zelf in deze condities voor elkaar had gekregen.
We zijn er nog niet helemaal. Het net is eraf, maar de schroef zit nog verstrikt. Daar hebben we nog wel een uurtje voor nodig, op een rustige dag. De komende 48 uur trekt er een enorm front over en dat houdt ons eerst even bezig. Daarna kijken we wel weer naar de schroefas. Voorlopig hebben we geen motor nodig. Hooguit om stroom te draaien over 6 dagen en dat gaat weer want hij staat ondertussen is z’n vrij.
Karma geniet er zichtbaar van dat ze bevrijd is, want ze loopt ineens weer een ruime knoop harder met lichte wind. Fijn!
Chili, here we come!
Werner maakt ook video’s aan boord van KARMA, die kan je hier bekijken.
Werner Toonk