Team Heiner Talents #23
Op naar Scheveningen!
Voor het komende jaar is het de bedoeling om de verdieping op te zoeken met de Maxfun 35. We ruilen het bekende water van Lelystad voor de Noordzee langs de Scheveningse kust.
Voordat we naar Scheveningen gaan, varen we de laatste wedstrijd van dit seizoen, de Van Uden Reco, in de vaste opstelling van afgelopen jaar. We hadden ups en downs in deze wedstrijd. Zo hebben we een spi opgeblazen in een harde vlaag, maar hebben we ook gezien dat onze A5 echt een wapen kan zijn. Zodra het planeerweer is kunnen we met deze pocket rocket echt gas geven. In één harde vlaag haalden we 15.6 knopen bootsnelheid en zo konden we een hoop tijd goedmaken ten opzichte van onze tegenstanders.
Nu is het zomer wedstrijdseizoen afgesloten en is het tijd om weer te investeren in het beter worden voor volgend seizoen. Om te bereiken dat we allround worden, wisselen we door naar andere posities. Dat betekent ook dat we weer beginnen met een boathandeling trainingsblok. In tegenstelling tot voorgaande jaren verruilen we het voor ons vertrouwde Lelystad voor Scheveningen. We willen graag kunnen trainen met golven en stroming en het liefst ook met tegenstanders, om geregeld te kunnen peilen waar we staan. Hiervoor hebben we de IJspegels uitgekozen.
Het weekend na de Van Uden Reco Medemblik Regatta volgt een soepele delivery van Lelystad naar Scheveningen. Voordat we vertrekken staat er nog iets belangrijks op de planning. Afgelopen jaar hebben we niet gepresteerd zoals we graag hadden willen doen, dus houden we een teammeeting, om voort te bouwen op de vraag wat we van de afgelopen tijd hebben geleerd. Zolang we van onze ervaringen kunnen leren en we volgend jaar terugblikken en aanwijzen waar het aan lag of wat er anders is gedaan om het een succes te maken, is “elke ervaring een goede ervaring”(Roy). Niet elke verandering kan in één dag, en we blijven nog met een aantal onbeantwoorde vragen zitten waar we de komende tijd nog over moeten nadenken. Na een goede bespreking en een aantal wijze woorden van Roy, konden we de boot inladen en afdrukken op weg naar Scheveningen.
De reis verloopt redelijk vlot. We verwachten dat de wind eruit zal zakken en op de noordzee pal tegen kan gaan staan als we te laat zijn. Van Lelystad naar Amsterdam is net bezeild en bij Amsterdam hebben we ook nog eens alle sluizen en bruggen mee. Gelukkig kunnen we in één stuk door, want we zijn om 21:00 al in IJmuiden, terwijl we om 13:30 zijn vertrokken uit Lelystad. Op dit tempo verwachten we iets na middernacht in Scheveningen aan te komen. Weer geluk! De stroom staat mee en er staat nog een klein beetje wind uit de goede richting.
We kunnen met 9 knopen over de grond halve wind naar Scheveningen afdalen. Het valt op dat het op de Noordzee nog warmer is dan het Ijsselmeer. De extra kleren die we hadden aangetrokken konden weer uit. Maar bij Scheveningen aangekomen draait de wind 40 graden en wordt deze in een oogwenk een paar graden kouder. Dit is dus de landwind, waarin we tijdens de meteo lezingen van Jolbert over geleerd hebben. Het is nu 00:30 en we varen rustig de haven van Scheveningen binnen.
Zoals gezegd zullen we deze winter beginnen met een boathandeling trainingsblok. Kennisoverdracht staat centraal nu alles wat je op je nieuwe positie leert ook al een keer is geleerd door een ander teamgenoot. We beginnen met het uitvoerig herhalen van de handelingen uit het playboek, waar je rekeningen mee moet houden en handigheidjes. We beginnen weer bij de basis. Hopelijk kunnen we er 2x zo snel doorheen als vorig jaar. Waar we nu ook bewust mee bezig zijn is het tijd maken voor het leren van de tweede posities.
Aan het einde van elke training maken we nu een uurtje vrij voor het trainen van die positie. We hebben die posities zo gekozen dat het de positie is waar je het meest aan zou hebben voor je huidige positie. Een voordekker gaat dus bijvoorbeeld trimmen en andersom. We willen sneller beter worden in onze huidige positie dus willen we ook weten waar je een andere rol aan boord bij kan helpen.
Trainen op Scheveningen is één ding, maar we zijn hier ook naartoe gekomen omdat we in de winter tegenstand en een meetlat zoeken om onszelf mee te kunnen vergelijken. Inmiddels hebben we twee IJspegels gevaren. Eén met flink wat wind, de ander met heel weinig wind maar beide met ontzettend mooi nazomerweer. De resultaten zijn tot nu toe gemiddeld, en niet iets om ontevreden over te zijn. Met de eerste twee IJspegels een 5e plek uit 10 deelnemers is er genoeg tegenstand om van te leren. Waar we vorig jaar weinig wedstrijdsituaties hebben getraind kunnen we die onderdelen van de training nu meenemen tijdens de IJspegels. De komende maand zullen we vooral veel trainen. De eerstvolgende IJspegel zullen we op 12 november varen, zien we je daar?
Tot op het water bij de IJspegels!
Christiane Walta en Thomas Roggekamp