Britt’s-Blog: Studeren en zeilen, hoe doe je dat?

Hi lezers van Zeilhelden, ik zal jullie in deze blog wat meer vertellen over waar ik sta in mijn Yachtmasterproces, welke wedstrijden ik inmiddels heb gevaren en hoe het komend jaar gaat met studie en zeilen. Daarvoor gaan we eerst een stuk terug in de tijd.

Ik ben vorig jaar september begonnen aan mijn master Technische Geneeskunde. Afgelopen winter ben ik op zoek gegaan naar een wedstrijdteam en zo via een vriend uitgekomen bij team Narwal. Daarnaast heb ik toen voor mezelf het doel gesteld om dit kalenderjaar mijn Yachtmaster te halen en daarvoor ben ik in mei tijdelijk gestopt met studeren om zoveel mogelijk te zeilen en mijlen te maken. Ik ben toen met verschillende wedstrijden mee geweest op de J112 Narwal, met de Zeezeilers voor mijn Yachtmaster en een delivery op de Middellandse Zee.

Yachtmaster Offshore halen was voor mij eigenlijk al langere tijd een doel, maar zag niet de mogelijkheid om het te kunnen realiseren, tot dit voorjaar. Ik ben toen langs verschillende zeezeilscholen gegaan en heb daar informatie opgevraagd, zowel in Nederland als in het buitenland (wel Europa). Toen ik eenmaal wist dat ik in mei niet door zou gaan met studeren, ben ik gaan plannen waaraan ik kon deelnemen. Dit bleek lastiger dan verwacht, omdat in het buitenland de zeilscholen eigenlijk allemaal al vol waren en pas plek bleken te hebben over een halfjaar tot een jaar. Dit ging voor mij niet werken, want mijn studie begon 1 september weer. Uiteindelijk ben ik uitgekomen bij de Zeezeilers van Marken in Harlingen. Na telefonisch- en mailcontact hebben we toen een plan opgesteld, zodat ik genoeg mijlen en ervaring zou opdoen. Ik ben uiteindelijk een gevorderdencursus mee geweest op het wad en een mijlenmaker bij de Kanaaleilanden. In beide cursussen heb ik vooral de puntjes op de i gezet. Daarnaast heb ik veel kunnen schipperen en daarmee mijn zelfvertrouwen kunnen opbouwen. Waar ik eerst gestrest was om een boot in een haven te maneuvreren, draai ik daar nu eigenlijk mijn hand niet meer voor om. Op dit moment word ik ingeschat op Coastal Skipper niveau en ben ik een plan aan het opstellen, zodat ik komende winter mijn Yachtmaster kan halen. Natuurlijk moet ik ook tegelijkertijd studiepunten binnen slepen.

Sinds afgelopen april zeil ik mee met team Narwal op de J112 van Ubbo Neissingh. Ik ben begonnen met een dag meezeilen, wat al snel overging in woensdagavondwedstrijden, Y-toren race, Vuurschepen en North Sea Race zeilen.

In het begin was het wennen aan boord; allemaal nieuwe mensen om te leren kennen, wat voor mij als een persoon die graag eerst de kat uit boom kijkt de nodige tijd nodig had om me comfortabel te voelen. Het heeft daarom een aantal keer geduurd voordat ik ingespeeld raakte op de andere bemanningsleden. Het keerpunt was voor mij tijdens de Y-toren race. Tijdens de wedstrijd gingen we steeds beter presteren en konden we steeds meer uit de boot konden halen. Toen in de weken daarna de Vuurschepen Race en North Sea Race waren, moest ik even schakelen naar een offshore modus in samenwerking met de andere bemanningsleden. Het hielp ook zeker niet dat ons zesde bemanningslid haar voet vlak voor de race brak, waardoor we begonnen met een bemanningslid minder. We hebben beter gepresteerd dan we ooit hadden kunnen dromen, net niet het podium gepakt, maar wel kunnen meevaren met de top van Nederland. In de weken daarna hebben we met het team de Midzomer Regatta, de Ronde om Noord-Holland en de Colin Archer Memorial Race gevaren. Alles klopte en met goede tactiek en zeiltrim, zijn we met alle drie de wedstrijden als eerste geëindigd in de klasse ORC 2. We gaan nu met goede moed het najaar in en hopen nog wat wedstrijden te winnen en verder als team te verbeteren. De wedstrijden die voor ons op de planning staan zijn de 24-uurs zeilrace, Bruine Bank Race, Lelystad Regatta, de van Uden-Reco Medemblik Regatta en natuurlijk de laatste woensdagavondwedstrijden van het seizoen.

Ik heb veel over voor zeilen en daarvoor reis ik het hele land door vanuit Enschede. De woensdagavondwedstrijden rijd ik met de auto op en neer Lelystad of Almere afhankelijk van op welke boot ik vaar. In de weekenden probeer ik zoveel mogelijk aan boord te slapen en te zeilen. Dit zorgt er wel voor dat ik minder uren kan studeren en daardoor mijn tijd efficiënt moet gebruiken om toch mijn studiepunten te halen. Natuurlijk moet ik ook fit zijn om goed te kunnen presteren tijdens mijn wedstrijden. Met het juiste evenwicht tussen zeilen en studeren word ik heel productief.