Sieb van der Meer 1918 – 2013

Zoon van de zeilende dokter uit Friesland en ontwerper van onder andere de Trewes jachten die in Engeland zeer populair waren.

Foto www.trewes.com

Dokter van der Meer (de vader van Sieb) zeilde in allerlei jachten maar de meeste naam maakte hij in de 7.10 klasse en de daaruit voortgekomen 30m2 klasse. De naar hem genoemde ‘Dokter Van der Meer’ prijs kan je nu nog zien in het Friesch Scheepvaartmuseum. Opmerkelijk is dat Dokter van der Meer pas op 86-jarige leeftijd gestopt is met wedstrijdzeilen!

Het zeilen en met name het wedstrijdzeilen is Sieb van der Meer dus met de paplepel ingegoten, hij zeilde met zijn Lark (L37) genaamd ‘Trewes’ naar vele overwinningen. Later stapte hij over naar de Olympia jollen waar hij wederom vele prijzen in de wacht sleepte. Ook in de Pampus en de 16m² was Sieb van der Meer succesvol. In 1943 werd hij Nederlands Kampioen in de 16m².

In 1942 werd door het K.V.N.W.V. een prijsvraag uitgeschreven. Deelnemers werd gevraagd een zeiljacht te ontwerpen met een zeiloppervlak van 12 m². Winnaar werd de Zomerweelde van Sieb van der Meer. Van der Meer leverde zijn ontwerp ‘Zomerweelde’ in met twee zeilplannen: een vleermuistuig met zeillatten en een eenvoudige gaffeltoertuig. Het ontwerp bezat elementen van de olympiajol en de 16m2 klasse.

Sieb won met de ‘Zomerweelde’ de prijsvraag, maar het K.V.N.W.V. vond het winnende ontwerp niet zodanig dat het werd verheven tot een wedstrijdklasse. De technische commissie van de K.V.N.W.V. toog zelf aan het werk, legde wat uitgangspunten vast voor het definitieve ontwerp. De door het KNNWV doorontwikkelde ontwerp werd op 15 juni 1946 bekend gemaakt en kreeg de toepasselijke naam: ‘Vrijheidsklasse’.

Sieb van der Meer is ook de ontwerper van de Trewes jachten. De Trewes 1A is typisch voor de Nederlandse omstandigheden ontworpen, maar vond ook in het buitenland liefhebbers. Het is de opvolger van de Trewes I, die omstreeks 1960 op het water kwam en onmiddellijk veel succes had.

De Trewes 1A werd zeer populair, maar moest wel opboksen tegen de Trintel en later Trintella van Jachtwerf Anne Wever uit ‘s-Hertogenbosch en de Marken van Jachtwerf Dekker te Amsterdam. De wens om een groter schip te bouwen begon op te spelen en deze trend werd door S.M. van der Meer doorgezet in het ontwerp van de Trewes Commodore, die met zijn lengte van 9,25 meter nog iets langer is dan de Trewes 1A. Hierna volgden o.a. de Trewes IIA en IIB , de Trewes IIIA en IIIB en de Trewes Privateer.

Alle eigen ontwerpen van Sieb van der Meer dragen de naam Trewes. Dat is Fries voor: mooi, prettig, aangenaam om te zien.

Van der Meer genoot een goede reputatie in Engeland en heeft ook een tijd een kantoor gehad in Londen. Op verzoek van de Engelse markt ontstonden toen Trewessen met een tweede naam (Commodore, Captain, Privateer).

Van der Meer heeft een duidelijke eigen stijl die je terug ziet in de Trewes modellen. Stevig, lang kiel, klassieke zeeg. Over de moderne trends als rechte stevens, brede achterschepen en open spiegels heeft hij een duidelijke mening. “Het is allemaal afkomstig uit het offshore racing, ik begrijp niet dat toerzeilers daarin willen zeilen”.

Met dank aan www.trewes.com

Wekelijks verschijnt er een mini-biografie op Zeilhelden over een Nederlandse of Vlaamse zeiler m/v die iets bijzonders heeft gepresteerd. Als je denkt dat je naam hebt die in deze galerij niet mag ontbreken stuur dan een mailtje naar redactie@zeilhelden.nl

Reacties

Reacties