Waarom hartje winter de ‘Tocht der Tochten’ zeilen?

Suzan, Tim, Lotte en Rinke hebben het onzalige plan opgevat om hartje winter, eind januari de Elfstedentocht in een valk af te leggen. Dat is ongeveer 230 kilometer en 130 keer de mast strijken, zonder motor, zonder kachel, maar wel met sponsors zodat ze daarmee Sailwise kunnen ondersteunen.

Waarom? Waarom juist nu dit plan?
Rinke: We doen dit nu omdat we een positief geluid willen uitdragen in vreemde tijden. Met ons zeilavontuur vragen we aandacht en financiële hulp voor stichting Sailwise. Zij zorgen ervoor dat eenieder met een beperking kan genieten van aangepaste watersportactiviteiten. Deelnemers van Sailwise kunnen het afzien van het dagelijks leven even vergeten. Dat vinden we een fantastisch streven. En wij, op ons beurt, streven naar afzien. De tocht varen we in barre omstandigheden. Regen, wind, hagel, sneeuw, kou… We gaan dat doen in een open valkje, zonder motor. We zeilen, we bomen, we jagen. Zo kunnen we met wat we het liefst doen, zeilen, anderen helpen. We laten zien dat de activiteiten van Sailwise ons vier dagen kou lijden absoluut waard zijn en hopen zo donaties binnen te halen voor de stiching. 

En waarom een elfstedentocht? Hebben jullie eigenlijks wel’s een Elfstedentocht meegemaakt?
Lotte: Tsja, het is en blijft de Tocht der Tochten die symbool staat voor afzien. In 2018 heb ik de elfstedentocht gepeddeld op een prone paddleboard. Dit soort boards worden gebruikt door lifesavers, de reddingsdienst op het strand. Je ligt op je buik of zit op je knieën en peddelt met je handen. Dit was een non-stop race en ik heb hier bijna 39 uur over gedaan. De route is prachtig maar van zo laag zie je maar weinig. In het valkje kunnen we lekker staan en om ons heen kijken.

Waar kennen jullie elkaar van?
Rinke: We zijn vrienden en hebben elkaar op verschillende manieren leren kennen. Tim en ik hebben samen op de Enkhuizer Zeevaartschool gezeten. Al snel werden we naast klasgenoten ook vrienden en buren van elkaar op zeilschepen in de Sixhaven. Daar kregen we ook Suzan als buurvrouw. Lotte en Suzan zijn al een kleine vijftien jaar vrienden. Lotte heeft geen eigen scheepje maar we willen haar het liefst 24/7 bij ons aan boord hebben. Ze staat dan ook niet voor niets in onze telefoons opgeslagen als ‘Lieve Lotte’. 

Wanneer precies bedachten jullie dit plan en wie kwam als eerste met dit idee?
Suzan: Ik stond ergens in november het dek te schrobben toen Rinke, bijna onzeker, me dit plan voorlegde. Hij dacht zelf dat hij iets belachelijks had bedacht en dat er toch zeker niemand met hem mee zou willen en dat er vast niemand zou doneren voor zo’n plan. Nou, dat had hij mooi mis, want Tim riep gelijk ‚ja!‘ en met deze twee durf ik alle zeeën wel over, dus ook ik was er snel uit. Lotte haakte nog aan als ervaringsdeskundige en toen was het team compleet!

Hoe gaan jullie de tocht precies afleggen? Dezelfde route als de normale Elfstedentocht? En wat voor valk is het?
Rinke: We proberen de route van de Schaats-elfstedentocht zoveel mogelijk te volgen. We zijn druk bezig met routeplanning. Gelukkig krijgen we hierin hulp van een ervaren Elfsteden-zeiler en komen veel tips binnen van mensen die van ons plan horen. Niet in kaart gebrachte overhangende elektriciteitsdraden bij Stavoren, de beste benadering van specifieke brugwachters of waar we kunnen aanbellen voor een kop warme chocolademelk. Het is erg leuk dat er zo veel mensen meedenken. We gaan de tocht varen in een standaard valk, zonder gasveer op de mastvoet. De mast moet ongeveer 130 keer gestreken en dat mag zwaar zijn. We willen immers zoveel als mogenlijk afzien. Stiekem hebben we wel een klein ballonfokje mee. Dat is iets minder standaard voor een valk maar wel heel gaaf.

Wat nemen jullie mee aan boord en hoe blijf je warm?
Rinke: We kleden ons goed aan, maar warm blijven is een uitdaging. De voorpunt van de valk maken we wind en waterdicht. Een heel klein compartimentje waarin gerust en geslapen kan worden. Zeilen en bomen kan met zijn tweën. Jagen gaat het best met twee man op de wal en één iemand aan het roer. We wisselen om de paar uur af zodat er voldoende gerust kan worden. We kunnen veel eten vooraf thuis bereiden om aan boord op te warmen. En enthousiastelingen op de route mogen ons uiteraard gerust coronaproef een helpende hand bieden. We horen al goede geluiden uit Workum, Sneek en Harlingen voor stevige maaltijden, hooizolders om op te slapen en douches om op te warmen. Mocht er iemand nog een tip hebben hoe we aan goede overlevingspakken kunnen komen, dan houden we ons aanbevolen!

Is er een walteam dat in de gaten houdt hoe het met jullie gaat en eventueel bij kan springen als het nodig is?
Rinke: Er is geen geen vast walteam dat ons gaat ondersteunen. We hebben alles aan boord om ons ook in geval van nood te kunnen redden. Waterdichte telefoons, een marifoon en uiteraard alle EHBO benodigdheden en kennis. Mede door de coronasituatie houden we het team zo klein mogenlijk. Ondanks dat we voor het goede doel Sailwise het ‘afzien’ nastreven staat veiligheid uiteraard voorop. We varen de tocht dan ook niet als wedstrijd maar als prestatie.

Hebben jullie vaste plekken waar je wilt stoppen om te overnachten?
Rinke: Het is erg lastig om vooraf te bedenken waar je ’s avonds eindigt. Onze snelheid is afhankelijk van de windsterkte en richting. Ook varen we elke dag zo lang mogenlijk door. Bij redelijk weer ook ’s nachts. Er zijn een paar plekken waar we kunnen overnachten maar hebben ook een tent mee om te kunnen overnachten buiten de boot. Mocht het te koud zijn, er zijn veel boerderijen onderweg met opvaartjes en we zijn niet bang om aan te kloppen voor een nachtje slapen op de hooizolder.

Jullie willen gesponsord worden. Per persoon willen jullie 5 euro per persoon per kilometer ophalen en het streefbedrag is 4600 euro. Dat bedrag willen jullie doneren aan Sailwise, waarom Sailwise?
Suzan: Sailwise mag dit jaar wel extra in het zonnetje gezet worden. Ze hebben enorm veel mogelijkheden om watersport toegankelijk te maken voor mensen met verschillende uitdagingen. Door Corona is ook voor hen het jaar pittig geweest, maar hopelijk kunnen ze in 2021 doorgaan. Om komend seizoen een mooi programma aan te kunnen bieden is elke euro welkom! We hopen met onze actie een bijdrage te leveren aan de toegankelijkheid van de watersport en het werk dat de mensen bij Sailwise, en hun vrijwilligers, leveren. 

Hoe kunnen mensen reageren als ze jullie willen aanmoedigen of sponsoren?
Suzan: Doneren kan via onze donatiepagina en we zijn te volgen via Facebook en Instagram. Daar komt binnenkort ook een link op waarmee je ons live kan volgen tijdens de tocht. We posten regelmatig foto’s, filmpjes of vragen. Doneren kan nu direct, maar ook tijdens de tocht natuurlijk. 

Is er nog iets dat jullie kwijt willen?
Suzan: Ondanks dat we streven naar afzien hebben we er heel veel zin in! 

Op vrijdag 29 januari om 10:00 uur gaat het startschot voor Suzan, Tim, Lotte en Rinke. Zij vertrekken uit Akkrum en varen naar Leeuwarden om op de Elfsteden-route te komen.

Reacties

Reacties