Marga Zeilt: Van Las Palmas naar Mindelo

Zondag 11 november is de start van de ARC plus vanuit Las Palmas. We gaan met zijn vieren op pad. Simon, Malcolm, Wieke en ik. We gaan als een van de laatsten uit de haven weg. We zeilen naar de start en zijn ook een van de laatsten die over de finish gaan. Er staat niet veel wind. Hoewel we geen plannen hadden om de gennaker te hijsen doen we het toch. Nog nooit gedaan op deze boot, maar het lukt. Dat geeft ons wat snelheid. Op een gegeven moment neemt de wind weer toe en we halen hem naar beneden. Dat betekent dat we de hoed met zak over het doek naar beneden trekken. De gennaker gaat in de tas en de tas gaat naar beneden in de kajuit.

De genua gaat uit en we zetten de boom er in. Zo varen we “wing on wing” naar het zuiden. Het wordt donker en er is een heldere sterrenhemel. ‘s Nachts valt de wind weg en draait uiteindelijk naar het westen. Als mijn wacht begint om maandagochtend vier uur waait het weer wat en zeilen we halve wind op koers naar Mindelo. Als het licht wordt, geniet ik van mijn ontbijt en mooie luchten tijdens de zonsopgang terwijl Simon stuurt. ‘s Middags valt de wind weer weg. Hij draait naar het zuidoosten en vlak daarna begint hij de beloofde 19 knopen te blazen. Plat voor de wind varen we naar het zuidwesten. ‘s Nachts zijn er overal donkere wolken. We minderen wat zeil en houden het tempo er in.

Dinsdag 13 november is het bewolkt. De zee is onrustig. We varen ruime wind met de zeilen aan stuurboord. We maken nog steeds lekker vaart. Tijdens mijn avondwacht wordt de zee wat rustiger.

Woensdag 14 november is de lucht blauw. We varen nog steeds ruime wind. In de loop van de middag gaat de genua naar bakboord en zetten we de boom. En zo varen we weer plat voor de wind op de juiste koers. Het is een bewolkte avond. Het venijn zit in de staart. Het waait rond de 10 knopen en we gaan met een vaartje van 5 knopen vooruit. En dan ineens zijn er zwarte wolken. De wind bouwt op naar 20 knopen en meer. Hij verandert constant van richting. De zwarte wolken trekken weg en daarmee is ook de wind weer terug waar die was. Noordoost rond de 10 knopen. Dit alles komt heel snel opzetten, duurt een uurtje en is dan weer weg.

Donderdag 15 november start met zon. Vlak na de middag betrekt de lucht. Op zich niet zo erg. We sturen om beurt. Dan waait het wat meer en dan wat minder. Dan verandert de wind iets en zo schuift hij weer terug. We glijden en surfen door het water.

Als mijn vroege ochtendwacht op vrijdag om vier uur start, zet ik de autopilot aan. Even genoeg gestuurd. Ik vind sturen heel leuk, maar het moet niet op werk gaan lijken. Samen met Malcolm vier ik tijdens onze gezamenlijke ochtendwacht een klein feestje in de kuip. Met een kopje koffie en een klein cakeje. Nog 200 nm te gaan. De Hummingbird is ons gepasseerd en ik zie haar in de verte. Ze gaat al broad reachend van stuurboord naar bakboord voor ons. Verder zijn er geen boten. Ik vraag een weerbericht op. Dat ziet er goed uit en het lijkt er op dat we zeilend Mindelo halen. We bekijken wat sterren. Ik ontdek de grote beer en inmiddels weet ik Orion feilloos te vinden. De planeet Venus komt op. Ik geniet van de zonsopkomst. Er trekken nog steeds wolken over. Vlak na zonsopkomst zwemmen er dolfijnen naast de boot en vliegen er vissen langs. Om acht uur eindigt mijn wacht. ‘s Middags wordt de wind steeds lichter. Het wordt tegen het vallen van de avond lastig om de gang er in te houden. Op een gegeven moment dobberen we zo’n beetje richting Mindelo met uiteindelijk nog een snelheid van rond de 4 tot 5 knopen. Tijdens de zonsondergang trekt de wind weer aan naar de beloofde 13 knopen. Nog 120 nm te gaan. Zijn we op tijd voor het welkomstfeest op zaterdag? En waar zijn de andere boten? Simon roept de Hummingbird op die 5 nm voor ons vaart hoe het daar gaat.

Zaterdagmiddag vlak na twaalven zwemt er een walvis rond de boot. Hij blaast wat, kijkt wat en zwemt verder. De eilanden van Kaap Verdie zijn in zicht. Er staat nog steeds een lichte wind. Langzaam maar zeker komen de eilanden dichterbij. Ralley control is af en toe hoorbaar op de marifoon. Om 18.39 uur zeilen we over de finish. Niet veel later liggen we in de haven.

Woensdag 21 november 2018 om 13.00 uur lokale tijd is de start van de tweede etappe naar St. Lucia.

Marga van Rijssel

Reacties

Reacties