VOR analyse: oost-west splitsing, Brunel loopt iets(jes) in

Aarhus DFRT and MAPFRE uitgesneden

Na een niet al te beste start in Göteborg door Team Brunel moest de vloot richting Noorwegen om een ton te ronden. Bij deze ton lag het veld nog bij elkaar. In het voordewindse rak kon koploper DongFeng Raceteam (DFRT) uitlopen door gunstiger vlagen. Mapfre en Vestas 11th hour racing konden nog in de buurt blijven. Team Brunel en Team Akzo moesten echter flink mijlen inleveren, de achterstand liep op tot maar liefst zo’n 25 nm op weg naar Aarhus, het volgende waypoint. De Raceorganisatie had intussen besloten om de race in te korten door er een aantal tonnen uit te halen.

Na Aarhus ging het weer naar het noorden. Door de zeer lichte winden tussen de Noorse en Zweedse kust kon de vloot weer bij de koplopers komen, en was de maximale afstand tot koploper DFRT nog maar 9 nm. Na het ronden van een tweede bovenwindse waypoint bij Noorwegen ging het richting de Noordzee. De koplopers gingen daarbij onderlangs een verkeersscheidingsstelsel (TSS), Akzo en TBRU bovenlangs. De route dichter langs de kust was voor de Nederlandse boten gunstiger, hierdoor liep de achterstand verder terug tot +/- 5 nm. Tussen Noorwegen en Denemarken is er materiaalschade ontstaan bij TBRU. Zie de video hier beneden.

Ter hoogte van de Deense noordwestkust moest de keuze gemaakt worden om of richting het ten noordwesten van Friesland gelegen TSS te varen, of om langs de Deens kust omlaag te varen en binnendoor tussen de Waddeneilanden en het TSS door te varen. Koploper Mapfre leek in eerste instantie te kiezen voor de kustroute. Maar bedacht zich later toen de nummers 3 en 4, AKZO en TBRU, duidelijk wel voor de Friesland TSS route gingen. Dit kostte Mapfre voorsprong. Verrassend koos DFRT wel voor de kustroute, samen met de achterste boten Turn The Tide on Plastic en Sun Hung Kai/Scallywag. We hebben dus een oost-west split in de vloot gekregen.

Omdat ik benieuwd was naar de uitkomsten van de keuze oost versus west heb ik een weerroutering gedaan met behulp van het zeer gedetailleerde windmodel van de KNMI, HIRLAM. Dat heeft een resolutie van maar liefst 2,5 km en is dus ongelofelijk gedetailleerd, en gratis te downloaden. Samen met een gedetailleerd Duits stromingsmodel van de Noordzee levert dat goede resultaten op. De verrassende uitkomst was dat DFRT 12 minuten eerder werd geprojecteerd in Scheveningen dan koploper Mapfre. Voor alle boten werd voorgesteld de Waddenroute te kiezen. Dit betekent dat het dus echt ongelofelijk spannend kan gaan worden wie er eerder in Den Haag is, Mapfre plus de Nederlandse boten aan de westkant, of DFRT inshore. De finish is zondagmiddag/avond, houdt de VOR website of app in de gaten voor de laatste ETA’s (update: ETA 1500 local time).

Hopelijk tot ziens bij de finish in Scheveningen!

Herman Caron

leg 11 HIRLAM routing

 

Reacties

Reacties