Tres Hombres-blog: Zeilende vrachtvaart
De afgelopen 10 jaar is er een oude, nieuwe, industrie binnen de zeilende beroepsvaart ontstaan. Namelijk, de zeilende vrachtvaart. Momenteel is het nog een niche markt, er zijn in Europa en op de Atlantische oceaan routes ongeveer 5 schepen actief. Zelfs al waren het 10.000 schepen, dan was het nog steeds een niche markt, in vergelijking met de reguliere motorvrachtvaart. Echter dit geeft ook het groeipotentieel weer.
We beginnen met het laden in de tropische haven van Boca chica, daarna de oversteek naar de Azoren
De komende weken, zal ik als gezagvoerder van een van deze schepen, degene waarmee het volgens sommigen begon, verslag doen van een vrachtreis van de Dominicaanse Republiek, via de Azoren en Frankrijk naar Amsterdam. U kunt elke paar weken een nieuw verhaal verwachten over een deel van de reis. We beginnen met het laden in de tropische haven van Boca chica, daarna de oversteek naar de Azoren, gevolgd door het vertrek uit de Azoren op weg naar de “gronden”, de oude naam van het continentaal plat. Vervolgens kunt u lezen over de oversteek van de Golf van Biskaje, het bedwingen van het Engelse kanaal zonder motor, en de uiteindelijke aankomst in de loshaven Amsterdam. Als alles volgens plan verloopt, wordt de serie afgesloten met de laatste etappe, waarbij het schip dient aan te komen in Den Helder, waar het jaarlijkse groot onderhoudt zal plaatsvinden.
Ook heeft ze rum voor diverse rumhuizen bij zich, waaronder uiteraard de “Tres Hombres rum”.
Op dit moment is de brigantijn Tres Hombres reeds onderweg tussen Boca Chica, Dominicaanse republiek en Horta, Azoren. Ze is tot over haar merken geladen, met kostbare waar uit verre streken. Zo heeft ze een lading Colombiaanse koffie en een grote partij cacao aan boord, voor de Chocolatemakers in Amsterdam Noord, waar zij de vermaarde “Tres Hombres reep” mee maken. Ook heeft ze rum voor diverse rumhuizen bij zich, waaronder uiteraard de “Tres Hombres rum”. Daarnaast heeft ze een assortiment aan andere goederen, voor verschillende eigenaars in het ruim en gedeeltelijk aan dek, onder andere: melasse, cocosolie en gin.
Ahoy,
Kapitein Jorne Langelaan
fairtransport.eu