Water, water! Hoe vullen we onze watertanks?

Ondanks dat deden we een poging, maar bij de eerste breker sloegen we met dinghy en al over de kop.

Peter Hoefnagels Ya Duurzaam JachtDSC03039

Iedereen kan duurzaam varen. Duurzaam Jacht de ‘Ya’ laat dat zien. Zij vaart nu de hele wereld rond zonder brandstoffen te gebruiken. Geen diesel, geen gas, alle energie zelf opwekken en daarmee motoren, navigeren en lekker koken. En het vaart nog comfortabel ook.
Tot zover duurzaamheid in de smalle betekenis. Duurzame ontwikkeling is eigenlijk die ontwikkeling waarbij je geen schade doet aan de toekomstige generaties. Dat is dus veel meer dan alleen geen CO2 uitstoten of energieneutraal wonen of zeilen. Het is sociaal, economisch, bestuurlijk, persoonlijk, een mentaliteit.
Schipper Peter Hoefnagels schrijft hier over zijn duurzame ervaringen in de brede zin.

Vorig jaar april waren we na een tocht van meer dan een maand over de Pacific in Nuku Hiva aangekomen, het grote eiland van de Marquesas. Een haven is daar niet, maar de ankergrond is prima. We deden de reparaties, roeiden naar de wal voor de boodschappen, voor de Wifi in de bar. Op zondag gingen we naar de mis, die fantastisch is daar en een mooie manier om de lokale cultuur te leren kennen. Rondom de Marquesaseilanden is altijd wel wat deining. Tijdens de voorbereiding voor onze volgende etappe naar de Fiji eilanden, weer zo’n 3000 mijl, groeide de deining, dag na dag en dat zou de komende week niet minder worden. Hoe kunnen we onze watertanks vullen? Dichterbij de wal ankeren lukt dus niet. Met de bijboot, een halve mijl op en neer met je jerrycannetjes van 10 liter om 2 tanks van ieder 300 liter te vullen, dat zou dagen duren. De walservice daar raadde aan om naar een volgende baai te varen, waar aan een riviertje een waterkraan zou staan. Je ankert op 50 meter en hup gaat dan met de bijboot op en neer. En daarna konden we gelijk door naar Fiji.

We kwamen aan bij de volgende baai en ook daar stond een enorme swell. Ondanks dat deden we een poging, maar bij de eerste breker sloegen we met dinghy en al over de kop.
Wat nu? Tegen de wind in naar een ander eiland, zo’n 2 dagen varen, in de hoop dat het daar beter zou gaan? Nee, die kans is te klein. Wat dan? Moet het antwoord uit de hemel komen?
Ja hoor, het kwam uit de hemel die avond, in de vorm van regen. De Ya is ontworpen als 1 grote opvangbak en alle regen kan via een paar simpele afsluiters afgevoerd worden naar de waswatertank. Een heftige bui van 20 minuten en die tank zat vol. Hierna hebben we het overgepompt naar de drinkwatertank. Vervolgens donderde er nog een bui uit de hemel en zaten we weer helemaal vol. Klaar, varen maar.

Als de inwoners van Kaapstad hun waterverbruik niet terugbrengen naar 87 liter gaan op ‘Day Zero’ de toevoerkranen voor drinkwater dicht

We liggen nu in Kaapstad. Door de klimaatverandering, vermoedt men, is hier al een paar jaar weinig regenval. De rooibos oogst is voor het tweede jaar verloren, de prijs van de rooibos thee is al drie keer hoger. Mislukt het volgend jaar weer, dan is de rooibosthee op. Maar erger: de watervoorraad raakt op. De noodklok is geluid. Een waterbezuinigingsproject is gestart, op alle fronten. Maatregelen, bewustwordingscampagnes, de lokale overheid lijkt er alles aan te doen. Het gemiddeld waterverbruik in het koude Nederland is ca 120 liter per dag. Maar als de inwoners van Kaapstad hun waterverbruik niet terugbrengen naar 87 liter gaan op ‘Day Zero’ (die nu staat op 29-4-2018) de toevoerkranen voor drinkwater dicht. Dit waterprobleem is een typisch voorbeeld van wat in sommige gebieden voor de volgende generaties op steeds grotere schaal zal gaan voorkomen.

Ook in Kaapstad ben ik naar de kerk gegaan. De St. George Cathedral is een mooie Anglicaanse kathedraal met prachtig hoog glas in lood, met een mis vol wierook en achter het altaar veel zwarte en blanke dienaren Gods met fraaie pijen. Het leukste is dat er lekker veel gezongen wordt en ik doe uit volle borst mee. Zelfs in de kerk hebben ze het over het watertekort. Men blijkt nog op geen stukken na die 87 liter te halen hier. Op voorspraak van de priester hebben we er dus allemaal voor gebeden.
De oplossing zal alweer uit de hemel moeten komen.

Meer weten? Meevaren? Zie www.duurzaamjacht.nl

Peter Hoefnagels

Reacties

Reacties