Taakverdeling
Aan boord van de La Luna geldt een taakverdeling. Sommige taken horen bij de Captain, sommige taken horen bij de First Officer en sommige taken zijn niet specifiek voor de een of de ander. En jawel, zoals eerder bekend gemaakt: ik ben de First Officer! Eerst was ik gewoon crew. Maar ben gepromoveerd tot First Officer.
Wouw, denk je nu misschien, dat heeft ze toch goed voor elkaar. Ja, dat klopt. De Captain grapte alleen dat het niet was omdat ik het verdiende, maar omdat het gewoon praktisch is. Wham, daar ging mijn ego weer naar beneden. Het is natuurlijk, op een schip met z’n tweetjes, een beetje groot dat er én een Captain én een First Officer is. Maar op alle officiële documenten, staat het nu wel zo.
Als ik er niets van bakte, zou Captain dat waarschijnlijk echt niet zo regelen.
Het is namelijk zo, als de Captain niet aan boord is, heeft de First Officer het voor het zeggen. En dan heeft de Captain van de La Luna blijkbaar toch liever dat ik dat ben, dan dat een andere Captain het voor het zeggen krijgt hier aan boord. En dat is toch eigenlijk best aardig voor mijn ego!? Als ik er niets van bakte, zou Captain dat waarschijnlijk echt niet zo regelen.
Maar ik ging het hebben over de taakverdeling. Deze staat nog niet geheel vast en al varende weg worden taken verdeeld. Soms omdat de Captain de juiste skills heeft of soms omdat het de First Officer gewoon beter ligt. Het aanmeren is echt een skill van de Captain, dus om het schip krasvrij te houden, bemoeit de First Officer zich daar niet mee. Maar als er iets gezocht moet worden, dan is een enkele vraag aan de First Officer genoeg, want die weet blindelings waar alles ligt. En zo zijn er nog een aantal taken duidelijk verdeeld.
Wie doet de stronttank?
Er is alleen één taak die elke keer discussie behoeft. De stronttank, of in normaal Nederlandse termen, de vuilwatertank. Deze is aan boord en dat is prima, totdat… hij verstopt raakt. En helaas gebeurt dat- gelukkig niet vaak- maar wel eens. Voor geïnteresseerden: de wc loost in de tank en die staat open naar buiten.
Je kunt je voorstellen dat als deze verstopt zit, dit een vuil klusje wordt waar een reukje aan zit. Nou, de stronttank-discussie heeft ook altijd een reukje… want volgens de First Officer is overeen gekomen dat de Captain de technische klusjes heeft. De stronttank behoort dan ook tot de Captain’s taken, ik vind dat namelijk echt een technische klusje. De Captain hoeft zich dan niet met het shoppen (van bijvoorbeeld ‘bootschappen’) bezig te houden. Als het om het laatste gaat, vind de Captain dit een prima overeenkomst, maar zodra de stronttank verstopt zit, gaat Captain weer in discussie.
Gelukkig snapt Captain dat muiterij ook niet alles is (Captain kent de film ‘Muiterij op de Bounty’), dus kiest nog elke keer drollen voor z’n geld en ontfermt zich over de tank. Vandaag was dat terwijl de First Officer aan het koken was… wat is er mis met deze taakverdeling?