VOR-Brandblog: Who dares win

Getver, ik irriteer mij. Iets wat ik helemaal niet wíl doen, maar nu dus toch is gebeurd.
Op wie is het gericht? Op Team Brunel.


Respect voor de mannen, voor hun prestatie, voor het feit dat ze er goed bij liggen en dat wij Nederlanders succes in de strijd hebben tijdens deze langste one-design fleetrace. Maar jemig, moeten ze zich nou op deze manier profileren? Hoe kinderachtig is hun online uitstraling? Lees de onboard blogs van de verschillende teams en of je komt dagen niks tegen van Brunel of het gaat over alles behalve de race, hun positionering en verwachtingen. Als ze 1e liggen lees je opeens weer van alles en als ze weer naar achteren schuiven is het stil en ligt het altijd aan alles behalve de keuzes die ze hebben gemaakt (virus, vis op het roer, kapot zeil).


Ja, ik ben nog steeds fan, maar kom op mannen: jullie zijn beter dan dit!!
Het is in ieder geval een feit dat deze etappe ook weer pittig is voor de teams. Deze keer niet alleen fysiek maar ook (vooral) mentaal. Snelheid is belangrijk en door de onrustige weersystemen kan er nog van alles gebeuren.


Zoals ik het heb begrepen komen er namelijk nog 2 grote momenten aan.
Eerst een afnemend front over 150nm zonder wind waar de hele vloot weer in elkaar kan schuiven en in de laatste 100nm van de race is de kans heel erg groot dat er een restart zal zijn.


Volgens Ian Walker van Abu Dhabi kan iedere boot (inclusief SCA) deze etappe nog winnen. Waar Matt Knighton van Abu Dhabi echter het meest bang voor is is een herhaling van Leg 2 en 3 waarbij de boten geparkeerd liggen en dan 1 boot opeens de mazzel heeft met een zuchtje wind en dan weg is. Bij Abu Dhabi proberen ze het mazzel dingetje zoveel mogelijk te beperken, maar ja, hoe moeilijk is dat!


Charles Caudrelier van DongFeng heeft onrustige dagen gehad. Hij was ervan overtuigd dat iedereen te ver Zuid lag en dat degene die als eerste durfde te gijpen grote winst zou maken. Maar niemand deed dat. Uiteindelijk besloten ze het zelf te doen, maar na 20 minuten durfden ze niet verder te gaan en zijn terug gegepen. Winst? 5 nm op Brunel en 10 nm op Abu Dhabi.


Zo erg is het dus. Het one-design principe heeft het spel volledig veranderd. Het feit dat de snelheidsverschillen zo klein zijn verklaart het voor een groot gedeelte, maar ook het feit dat iedereen elkaar wil controleren speelt een grote rol. De onstabiele weersvoorspellingen helpen dan dus niet. Op het moment dat ze iets anders doen dan de vloot krijgen ze het benauwd en zoeken hun vrienden dan weer snel op.. Is dit de keerzijde?


Waar zijn de mannen met lef?
Angela Brandsma

Reacties

Reacties

Geef een antwoord