Odile van Aanholt: ‘Begin van het jaar heb ik drie wensen gedaan en die zijn allemaal uitgekomen’
Je krijgt niet vaak de gelegenheid om drie topzeilers uit verschillende disciplines te interviewen. Kledingmerk Musto regelde dat voor een internationaal gezelschap van watersportjournalisten en Zeilhelden was daarbij. We spraken met goudenmedaillewinnaar (en dat niet alleen) Odile van Aanholt, met de snelste vrouw ter wereld Justine Mettraux (in 76 dagen solo rond de wereld) en Franse zeillegende Jérémie Beyou (4de in de Vendée Globe).

Het was een top jaar voor Odile, drie belangrijke wensen kwamen uit en dat na een jaar waar lang niet alles op rolletjes liep. En de visie van olympische hoofdcoach Arnoud Hummel: Focus niet op het doel, maar op het proces.
Dat is vergelijkbaar met wat ze van yoga heeft geleerd. Odile praat vrijuit over hoe yoga haar heeft geholpen bij het omgaan met tegenslagen of als het even niet meezit. Over haar zwangerschap en hoe daarna verder, gaat zij in het olympische circuit verder of wordt het coachen?
Justine Mettraux finishte op de 8ste plaats in de Vendée Globe, daarmee is zij de eerste vrouw over de finishlijn, de eerste niet-Franse zeiler en de snelste vrouw die solo rond de wereld is gevaren. Voor haar doet de toevoeging ‘vrouw’ er wel degelijk toe, “als het gaat om diversiteit en vertegenwoordiging van vrouwen in onze sport dan hebben we nog wel een weg te gaan.”
Zeilen leerde zij op het Meer van Geneve, daarna via het Classe Mini en Figaro circuit via Team SCA (VOR 2014/15) en Team Dong Feng Race Team (VOR 2017/18) naar de IMOCA 60 racers. Hoe kijkt zij naar de foilende toekomst van het zeilen?
Zijn vijfde Vendée Gobe leverde hem tandenknarsend een vierde plaats op, net naast het podium. En dat terwijl hij leeft en zeilt volgens de quote van Eric Tabarly: ‘Ceux qui ne prennent pas de risques ne vivent jamais vraiment.’ In goed Nederlands,: Wie niet waagt, die niet wint.
“Dat klopt zegt hij, maar veiligheid vormt een steeds groter aspect in deze wedstrijd met deze schepen. We kunnen veel binnen werken, in de cockpit van de boot, maar als we naar buiten moeten dan is het ook echt pittig weer. Dan moeten we de boot vertragen naar misschien 10 of 12 knopen om het werkbaar te houden aan dek. En dat is weer funest voor je positie ten opzichte van de rest. Vijf uur vertragen levert 100 mijl achterstand op!”
Jérémie heeft ook een, voorspelbaar, advies voor Nederlandse zeilers die in het IMOCA 60 circuit verder willen komen: “Hier in Frankrijk leer je de skills om solo en full crewed op zulke raceboten te zeilen, dus welkom!”


