Zeilen van ROST 3 hebben ook liefde nodig

Afgelopen edities heeft u kunnen lezen over ons winteronderhoud en hoe wij zo’n “klus”-dag graag invullen. Naast de reguliere klusdagen zijn er ook nog een aantal onmisbare dagen, die wij iedere winter weer inplannen.

Om te beginnen het ROST-Diner, met alle familie, vrienden en sponsoren van ROST. Deze avond komen wij samen om elkaar beter te leren kennen, nog één keer op te sommen wat we afgelopen seizoen hebben bereikt en iedereen te enthousiasmeren voor het seizoen wat voor de boeg staat. Wederom een ongelofelijk succes! Het is altijd fijn om alle gezichten achter het ROST (die je normaalgesproken niet aan boord zou zien) bij elkaar te zien en met behulp van presentaties/verhalen van ROST-zeilers, hen te kunnen bedanken voor hun eindeloze inzet en vertrouwen.

Wanneer wij eens niet bij de boot zijn of ons druk bezig houden met het schrijven van de presentaties voor het ROST-Diner, dan zijn er natuurlijk altijd nog genoeg dingen om ons zorgen over te maken. Deze keer bijvoorbeeld de zeilen. Onze Ker46 heeft e zeilen arrangement van maar liefst 12 race-zeilen. Het grootzeil, 4 fokken, 3 gennakers, 2 Code0’s en 2 stagzeilen. Met alle 12 de zeilen varen wij heel intensief gedurende zo’n seizoen, wat maakt dat ze ’s winters veel liefde nodig hebben!

Doordat de zeilen zoveel worden gebruikt tijdens het seizoen verandert de vorm van het zeil; de zeilen kunnen krimpen (door de zon) of juist uitrekken. Waar deze verandering in millimeters normaal gesproken niet zou uitmaken, werken wij juist met een hele gedetailleerde meetbrief; wat maakt dat een paar millimeter verschil tussen het zeil en de meetbrief, voor ons al een ongeldige meetbrief en dus diskwalificatie kan betekenen. Daarom is het dus belangrijk dat wij elke winter de zeilen opnieuw in laten meten door North Sails. Wat meteen mooi meegenomen is, is dat wij die tijd bij NorthSails ook gebruiken om alle zeilen meteen op te knappen. Denk hierbij aan: nieuwe telltales plakken of alle schuurplekken wegwerken. Dit doen wij veel zelf, vaak samen met onze trimmers, met als doel om genoeg kennis op te doen om zelf noodreparaties te kunnen uitvoeren in het buitenland.

Vorig jaar hebben wij dit al eens gedaan in Cowes met onze ROST 2 zeilers Stan en Lars, dus nu met ROST 3 tijd voor de nieuwe garde!

Dank North Sails voor deze waardevolle hulp en leerschool 🙂

Floris Lampe (Helmsman)

Reacties

Reacties