Sydney Hobart vanuit de kuip: Jan ‘Clogsy’ Scholten & Chris Nicholson

Tijdens de 78e editie van de Sydney Hobart Yacht Race, zeilden er ook enkele Nederlanders mee in het veld. Willem Jan Landman heeft voor Zeilhelden 5 van hen geïnterviewd. In dit artikel lees je over de ervaringen en analyses van de oud- en huidig winnaars Jan ‘Clogsy’ Scholten & Chris Nicholson.

De start van de race, met Law Connect aan de bovenkant van de startlijn

Jan ‘Clogsy’ Scholten is een ervaren Sydney Hobart Yacht Race zeiler en heeft deze in 2021 gewonnen in de double handed klasse samen met zijn zeilmaat Jules Hall op de J/99. Afgelopen zomer namen ze samen deel aan de Fastnet Race vanuit Cowes en starten daarna een campagne om de jeugd van de Cruising Yacht Club of Australia (CYCA) klaar te stomen voor de Sydney Hobart Race. Dit jaar is Jan geen crew in de race, maar de teamcoach op de wal. Jan heeft zijn focus gericht op het zeilen in de laser (ILca) tijdens de Laser Master Worlds in Adelaide, Australië, in februari 2024.

Wendy Tuck werd erbij betrokken als professional, een ervaren zeilster en opleidster van de Clipper Round the World Race in Australië, om te gaan trainen met de jeugd van de club. Normaliter zeilt de jeugd in dinghies en Elliot’s. Nu hebben ze een aantal jongeren van de Youth Academy opgeleid om mee te zeilen in de Sydney Hobart race.

Jan ‘Clogsy’ Scholten

Als we de race analyseren aan de telefoon en de Disko Trooper de eerste nacht achter de rug heeft, verteld Jan:

“Het gewichtsverschil met double handed zeilen in nu aanzienlijk. Ze zijn met full crew aan het zeilen. Terugkijkend naar 2021 zijn we toen veel verder de zee op gezeild. Dat is vrij extreem nu. De Disko Trooper Contender Sailcloth zeilt nu meer langs de East coast en meer over de rhump line. Ze hebben een goede gemiddelde snelheid en een degelijke positie in het veld. Het veld beweegt zich als een soort harmonica, van top naar staart positie. Met als doel de beneden boei ‘Tasman Island’. Vanaf daar zal het een spel worden van lage temperaturen en veel windshadows door de hoge kustlijn. En wanneer ze in de avond of vroege ochtend finishen zal er weinig wind zijn op de Derwent River.”

Aan het einde van ons gesprek vertel ik dat de finish van de Line Honours strijd in volle gang is en op dat moment is Jan onderweg naar zijn dochter om haar in de vroege ochtend in Avalon op te halen om te gaan surfen. Maar de race trekt hem over de streep, die finish met de 100 footers Andoo Comanche en Law Connect wil hij niet missen. De stream gaat erbij aan om verder te kijken naar de Matchrace finish, waarin Law Connect in de laatste meters met een beslissende gijp wint van Andoo Comanche.

Chris Nicholson, een beroemde ‘lokale’ zeiler zoals Jan Scholten hem omschrijft met een enorme staat van dienst in de internationale zeilwereld én bekend in de Nederlandse zeilwereld is de tacticus aan boord van de winnende 100 ft (30,5 meter) Law Connect. Chris kennen we in Nederland vooral als wachtleider op de Volvo 65 Team Akzo Nobel met de Nederlandse Schipper Simeon Tienpont. In de eerste Europe Ocean Race in 2021 was Chris de schipper op Team Akzo Nobel, waarin ook Rosalin Kuiper haar debuut maakte in de Ocean Race. Momenteel is hij naast tacticus en stuurman op Law Connect, teamcoach van Team Denmark in de Sail GP klasse.

Chris Nicholson

Met Chris hebben we een week na de finish een gesprek over het winnen van de race:

Wow, dit was een “Massive Win”

“Vanaf de start waren we erg blij met alles tot net na het ronden van de eerste boei. Pas laat wilden we de masttop code zero inrollen, maar toen brak de furling line. Daardoor moesten we een gijp maken, omdat de genua ook omhoog was voor een upwind stuk, in een overstag manoeuvre zouden we alles kapot varen. Wat het extra lastig maakte is dat we heel dicht op de exclusion zone zaten tijdens deze manoeuvre. Tijdens de gijp en het volgende rak werd gewerkt aan een vervangende lijn en kon de achtervolging weer worden ingezet op Comanche en Scallywag. Alles was verreweg van ideaal, maar we hadden veel geluk met het lichte weer.

Na de tweede boei lagen we op zee weer voor de drie 100 footers, Andoo Comanche, Wild Thing 100 en Scallywag. Dankzij een paar windshifts pakten we een kleine voorsprong op het veld en kregen iets ruimte om te zoeken naar de juiste strategie voor de komende uren. Door het afbreken van de boegspriet op Scallywag bleven we met Andoo Comanche en Wild Thing 100 over. Vanaf dat moment werd het een matchrace met Andoo Comanche tot Tasman Island.

In de eerste nacht werden we opgeschrikt door hevige onweersbuien en een onrustige zeegang en wisselende windrichtingen.

Het werd een echte matchrace en we wisselende tot Tasman Island geregeld van koppositie. Daar aangekomen lagen we zelfs maar 30 meter van elkaar vandaan. Alleen vanaf daar liep Andoo Comanche bij ons weg.

“It could have been us,” reageert Chris erop. Maar ook zegt hij, “We needed the Derwent River to throw in some light breeze”. En dat gebeurde in de laatste pakweg 6 mijl.

Andoo Comanche kwam stil te liggen en de 3 mijl achterstand werd door ons ingelopen. De Derwent River staat erom bekend dat het in de avond en ochtend licht weer kan zijn.

Law Connect tijdens de start na de eerste mark, vlak voor de gijp met de gebroken furling lijn

De finish van de race is lang niet zo spannend geweest als tijdens deze editie, waarin twee 100 footers in een kat en muis spel naar de finish in Hobart zeilden. Chris reflecteert erop:

“In elke gijp die wij maakten waren we iets sneller als de concurrent. Dat was voor ons verrassend, aangezien de Andoo Comanche een kleinere draaicirkel heeft. Zo waren we in staat om in elke gijp iets te winnen tot aan de finish. Timing was key in dit laatste gedeelte van de race. Het ging op en neer tot aan de streep.

We waren enorm blij dat we hebben gewonnen, maar ook weer niet enorm verrast. In de Maxi series in Australië hebben we vaak gewonnen. Het core team zeilt inmiddels 4 Sydney Hobart races met elkaar en zijn in staat om het beste uit de Law Connect te halen. De Law Connect is een ‘old lady’ uit 2008 in vergelijking met de Andoo Comanche uit 2014. We vertrouwen het schip en weten waartoe ze in staat is.

In deze editie waren er vanuit het bedrijf van eigenaar Christian Beck ook 4 rookies mee aan boord. Dat dat kan in zo’n race en dan ook nog winnen is uniek en zegt veel over de team samenwerking. De rookies voelden de stress in de laatste mijlen aan boord, maar wat een initiatief voor de Sydney Hobart race om ze mee te nemen. Hun rol aan boord was helpen met zeilen sjouwen en vastzetten en ze hadden de focus om het eten aan boord optimaal te verzorgen. Dat zorgde voor goede voeding tijdens de race voor de hele crew.”

Team Whisper Racing – langs de kust van Tasmanië

We praten even na over de volgers en dat Jan ‘Clogsy’ Scholten een spurt inzette om de finish nog live te kijken. Zo herkenbaar voor Chris, deze race leeft enorm in Australië, de race is live op TV te volgen. Ze kennen elkaar uit het circuit en Jan had nog een vraag aan Chris. Lake Macquary staat bekend om het beste zeilwater te zijn voor skiffs en dinghies. Waarom is dat zo?

Chris woont eraan en heeft er veel gezeild in de 49’ers, skiffs en 505’s. Het is een besloten meer zo groot als Sydney Harbour. Met enorme shifty condities, zoals we die ook kennen uit de race. Je kan er het hele jaar door zeilen en er worden veel talenten voortgebracht vanaf dit water.

Law Connect en Andoo Comanche finishen de race als eerste twee van de 103 deelnemende schepen. Achter ze is de strijd alleen nog niet gestreden en zitten de Nederlanders Bouwe, Stan, Luuk en de jeugd Jan op de J/99 nog volop in de race. Lees hun interviews in de volgende post.

Willem Jan Landman

Website race: Rolex Sydney Hobart Yacht Race 2023

Reacties

Reacties